Čtvrtek 16. května 2024, svátek má Přemysl
130 let

Lidovky.cz

Relativně neškodná

Názory

  7:58
Sociální demokraté plní svou opoziční roli, když kritizují vládu za její inzertní kampaň (přesněji řečeno kritizují ODS, ale to je pochopitelné). Předvídatelnou vadou na kráse je, že sociálnědemokratičtí ministři dělávali totéž. Důležité ale je, že žádná vláda nám nemá za naše peníze říkat, co si o ní máme myslet.

Deset milionů korun stojí českou vládu zahájená kampaň "Vláda pro vás", jejímž oficiálním cílem je zvýšit povědomí.

Což je přesně to, co vláda v inzerátech dělá, ačkoli premiér tvrdí něco jiného. Vládní tiskové prohlášení mu vkládá do úst slova: „Byli jsme překvapeni zájmem veřejnosti i médií o činnost vlády, proto jsme se rozhodli pokračovat a zapojit více občany. Slibujeme si od toho lepší informovanost a zahájení veřejné debaty o našich krocích.“ Tisková reklama ale není nástrojem zapojování občanů a na paralelně spuštěných webových stránkách se veškerá interaktivita vyčerpává jednou e-mailovou adresou.

Jde zkrátka o klasickou jednosměrnou komunikaci, při níž zadavatel mluví o tom, co je pro něj příjemné („více stanic zdravotní záchranné služby“, „ve všech resortech proběhly protikorupční audity“), a vyhýbá se otázkám, které by při skutečném zapojení občanů jistě zazněly (privatizace nemocnic, zasahování do justice v kauze Čunek). I tvrzení, že si vláda jen bere příklad z ostatních evropských zemí, neobstojí. Například na webu úřadu britského ministerského předsedy mohou občané zakládat petice za jakékoli požadavky. Když pak vláda petentům musí vysvětlovat, proč třeba neuskuteční slíbené referendum o Lisabonské smlouvě, lze už mluvit o veřejné debatě.

V určitém ohledu je ale vládní reklama relativně neškodná. Její očividná nepatřičná političnost funguje jako bezpečnostní prvek. K tvrzením politiků automaticky přistupujeme kriticky a předpokládáme u nich jednostrannost. Když do podobných samochvalných aktivit vkládá nesrovnatelně větší prostředky Evropská unie, pozastavuje se nad tím málokdo – jako by evropský sjednocovací projekt byl stejně bezkonfliktní a apolitický jako propagace jedení ryb, do níž mimochodem česká vláda vkládá 150 milionů, což je několikanásobně víc, než stojí její kontroverzní reklama.

Autor: