Sobota 25. května 2024, svátek má Viola
  • Premium

    Získejte všechny články mimořádně
    jen za 49 Kč/3 měsíce

  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
130 let

Lidovky.cz

Strach ochromuje schopnost učit se

Názory

  18:26
Ad LN 9. 3.: Žáci nenávidí matematiku. To je skvělé!

Článek novináře Miloše Čermáka „Žáci nenávidí matematiku. To je skvělé“ otištěný v LN v pátek 9.3.2007 mě doslova nadzvedl ze židle. Hluboce nesouhlasím s názorem pan Čermáka, že to, že české děti nenávidí matematiku, je důkaz, že se v českých školách učí matematika dobře a že k ní děti mají správný vztah. Z řady vědeckých studií o fungování lidského mozku a schopnostech učení je zřejmé, že člověk se daleko lépe a snadněji učí a  pamatuje si to, co je spojeno s kladnou emocí. Naopak strach ochromuje schopnost učit se a učivo si zapamatovat. Je mi pana Čermáka velice líto, že se bál svých učitelů matematiky. Jeho pohrdlivý názor na oblíbené učitele mě utvrzuje v tom, že o jiných metodách učení, než které bohužel ve většině našich školách fungují podobně jako v dobách Marie Terezie, nikdy neslyšel a ani neuvažoval, že je možné učit jinak. Také jsem vystudovala  vysokou školu technického směru, také mě matematika provázela skoro celé mé školní roky.Měla jsem ale asi štěstí na učitele matematiky. Nedávali najevo nadřazenost, nevysmívali se nevědomostem, ani nebyli podivíni. Moje učitelka matematiky na vysoké škole byla milá, velmi vzdělaná, krásná a elegantní žena. A matematiku učila s radostí, chutí a velmi dobře. Učila nás nacházet nejelegantnější řešení složitých úloh, aniž bychom se nadřeli. Na její cvičení jsme se připravovali ne se strachem, ale s pocitem, že ji nechceme zklamat, že jí chceme udělat radost, že jsme procičované téma pochopili. O tvrzení pan Čermáka, že kdo není chytrý na matematiku, není chytrý vůbec, si také dovoluji pochybovat.  Co to je „chytrost“ ? Domnívám se, že člověk může mít různé talenty a být v životě úspěšný v mnoha oborech, a přitom mu matematika může způsobovat velké obtíže. Asi se nesetkal ve svém okolí s dětmi s mozkovými dysfunkcemi a přitom ohromným výtvarným nebo hudebním talentem. Jeho způsob uvažování se mi zdá velmi plochý, neuctivý k lidem „jiným“.

Doufám,že o způsobech vyučování v našich školách nebudou rozhodovat lidé, jako pan Čermák. Z matematiky, kterou nás na gymnáziu učil velmi zapálený učitel, si velmi dobře pamatuji teorii množin. V názorech pana Čermáka a mých na vyučováním matematiky nastává totální neprůnik množin. Domnívám se, že děti je možno trénovat v logickém myšlení a uvažování i bez povinné maturity z matematiky.

Autor: