Neděle 12. května 2024, svátek má Pankrác
130 let

Lidovky.cz

Nákup letounů pro politiky stojí

Česko

Do konce roku měl vzniknout plán na pořízení letounů do „vládní letky“. Nejsou peníze, projekt se zastavuje

PRAHA „Jezdíte v pět let staré fabii a máte v plánu koupit si novou octavii. Pak vás ale vyhodí z práce a vy se prostě spokojíte i s tou starou fabií.“ Tímto podobenstvím zastavil ministr financí Miroslav Kalousek projekt na obnovu letadlového parku, který ke svým zahraničním cestám využívají čeští politici a delegace. „Nejsou na to peníze,“ dodal pro Lidové noviny.

Schwarzenbergův let měl závadu, ministr se ale nebojí První zářijovou neděli měl šéf české diplomacie Karel Schwarzenberg odletět na mítink do Paříže. Po příjezdu na letiště ale zjistil, že sovětský stroj Jak-40, který dodnes využívají čeští politici, stejně jako třeba jejich polští kolegové, má technické potíže. Ministr tak odletěl až s hodinovým zpožděním. „Už jsem si zvykl,“ glosoval to Schwarzenberg s úsměvem.

Jde zatím o poslední vroubek, který si do svých křídel zadřely státnické letouny a vrtulníky armádního dopravního letectva. V roce 2007 jej sice omladily dva moderní airbusy, minulá vláda Jana Fischera nicméně letos v květnu schválila plán na další obnovu.

Ministerstva obrany a financí měla do konce roku vypracovat analýzy, jakým způsobem by měly být koupeny až tři malé tryskáče a dva vrtulníky. Tedy náhrady helikoptér Mi-8 a letounů Jak-40 a Challenger.

Jenže tomu je nyní konec. V souvislosti s úspornými opatřeními ve všech resortech nepřipadá podle hlídače státní kasy Miroslava Kalouska nákup letadel v úvahu. „Nezáleží na stáří letounu, do vzduchu může pokaždé jen perfektně připravený stroj,“ říká Kalousek. Ostatní ministři současný stav chápou. „V těch letadlech se zásadně nebojím a na výměnu beztak nemáme peníze,“ tvrdí Karel Schwarzenberg, který jako ministr zahraničí létá často.

Ministr vnitra Radek John (VV) a jeho stranický kolega Vít Bárta shodně tvrdí, že politici by měli při zahraničních cestách využívat běžné linky.

„V rámci úsporných opatření jezdím autem, navrhuju to všem. Pro obnovu letky nejsem,“ říká John. „Než kupovat nová letadla, dal bych přednost letce ČSA a peníze ušetřit,“ připojuje se Bárta.

Ministr obrany Alexandr Vondra (ODS), jehož resort by měl výměnu na starosti, je však zastáncem pomalého obnovování parku. „Některé stroje jsou již pokročilého stáří a jsou postupně podle plánu obměňovány,“ reaguje s tím, že současně jsou důležité i ekonomické možnosti.

„Kdo se bojí, ať chodí pěšky“ Na penězích se ale nyní nákup, jehož podklady měl začít připravovat už minulý ministr obrany Martin Barták, zastavil.

Podle Miroslava Kalouska jiné řešení není. „Kdo se bojí, ať chodí pěšky,“ glosuje to ministr.

Obnova letky měla navazovat na restrukturalizaci z roku 2005. Tehdy vláda rozhodla, že ze své výzbroje odebere dva sovětské stroje Tu-154. O dva roky později pak v Praze přistály nové airbusy.

Jednu z posledních zahraničních cest v „tučku“ podnikl prezident Václav Klaus do Japonska. Letadlo však nedoletělo až do cíle, mezi japonskými městy musel Klaus přejet vlakem. Nazpět do Česka pak odletěl záložním strojem.

Kromě stříbrných airbusů nyní mohou politici při svých zahraničních cestách využívat malý tryskáč Challenger a dva pomalejší stroje sovětské výroby Jak-40.

Pro cesty po tuzemsku je nejčastěji používána jedna ze dvou helikoptér Mi-8.

***

DOPRAVNÍ LETECTVO ARMÁDY ČR

Na pražském letišti ve Kbelích má svou základnu takzvaná „bílá letka“, tedy letouny a vrtulníky 24. základny dopravního letectva, které ke svým cestám využívají politici. Vláda Jana Fischera letos v květnu zadala ministerstvu obrany a financí, aby připravily analýzu obměny letky.

Z hangárů by měly zmizet oba jakovlevy a challenger a nahradit je modernější stroje. Ministr financí Miroslav Kalousek ale tento projekt kvůli nedostatku peněz zastavil.

Airbus A-319CJ Nejmodernější součást letky, oba stroje začaly v českých barvách létat v roce 2007. Jeden v salonní úpravě, druhý v klasické osobní verzi.

Současná podoba letky

Let L-410 Dvouvrtulový letoun československé výroby je určen jen pro krátké vzdálenosti, může přistávat i na nezpevněných letištích. Tento typ létá od 70. let.

Canadair Challenger 601 Do malého dolnoplošníku v salonní úpravě se vejde sedmnáct lidí, pochází z roku 1978. Potíže: Loni v dubnu prasklo letounu přední sklo při mezipřistání v Brně. Na palubě byl ministr životního prostředí Martin Bursík, který letěl do Itálie. Stroj se musel vrátit do Prahy.

Jakovlev Jak-40 Třímotorový sovětský letoun létá ve světě od roku 1968, dva stroje letky jsou o deset let mladší. Používají se k letům na kratší vzdálenosti. Potíže: Poslední problémy se objevily první zářijovou sobotu, kdy měl strojem odletět ministr Karel Schwarzenberg do Paříže. Oprava technické závady zpozdila jeho přílet do Francie o hodinu.

Mil Mi-8 Dva sovětské vrtulníky v salonní úpravě létají především při vnitrozemských cestách politiků, například při povodních. Vrtulníky tohoto čísla začaly pravidelně létat v druhé polovině 60. let. Potíže: Jeden stroj se zřítil v říjnu 2001 u Milevska s americkými astronauty Eugenem Cernanem a Johnem Blahou. Posádka vyvázla bez zranění.

Autor:

Rozdáváme kojenecké mléko Hipp ZDARMA
Rozdáváme kojenecké mléko Hipp ZDARMA

HiPP rozšiřuje své portfolio kojeneckého mléka o nový typ obalu. Novinka přichází ve formě HiPP COMBIOTIK® v plechové dóze, 800 g, která nabízí...