Pátek 3. května 2024, svátek má Alexej
130 let

Lidovky.cz

Na vlně přeplňování

Česko

Menší objem, vyšší výkon

Škoda Fabia má za sebou modernizaci. Ta by měla potlačit její kritizované proporce, důležitější změny se ale skrývají uvnitř – zejména nový přeplňovaný motor, který by mohl zlákat i zájemce o turbodiesely.

Ve Škodovce vyslyšeli kritiku. Nová Fabia se snaží, seč může, aby už nevypadala tak nepřirozeně úzká a vysoká. Má zcela novou příď: mřížka chladiče, světlomety i mlhovky byly navrženy tak, aby auto opticky snížily a rozšířily. Což se docela zdařilo. V interiéru přibyly nové ozdobné detaily a chytřejší příplatková navigace, do níž lze zapojit externí přehrávače.

Co ale Fabia potřebovala mnohem více, byly nové motory, dosud až na výjimky převzaté z první generace. Nyní je konečně má. Kritizovaných, nicméně kvůli ceně nejprodávanějších tříválců 1,2 HTP se nezbavila, všechny čtyřválce však již využívají výhod přeplňování.

Nejmarkantněji je to znát u nástupce dříve druhého nejpopulárnějšího motoru, benzinové čtrnáctistovky. Zde se škodovka vydala cestou takzvaného „downsizingu“, tedy snížení objemu při zachování výkonů. Je to jen dvanáctistovka, ale s tříválcem nemá nic společného. Jde o čtyřválec s přímým vstřikováním benzinu a přeplňováním turbodmychadlem. Vyrábí se ve dvou verzích, s výkonem 86 koní/63 kW a silnější o výkonu 105 koní/77 kW, která nahradila dřívější nemastnou neslanou šestnáctistovku.

Konečně jednociferná spotřeba Nový motor lecčím připomíná diesely. S tím rozdílem, že je velmi tichý a jeho síla narůstá sympaticky plynule. Nejlépe je mu ve středních otáčkách, kdy překvapí vynikající pružností a zátahem. Víc jej vytáčet nemá moc smysl, s vyššími otáčkami dále nesílí. Vždyť jeho výkon vrcholí již před pěti tisíci otáčkami.

Nejspíš proto motor není tolik citlivý na jízdní styl jako podobné malé přeplňované motory jiných značek. S narůstajícím tempem spotřeba do závratných čísel nevyskočí. Ve vyšších rychlostech je určitě úspornější než předchozí čtrnáctistovka i trápící se tříválec, pověstný svou desetilitrovou spotřebou při dálničním limitu. Na dvojciferné hodnoty se motor 1,2 TSI za normálních okolností nedostane. Při rozumné jízdě polyká kolem 6 litrů na 100 kilometrů, ve městě zhruba sedm a při rychlé jízdě či v zácpách kolem osmi. To jsou vynikající hodnoty. Úspornou jízdu má řidiči usnadnit displej mezi hlavními ciferníky napovídající, jaký stupeň přesné pětistupňové převodovky zařadit.

Jinak se nic zásadního nezměnilo. Fabia má stále stejný podvozek, stabilní a přitom schopný pobrat nerovnosti českých silnic, i když občas trochu hlučný. V zatáčkách se houpe a při rychlé jízdě začne být poměrně brzy nedotáčivá, u malého rodinného auta to ale nevadí. Důležitější je dostatek prostoru na nohy i hlavy cestujících a u kombi obrovský kufr s kapacitou 505 až 1485 litrů. Největším lákadlem je však nový motor – vzorová ukázka, jak by měl šíleně znějící „downsizing“ fungovat.

***

Technické parametry

Rozměry 4247x1642x1498 mm

Zavazadlový prostor 505 l

Hmotnost 1136 kg

Motor přeplňovaný 4válec, 1,2 l

Výkon 63 kW (86 k)/4800 min-1

Toč. moment 160 N.m/1500 min-1

Provozní vlastnosti

Zrychlení 0-100 km/h 11,8 s

Nejvyšší rychlost 178 km/h

Komb. spotřeba 5,2 l/100 km

Cena 274 900 Kč

Autor:

10 nejčastějších podvodů na internetu: Dokážete ochránit sebe i svou rodinu?
10 nejčastějších podvodů na internetu: Dokážete ochránit sebe i svou rodinu?

V digitální éře, kde technologie proniká do všech aspektů našich životů, se také zvyšuje riziko podvodů. Od falešných e-mailů a inzerátů až po...