Neděle 28. dubna 2024, svátek má Vlastislav
130 let

Lidovky.cz

Kdopak by se Rusů bál

Názory

  8:50
Pozor na ně! Taková výzva dnes zaznívá z mnoha stran, jakmile se stočí řeč na jednoho z uchazečů o privatizaci Českých aerolinií – ruskou společnost Aeroflot. Proč?

Letadlo v barvách ČSA foto: Reprofoto

Vzhledem k historickým peripetiím obou zemí je obava z posilování ruského vlivu v Česku pochopitelná. V případě privatizace ČSA je ale podobná „východní xenofobie“ téměř zcela nesmyslná. A obzvláště alarmující je pak tehdy, kdy ji podporuje i vicepremiér české vlády Jiří Čunek, respektive někteří z lidoveckých ministrů. Proč?

Na rozdíl od mnoha lidí totiž ministři dobře vědí, nebo by alespoň vědět měli, že ČSA již dnes nelze směšovat s jinou „leteckou“ firmou, Letištěm Praha, která se také připravuje na privatizaci. Zatímco letiště je objektem strategického významu, ČSA jím rozhodně nejsou. Proč?

Funkční mezinárodní letiště musí v každé zemi existovat. Zajišťuje snadnou dosažitelnost daného teritoria pro lidi i zboží. Snad žádný region či země se dnes bez funkčního letiště neobejde. A „nepřátelské“ převzetí letiště by mohlo výrazně narušit postavení a rozvoj Prahy, respektive Česka. Avšak letecký přepravce firmou strategického významu není. Těžko si totiž lze představit, jak by mohlo případné „nepřátelské“ převzetí ohrozit státní zájmy. Hrozí snad, že v případě privatizace by Aeroflot zrušil lety z Prahy do New Yorku a Londýna? A i kdyby tak učinil, bude-li o ně zájem, konkurenční aerolinky je stejně budou nabízet a český cestující tak o ně nezůstane ochuzen, ani je nebude mít dražší. Na trhu letecké přepravy totiž panuje silná konkurence.

Existuje tak v podstatě jeden důvod, proč může výběr nového strategického partnera ČSA vzbuzovat napětí. Nový vlastník ČSA totiž může částečně ovlivňovat budoucí rozvoj ruzyňského letiště. Panují naděje, že získá-li ČSA například aerolinka z východní Asie, využije Prahu jako přestupní stanici k letům do východních destinací, a tím podstatně navýší provoz a význam ruzyňského letiště. Jenže toto je jen předpoklad. Zatímco vláda může trvat, aby pražské letiště zůstalo domovskou bází pro ČSA i pod novým majitelem, nikomu nemůže diktovat, jaká letiště má využít pro vybrané lety. „Východní“ xenofobie proto není na místě.

Nespí vaše dítě? Přečtěte si, jak nespavost vyřešit
Nespí vaše dítě? Přečtěte si, jak nespavost vyřešit

Nespavost a problémy se spánkem se v různé míře objevují až u 30 % dětí. Mohou se projevovat častým buzením, problémy s usínáním, brzkým vstáváním...