Vážený pane Kratochvíle,
Nemohu nezareagovat na Váš rozhovor ze soboty 8. září 2007 uveřejněný v Lidových novinách.
Léta jsem se řídila pravidlem, že když nějaké věci nerozumím a nemám ji podloženou fakty, nepíši o ní do novin. Vy jste to ale udělal, a mně nezbývá, než poslechnout stejně jako vy svůj vytříbený smysl pro spravedlnost a sdělit Vám několik faktů:
1. Pan Tomáš Töpfer,můj ředitel a kolega nepobírá dotace na svoji vlastní firmu ! Naše divadlo vzniklo nejprve jako nadace (jiné transparentnější řešení tehdy v roce 1995 nebylo možné ), která shromažďovala peníze na opravu budovy Divadla Na Fidlovačce. Jelikož nadace jako nezisková organizace nemůže ze zákona podnikat, vzniklo v roce 1998 Divadlo Na Fidlovačce s.r.o. , jehož se Tomáš Töpfer stal ředitelem. Tato společnost má svoji správní radu, která rozhoduje o chodu divadla.
2. Musím se důrazně ohradit proti tomu, jak podsouváte čtenářům možnost korupce při udělování grantů. Máte-li o tom důkazy, předložte je, prosím !
Autorka článku Vám dále pokládá otázku, jak mohlo naše divadlo dostat čtyřletý grant. Říkáte „to tedy opravdu nevím“. Odpovím Vám oběma: tak, že vypracovalo žádost se všemi náležitostmi a v řádném termínu podalo. Stalo se účastníkem grantového řízení a komise rozhodla nám grant přidělit.
To, že členové kulturní komise Magistrátu hl. města Prahy rozhodli o přidělování čtyřletého grantu, bylo pozitivním posunem. Repertoárová divadla musí plánovat dlouhodoběji, ať již jde o nákup práv ze zahraničí, zadávání překladů nových her, ale i s ohledem na umělecký růst souboru.
Pravidla, která letos komise při udělování grantů použila, se tvořila složitě a dlouhou dobu, za přítomnosti odborníků z různých oborů uměleckých činností, divadelních teoretiků a ekonomů. Nevím, proč jste se těchto jednání nezúčastnil a nepomáhal svou zkušeností ze zahraničí tato kritéria vytvářet.
Pokud je v přidělování finančních prostředků něco zcela nesystémového, neprůhledného a nepatřičného je to tzv. spolupořadatelství, jehož finanční prostředky Vaše divadlo využívá. Z toho usuzuji , že máte na magistrátu vlivné přátele, kteří Vás měli k jednání o grantové strategii přizvat.
Abyste vyhověl podmínkám grantového řízení, urychleně jste transformoval své divadlo na repertoárové tím, že jste, jak píšete, investoval peníze z muzikálů do avantgardních činoherních kusů, které jsou ztrátové. To se občas u divadla stává. Je v tom však jeden rozdíl. Pan David Prachař, kterého v této souvislosti zmiňujete, odejde po neúspěchu u vás klidně do svého mateřského divadla, jehož je řádným členem a pobírá stálý plat. Herci našeho souboru takovou možnost nemají.
Píšete rovněž, že se nestydíte být úspěšný a vydělávat divadelním podnikáním miliony.
My jsme zase pyšní na to , že v našem divadle vyrůstá generace mladých umělců herců, režisérů, choreografů i hudebníků, kterým dáváme i díky prostředkům získaným grantovým systémem možnost tvůrčí práce.
Svou žalobou u mezinárodního soudu, kterou jste vyvolal zastavení celého grantového procesu, jste o tento příspěvek bohužel připravil nás všechny.