Dovoluji si následujícím příspěvkem reagovat na komentář Ondřeje Neffa k projevu Václava Havla na konferenci SEYS 2006.
S Havlovým odsudkem světa hypermarketů a supermarketů lze jistě polemizovat ve světle historických zkušeností s "napůl vyjedenou špinavou sámoškou na rohu". Neffova kritika Havlova "vysmívání se podivným sídlištím, které si hrají na vilky", tj. satelitních městeček není však podle mého názoru namístě. Je jistě pravda, že "luxusní prvorepublikovou vilu v Dejvicích" si nemůže dovolit každý, na druhou stranu developerské firmy typu Central Group samy přiznávají, že za stejné peníze lze stavět i vkusnější architekturu. Problém tkví v tom, že po takové architektuře prakticky není poptávka, a developeři se samozřejmě chovají tržně. Stejně tržně se chovají privátní televize a až na nemnohé vyjímky i ostatní média. Havlova kritika zde ťala přímo do živého, neboť kultura rychlého zisku jde ruku v ruce s kulturou nevkusu. Navíc zazněla právě před tím správným publikem - je to právě generace mladých manažerů, z které pochází většina zákazníků na trhu této podivné architektury. Jsem optimista a věřím tedy, že jednoho dne se značná část těchto jinak velmi inteligentních lidí chytí za nos a uvědomí si, do čeho investovali své tvrdě vydělané peníze. Pro krajinu této země to však může přijít příliš pozdě.
S Havlovým odsudkem světa hypermarketů a supermarketů lze jistě polemizovat ve světle historických zkušeností s "napůl vyjedenou špinavou sámoškou na rohu". Neffova kritika Havlova "vysmívání se podivným sídlištím, které si hrají na vilky", tj. satelitních městeček není však podle mého názoru namístě. Je jistě pravda, že "luxusní prvorepublikovou vilu v Dejvicích" si nemůže dovolit každý, na druhou stranu developerské firmy typu Central Group samy přiznávají, že za stejné peníze lze stavět i vkusnější architekturu. Problém tkví v tom, že po takové architektuře prakticky není poptávka, a developeři se samozřejmě chovají tržně. Stejně tržně se chovají privátní televize a až na nemnohé vyjímky i ostatní média. Havlova kritika zde ťala přímo do živého, neboť kultura rychlého zisku jde ruku v ruce s kulturou nevkusu. Navíc zazněla právě před tím správným publikem - je to právě generace mladých manažerů, z které pochází většina zákazníků na trhu této podivné architektury. Jsem optimista a věřím tedy, že jednoho dne se značná část těchto jinak velmi inteligentních lidí chytí za nos a uvědomí si, do čeho investovali své tvrdě vydělané peníze. Pro krajinu této země to však může přijít příliš pozdě.