Neděle 5. května 2024, svátek má Klaudie
130 let

Lidovky.cz

Naděje pro Saab: obléknou ho do retra

Česko

Nový majitel málem zlikvidované švédské značky má se Saabem velké plány. Dokáže to? ptají se pochybovačně experti

GÖTEBORG Před šedesáti lety takto vyrazilo legendární švédské auto do světa. Saab 92, jak se první typ jmenoval, se teď má na scéně objevit znovu.

Nový vlastník Saabu - nizozemský Spyker Cars - totiž sází na retro, které by mělo švédskou značku dostat po nedávném pádu zpět na nohy.

Nový malý automobil by měl mít stejně zaoblené tvary právě jako populární Saab 92. Ten švédská automobilka vyráběla od roku 1949 do roku 1956.

„Saab bude muset znovu nastartovat zájem o značku. A měl by jít zpět i do osmdesátých a devadesátých let, kdy se mu dařilo oslovovat architekty a další kreativce,“ myslí si Ian Fletcher, analytik evropských automobilových trhů v londýnské společnosti Global Insight. Posledních dvacet let vlastnila Saab americká automobilka General Motors. Detroitská firma se ovšem permanentně ztrátové značky musela zbavit, neboť se sama stala jednou z největších obětí globální ekonomické krize.

Teď je tu však nový vlastník a ten předpokládá, že Saab letos prodá 50 až 55 tisíc automobilů. Shodou okolností se dnes začíná prodávat nová verze velkého luxusního sedanu 9-5, která by se na plánovaném prodeji měla podílet největší měrou.

Pro příští rok chce automobilka dosáhnout 100 tisíc prodaných automobilů. Kromě vyššího zájmu o model 9-5 si přitom také hodně slibuje od středně velkého SUV 9-4X, které začne v dubnu 2011 vyrábět mexická továrna bývalého majitele Saabu, americké automobilky General Motors.

Pro budoucnost Saabu je nicméně podle Spykeru důležité i uzavření partnerství s dalšími výrobci automobilů, což by umožnilo všem zúčastněným stranám snížit náklady na další vývoj. To je podle šéfa Spyker Cars Victora Mullera cesta, kterou se musí jeho firma vydat. „Každý sdílí všechno s každým,“ načrtl Muller budoucnost automobilového průmyslu s odkazem na nedávnou dohodu o sdílení konstrukce automobilů a motorů mezi Renaultem, Nissanem a Daimlerem. O tom, že má Spyker se Saabem dalekosáhlé plány, svědčí také to, že chce přesunout své akcie z amsterdamské na stockholmskou burzu. Podle Mullera zůstává v Nizozemsku už jen zlomek podnikání mateřské firmy, proto je přesun logickým krokem. „Celkem 99,5 procenta našeho podnikání připadá na Saab a my cítíme, že nechávat naše akcie v Amsterdamu už nemá žádný smysl,“ podotkl Muller.

Nizozemský výrobce luxusních supersportovních automobilů koupil zadluženou švédskou automobilku Saab letos v únoru od americké General Motors za 400 milionů dolarů (tehdy 7,6 miliardy korun). Spyker, který při uzavření obchodu odhadl náklady na vývoj nových modelů na miliardu dolarů, získal na obchod úvěr od Evropské investiční banky.

Na ten pak poskytla státní záruku švédská vláda, což byla jedna z podmínek uzavření dohody o prodeji značky.

Přes velké plány, které Spyker se Saabem má, jsou někteří automobiloví odborníci skeptičtí. Argumentují tím, že Spyker nikdy nevyráběl více než několik desítek vozů ročně a za celou svou jedenáctiletou historii se nedostal do zisku.

Prodejem Saabu Spykeru se nicméně uzavřela čtrnáctiměsíční anabáze, během které se původní americký vlastník snažil Saabu zbavit. General Motors vlastnila Saab, který vznikl v roce 1949, od roku 1989.

Poté, co se General Motors dostala do bankrotového režimu a musela ji zachraňovat americká vláda, padlo rozhodnutí prodat nebo zlikvidovat některé menší značky.

O Saab se několik měsíců ucházel švédský výrobce luxusních automobilů Koenigsegg, avšak poté, co jednání loni v říjnu zkrachovala, rozhodlo vedení o postupné likvidaci firmy a prodalo některé technologie čínské společnosti BAIC.

Pátá největší čínská automobilka získala duševní vlastnictví a technologie výroby sedanů 9-5 a 9-3 a část vybavení na výrobu těchto modelů.

Švédský výrobce se nakonec vyhnul osudu americké automobilky Hummer, která se proslavila výrobou civilní verze vojenského automobilu. Poté, co regulátoři nepovolili její prodej čínské společnosti Tengzhong, General Motors Hummer uzavřela.

***

AERODYNAMICKÝ SAAB Z ROKU 1949

* V roce 1949 se Saab rozhodl kromě letadel vyrábět i automobily. Prvním sériovým modelem byl právě Saab 92, kterým chce dnes Spyker značku oživit. * Sériová výroba původního Saabu 92 byla spuštěna 12. prosince 1949 a ukončena v půli roku 1956. * Saab 92 si své majitele získal kapkovitou aerodynamickou karoserií. Byl vybaven motorem o obsahu 890 ccm. Jeho zvláštností bylo, že neměl zadní kapotu a přístup k zavazadlovému prostoru byl možný jen po sklopení zadních sedadel. * Saab má stovky, možná tisíce věrných fandů, kteří na švédský automobil nedají dopustit a jsou za firmu ochotni dokonce demonstrovat. Letos v lednu se před švédské ambasády v několika evropských metropolích včetně Prahy sjely desítky příznivců značky se svými nablýskanými miláčky na čtyřech kolech.

Autor:

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!