20. června 2017 6:00 Lidovky.cz > Zprávy > Názory

ZVĚŘINA: Pedagogický vlček. Školství se točí dlouhé roky jen jedním směrem

  • Poslat
  • Tisk
  • Redakce
  • 7Diskuse
Valachová se rozhodla demisi podat kvůli kauze s podezřením na zneužití dotací... | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Valachová se rozhodla demisi podat kvůli kauze s podezřením na zneužití dotací... | foto:  Dan Materna, MAFRA

PRAHA Největším nepřítelem českého školství je angažovaný rodič. Pro školu je to šťoural, který se neustále o něco zajímá a něco kontroluje. Pro ministerstvo je to nepřítel, který si, když v zoufalství neví kudy kam, založí soukromou školu. No a pro některé vzdělávací experty je to sobec, který místo aby myslel na celkovou úroveň školství, hledí, aby se postaral o své vlastní děti.

Včera odešla do historie další ministryně školství, nijak se nevyznamenala. V problematice resortu se nevyznala, plnila politická zadání, která dostala od jiných (inkluze), nadto vymýšlela jen hlouposti jako pamlskovou vyhlášku či Dům demokracie. Její kariéru zakončilo skandální zatýkání mezi úředníky ministerstva, kteří měli dohlížet na sport, a přitom to bylo spíš naopak. Zkrátka můžeme na tuhle paní s lehkým srdcem zapomenout.

Se Štěchem se nic nezmění

Jenže až nastoupí na její místo pan náměstek Štech, nic se nezmění, školství bude nadále ovládat setrvačnost. Učitelé dostanou možná přidáno, ale že by se někdo zabýval vážně tím, o­co tenhle resort už 25 let oficiálně usiluje, to nečekejme. Vývoj je právě opačný, loni v létě se řešilo, že tuzemské základní školy vykazují obrovské kvalitativní rozdíly, dokonce jsme prý na druhém místě v Evropě. A myslíte si, že se tím někdo zabýval, že resort nějak zareagoval, aby situaci zvrátil? Nikoli, zavedly se jednotné přijímačky na střední školy, které jen dokážou, co každý ví – že rozdíly mezi základkami jsou i propastné.

Angažovaní rodiče nejsou většinou ani analytiky školských systémů, ani pedagogickými teoretiky, jsou jen přesvědčení o­tom, že výše dosaženého vzdělání je v téhle zemi v obrovské korelaci s ekonomickou úspěšností a zaměstnatelností. A dle toho jednají. Pokud stát postupuje v rozporu s cílem rodičů, neměl by jim překážet a neměl by té hrstce odhodlaných bránit, když si chtějí založit vlastní školu. A že osmiletá gymnázia jen reprodukují sociální statut rodičů? Možná, rozhodně to ale není chyba rodičů, ale ministerstva a vedení škol. Pokud se tu najde nějaký ministr školství, který tuhle mnohaletou setrvačnost změní, dostane se mu i podpory angažovaných rodičů, lepší školství je i jejich zájmem.

  • 7Diskuse


Martin Zvěřina

Autor

Martin Zvěřinamartin.zverina@lidovky.czČlánky


Najdete na Lidovky.cz