Pondělí 29. dubna 2024, svátek má Robert
130 let

Lidovky.cz

Vyjadřujeme podporu jednání na Bali

Názory

  19:21
Ad LN 4. 12. : Ještě se (nejspíš) nedohodnoú
Jako výkonní ředitelé třinácti společností automobilového průmyslu, které vyrábějí a prodávají své výrobky na celém světě, a jako členové rady Asociace evropských výrobců automobilů (ACEA) bychom chtěli tímto dopisem vyjádřit naši podporu rozhovorů ministrů pod záštitou OSN, které probíhají v Bali (Indonésie) na téma klimatických změn.  Domníváme se, že by tyto rozhovory měly směřovat k uzavření komplexní dohody, kterou naše planeta potřebuje.
Scénáře klimatických změn popisované v letošních zprávách Mezinárodního panelu pro změny klimatu ukazují, že vlády jednotlivých zemí musí přijmout důrazná a komplexní opatření, která budou vyplývat z dohody z Kjóta. Takový balík globálně aplikovaných opatření vytvoří nevyhnutelně rámec, v němž budou naše průmyslové podniky společně s mnoha dalšími subjekty přispívat ke snížení produkce uhlíkových emisí.
Jsme hrdí na úspěchy, kterých jsme dosáhli při snižování emisí skleníkových plynů produkovaných vozidly a jsme připraveni stavět na těchto úspěších v našem snažení o další zlepšování našich výrobků. Budeme ještě úspěšnější, pokud se nám podaří navázat partnerství s osobami s rozhodovací pravomocí, které bude založeno na společné vizi toho, čeho může naše průmyslové odvětví dosáhnout a jak jej lze dále zlepšovat pomocí dalších strategií a v jakém časovém horizontu. Koherentní veřejné strategie by např. podpořily spotřebitele při výběru vozidel vybavených technologiemi na snížení emisí uhlíku a zvýšily poptávku po vozech další generace a udržitelných alternativních palivech.
Za nás můžeme říci, že velká část z 20 mld. euro, které každoročně investujeme do výzkumu a vývoje, se věnuje na rozvoj vozidel, která produkují méně emisí CO2 a která budou nakonec zcela nebo z velké části nezávislá na fosilních palivech. Tyto investice vynakládáme, aniž bychom ztráceli ze zřetele další důležité potřeby a požadavky, jako např. zvyšování bezpečnosti vozidel a silničního provozu, zlepšování kvality ovzduší a trvalé zaměstnání pro miliony pracovníků v automobilovém průmyslu.
Abychom byli schopni čelit klimatickým změnám, bude zapotřebí realizovat další rozsáhlé inovace ve všech sektorech našeho průmyslového odvětví, a my jsme plně připraveni se na tomto podílet. Musíme prokázat nebývalou invenci: neexistuje pouze jeden sektor, technologie nebo opatření, které by vyřešilo problém klimatických změn; řešení je mnoho a mohou se lišit dle jednotlivých regionů a zákazníků. Co se týče udržení a zvýšení stávajícího objemu výzkumu a vývoje, můžeme se zavázat, že automobilový průmysl splní očekávání našich zákazníků i společností, ve kterých působíme.
Norbert REITHOFER, BMW GROUP; Wendelin WIEDEKING, PORSCHE; Aad L. GOUDRIAAN, DAF TRUCKS; Christian STREIFF, PSA Peugeot Citroën; Dieter ZETSCHE, DAIMLER; Carlos GHOSN, RENAULT; Sergio MARCHIONNE, FIAT GROUP; Leif OESTLING, SCANIA; Lewis BOOTH, FORD; Martin WINTERKORN, VOLKSWAGEN; Carl Peter FORSTER, GENERAL MOTORS; Leif JOHANSSON, VOLVO; Hakan SAMUELSSON, MAN.