Středa 1. května 2024, Svátek práce
130 let

Lidovky.cz

Duchovno light

Názory

  9:13
Po předvánoční nákupní horečce, štědrovečerní večeři i následné nadílce mnozí z nás zatouží po duchovní stravě. Ačkoli se v Česku zhusta „chlubíme“ tím, že jsme prý nejateističtější národ světa, do kostela, alespoň o Vánocích, zamíří překvapivě dost našinců.

Ilustrační foto foto: Hynek Glos, Lidové noviny

Pro křesťanské denominace je to pěkná příležitost oslovit ty, kteří by mohli zajít častěji, a tak někteří duchovní chystají mše „light“.
Ostatně je to racionální, normální bohoslužbu narušovanou přejedenými a připitými lidmi, kteří se při mši neumějí chovat, nedocení nikdo, ani pravidelní účastníci mší, ani duchovna lační turisté. Pro tyto situace je zvláštní zacházení v podobě mše pro neznabohy ideálním řešením.

Nevyhnutelnost blížící se ekonomické krize možná do kostelů zažene víc lidí než v předchozích letech, budou zde hledat radu a pomoc nebo třeba jen možnost patřit do nějakého širšího společenství.

Pro některé mohou mít návštěvy kostelů i čistě praktické důsledky, třeba v tom, že napříště nepodlehnou masivnímu marketingovému vymývání mozků a oslaví Vánoce skromněji, ostatně řada pesimistů předpovídá, že ty příští budou skromnější z nutnosti.

Proti chýrnému ateismu v Čechách, na Moravě a ve Slezsku mluví i neotřesená nadvláda nadělujícího Ježíška. Imperiálně importovaní rozdavači darů se alespoň u většiny respondentů průzkumů nevžili.
Soudě pouze podle výkladních skříní, skutečnost je právě opačná. Jenže asi těžko dohledáme podíl lenosti na santovské epidemii. Většina obchodníků či výrobců své vánoční inzeráty a reklamy přebírá ze zahraničí, nikdo nemá ani chuť, ani peníze je „domestikovat“; ostatně globálnost je dnes kladem.

Odborníci rádi mluví o tom, do jaké míry se v Česku dají obyvatelé zmanipulovat reklamou, sami ale rozhodně nedokážou jasně říci, nakolik je masový úspěch toho či onoho tovaru dán jen tím, že jej lidé zkrátka chtějí, či dokonce potřebují.

Rozhazovačné Vánoce nepotřebuje kromě obchodníků nikdo, a tak přirozenou reakcí na manické nakupování je hledání nějakého smyslu. Ale ten v obchodním domě nenaleznete.

Témata: Vánoce, Česko

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!