Dnes už se ví, že kdo si chce udržet pozici v autoprůmyslu, musí se zaměřit na elektroauta. A říká-li šéf VW Blume, že elektromobilita v Evropě nepostupuje tak rychle, aby si vynutila novou továrnu na baterie, vnímejme to takhle. Že VW gigafactory u Plzně nezaplatí. A že se sám obává nástupu levných elektroaut z Číny.
Gigafactory Volkswagenu v Americe? Evropa se střílí do nohy pomalým rozhodováním |
Ergo. Chceme-li si udržet solidní výrobu aut i do budoucna, je třeba se přizpůsobit. Tomu, že jiná konstrukce má jiné priority. Že baterie není jen doplňkem auta, ale jeho zásadní částí – těžištěm v doslovném i přeneseném smyslu. Že v této lize má šanci ten, kdo disponuje celým řetězcem od těžby lithia přes výrobu baterií až po finální linku (tak to řekl premiér Fiala).
Končí doba, kdy se u nás mluvilo o montovnách coby vrabcích v hrsti. Výroba baterií není z kategorie montoven, ale stěžejním článkem řetězce. Je tudíž v zájmu státu, aby sehnal jiného investora, než je VW. I tím se bude měřit úspěch Fialovy vlády.