Čtvrtek 9. května 2024, svátek má Ctibor
130 let

Lidovky.cz

Na přejezdech zabíjí netrpělivost

Česko

Čeští řidiči patří k největším hazardérům na železničních přejezdech. Při přepočtení nehod na tisíc kilometrů tratí byla v loňském roce situace v Česku čtvrtá nejhorší v Evropě.

PRAHA Jedenáctiletý chlapec na místě mrtev, osmnáctiletá řidička velmi těžce raněna. Taková je bilance tragické dopravní nehody na železničním přejezdu v Tochlovicích na Příbramsku. Desátého června tu mladá šoférka vjela se svou Škodou Fabia přímo pod kola rozjetého motoráku. A to i přesto, že na semaforu blikala červená světla.

Podle téměř totožného scénáře se v Česku stanou stovky nehod. Loňská statistika uvádí 247 havárií, při nichž se automobil střetl s vlakem na železničním přejezdu. Počet obětí se vyšplhal na 43.

Za necelých sedm měsíců letošního roku už zaměstnanci Správy železniční a dopravní cesty (SŽDC) napočítali 110 nehod a sedmnáct mrtvých.

V celoevropském srovnání je Česká republika čtvrtá nejhorší. Na tisíc kilometrů tratí se u nás loni stalo více než 26 nehod. Horší už byli jen Slováci, Rakušané a Slovinci.

Za smutnou bilanci mohou v drtivé většině případů sami řidiči. Na přejezdy vjíždějí kvůli své nepozornosti, neukázněnosti nebo netrpělivosti. „Z devadesáti devíti procent za to mohou řidiči. Buď světelnou signalizaci přehlédnou, protože ji mají například proti slunci, nebo na přejezd vjedou zcela záměrně. A to je častější případ. Prostě se to snaží stihnout, než vlak projede,“ říká dopravní odborník Jaroslav Hořín.

Motoristům se stane často osudným způsob zabezpečení přejezdů. Světelné přejezdy a přejezdy se závorami jsou totiž nastaveny na nejrychlejší soupravy, které po dané trati jezdí.

Když tak jede po kolejích například o mnoho pomalejší nákladní vlak, řidičům se může zdát doba blikání světel na přejezdu zbytečně dlouhá, a dochází jim tak trpělivost. Policisté a správci přejezdů se shodují v tom, že nehodám na přejezdech lze jen stěží zabránit. „Aby takovéto nehody vymizely, museli bychom mít všude mimoúrovňové křížení s tratěmi, což by bylo strašně drahé,“ vysvětluje ředitel dopravní policie Leoš Tržil.

Správci přejezdů se tak alespoň snaží usnadnit a urychlit pomoc při nehodě. Každý z více než osmi tisíc železničních přejezdů proto označili samolepkou, podle které lze přesně určit, o který přejezd se jedná, a dovést záchranáře na správné místo.

U některých železničních přejezdů byl rovněž nainstalován ověřovací kamerový systém. „Byl zřízen z důvodu monitorování chování řidičů aut,“ poznamenal mluvčí SŽDC Pavel Halla.

Kolik lidí umírá na přejezdech *V České republice je 8296 přejezdů. Nejvíce z nich (4600) je zabezpečeno pouze výstražným křížem. *V loňském roce došlo na železničních přejezdech k 247 nehodám, při nichž zemřelo 43 lidí. *67 procent nehod se stalo na standardně zabezpečených přejezdech, to znamená na přejezdech vybavených výstražnými kříži se světly či závorami.

Autor: