Pátek 17. května 2024, svátek má Aneta
  • Premium

    Získejte všechny články mimořádně
    jen za 49 Kč/3 měsíce

  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
130 let

Lidovky.cz

Česko hledá SuperDivadlo

Názory

  19:06
Ad LN 2. 2.: Když stojí za to dívat se na televizi

Nemohu pochopit akci, kterou najdete na www.cenyalfredaradoka pod titulkem „Ceny Alfréda Radoka – hlasování“. Dočtete se tam, že letos „poprvé bude udělena Cena diváků za největší zážitek z divadelního představení. Podpořte „své“ divadlo,“ píše se dál.  Můžete esemeskovat, korespondovat, telefonovat. Musíte uvést název inscenace, divadla, ve kterém byla uvedena, své jméno, příjmení, adresu, kontaktní údaje (telefon, e-mail).

A přichází vyvrcholení: „Z tohoto prvního kola ankety vzejde 5 finálových premiér, které postoupí do druhého kola hlasování. Druhé kolo proběhne v průběhu přímého přenosu, který bude vysílán 18. 3. 2006 ČT 2. Každá inscenace bude mít svůj kód, který zašlete formou SMS zprávy, a tak jí dáte svůj hlas.“

Teď vážně: chtějí nám divadelníkům ukrást divadlo pod záminkou jeho mediální popularizace. A proměnit to, co je založeno na živém kontaktu člověka s člověkem, na autenticitě prožitku, na rovném pohledu z očí do očí na podfuk, na virtuální realitu. Jenže Vladko byl denně na obrazovce perlustrován, Aneta Langerová před zraky všech zpívala. Ale o čem může národ hlasovat 18. 3. večer? O tom, co naprostá většina neviděla. O tom, že je zbytečné chodit do divadla, protože stačí sedět u televize a dát hlas tomu, kdo bude práskanější. O tom, že jedinec není nic a jen v davu je síla. (Některá divadla již mobilizaci vyhlásila.)

Může mi někdo vysvětlit, co to má společného s mužem tak výjimečným a citlivým jako byl režisér Alfréd Radok? Cen spjatých s jeho jménem jsem si dosud vážil jako odborného ocenění kvality.

Navrhuji ten nesmysl zastavit. Ale protože tuším, že to neprojde, chci vzkázat aspoň zlínským divákům, že se nebudu zlobit, když se nezúčastní; když přijdou po představení domů, dají si skleničku a setrvají v nepopsatelném rozrušení či tichém zamyšlení, jak jsme si to za studentských let dopřávali po premiérách Alfréda Radoka.
Autor: