Sobota 4. května 2024, svátek má Květoslav
130 let

Lidovky.cz

Nejdražší film kráčí ušlapanou cestou

Česko

Dvojdílný filmový životopis nejznámějšího francouzského gangstera všech dob Jacquese Mesrina je efektní podívanou, která však ke gangsterskému žánru nepřináší mnoho nového.

Drsňák a femme fatale ve špatně padnoucích převlecích vycházejí z domu, sedají do BMW a odjíždějí. O několik ulic dál drsňáka rozstřílí komando mužů na krvavou kaši. Kdo byl ten člověk a komu stálo za to odpravit ho takhle brutálně?

Byl jím Jacques Mesrine, nejznámější francouzský gangster všech dob, mnohonásobný vrah a svého druhu celebrita zároveň. Dvojdílný snímek o něm, vůbec nejdražší počin francouzské kinematografie, touhle scénou začíná i končí, byť je pokaždé natočená jinak. Nejdřív z Mesrinova pohledu vzbudí zvědavost, na závěr pak viděná očima zasahující policie naposled obtáhne obrysy persony, již si gangster vybudoval. V tomto zarámování se odehraje jeden autentický lidský osud, který však spíš než reálný život připomíná film nebo komiks. Jedna banka za druhou Film Veřejný nepřítel č. 1 (samostatně uváděný druhý díl má v titulu přídatek Epilog) se ve zmíněném razantním vstupu vrací do roku 1959, kdy Mesrine v uniformě francouzské armády bojuje v alžírské válce za nezávislost. Po návratu do Francie se zaplete s kriminálníčky a okouzlen snadným přísunem peněz začne stoupat po gangsterském žebříčku. Pořídí si rodinu, ale zároveň skončí ve vězení: poprvé, ale rozhodně ne naposledy. Po pokusu sekat dobrotu se jeho život definitivně změní v sérii vykradených bank, útěků z kriminálů, krásných žen, luxusních požitků a zabitých lidí.

Chronologické vyprávění opatřené titulky s udáním času a místa (Paříž 1966 atd.) usnadňuje divákovu orientaci. Publikum tak může postupně sledovat, jak se mu Mesrine mění před očima. (Nedávný biografický film o jiné francouzské osobnosti 20. století, Edith Piaf, volil náročnější přístup skoků v časoprostoru sem a tam.) Zkušenějšímu divákovi pak sledování snímku o Mesrinovi usnadňuje i používání modelových postupů známých z jiných gangsterek. Jestliže lineární vyprávění je legitimní volbou, jež filmu neubírá na působivosti, záběry a scény jako bodrý smích před výbuchem psychopatického násilí, pohřbívání zaživa, vytahování kulek z ran či hédonismus na vysoké noze svou povědomostí účinek vyprávění oslabují.

Mesrinův životní oblouk zůstává napínavý i přesto, že divák od začátku ví, jak skončí, zatímco dílčí výjevy mnohdy sklouznou do rutiny. Bankovní loupeže (jimž film věnuje překvapivě málo času), laškování s ženami, žánrové obrázky života v luxusu a dokonce i přestřelky s policisty se časem začnou opakovat a nudit, místy se dokonce zvrhnou do téměř sebeparodické roviny, jako kdyby Mesrina hrál ve své nejslavnější éře Belmondo.

Z tohoto stereotypu pak průběžně vystupují menší i větší celky, které si opět vykoledují pozornost a posunou Mesrinovu postavu o kousek dál. Patří k nim zejména vynikající segment z přísně střeženého vězení v Kanadě, který by vydal na samostatný film. Výtečné jsou i scény, kdy gangsterovi rozmetá sebevědomí unesený miliardář, respektive ta, kde se Mesrine za nedobrovolné pomoci rodiny rolníků dostane z obklíčení.

Casselův životní výkon Po formální stránce nelze Veřejnému nepříteli č. 1 nic vytknout. Všechny profese odvádějí výbornou práci a rozpočet přesahující 80 milionů eur je na plátně rozhodně vidět. Je s podivem, že tak vycizelovanou podívanou natočil Jean-Francois Richet, jenž byl doposud známý pouze solidní předělávkou akčního thrilleru Přepadení 13. okrsku. Kamera precizní ve velkých celcích i v roztřesených detailech, velkofilmová hudba, dobová evokace tří dekád i další prvky filmové řeči tu však představují hlavně pozadí pro fenomenální výkon Vincenta Cassela, pro něhož se charismatický psychopat Mesrine stal už teď životní rolí.

Komplikovanější je situace s přesahovou rovinou filmu. Projekt takové velikosti samozřejmě nechce zůstat pouhou biografií ve stylu život a „dílo“. Veřejný nepřítel č. 1 se například nemůže nedotknout problematiky zobrazování násilí v médiích a jeho glorifikace. Věnuje se také traumatu Francie z kolaborace s Německem během 2. světové války a z války v Alžírsku. (Mesrine šel jako mnoho jiných do Alžírska bojovat proto, aby očistil čest kolaborantského otce.) A najde se tu i náznak tvrzení, že Mesrina k jeho „kariéře“ dotlačila společnost. Tyto motivy se však filmem jen mihnou. Je dobře, že se divákovi nervou do hlavy silou, na druhou stranu to však zavání alibismem.

Podobně nejednoznačný a odtažitý je i autorský přístup k samotnému Mesrinovi, zde však jde o záměr mnohem lépe zvládnutý. Tvůrci filmu, natočeného zčásti podle gangsterovy fanfarónské autobiografie, nechají Mesrina ujít cestu od traumatizovaného vojáka přes dychtivého mladíčka, zkušeného lupiče a týraného vězně až po egomaniackého psychopata, který si hraje na revolucionáře a od kterého s hrůzou utíkají i ti nejbližší. Závěrečný náznak jeho sebekritického prozření patří k nejkřehčím a nejpůvodnějším momentům čtyřhodinové ságy, jež jinak přetéká krví a střelným prachem.

***

HODNOCENÍ LN ***** Veřejný nepřítel č. 1, Veřejný nepřítel č. 1: Epilog (Mesrine: L’instinct de mort, Mesrine: L’ennemi public n° 1)

Francie 2008 Scénář: Abdel Raouf Dafri Režie: Jean-Francois Richet Kamera: Robert Gantz Hudba: Marco Beltrami, Marcus Trumpp Hrají: Vincent Cassel, Cécile De France, Gérard Depardieu, Gilles Lellouche, Ludivine Sagnier, Mathieu Amalric a další Distribuce v ČR: HCE Premiéra: 11. 12. 2008, 1. 1. 2009

Autor: