Pátek 26. dubna 2024, svátek má Oto
130 let

Lidovky.cz

Nejpůsobivější je... krematorium

Česko

Závěrečný díl letního putování na východ za architekturou 20. století

Třetí díl letního putování po moderní slovenské architektuře věnuji mimo jiné projektantům, kteří tam působili, ale nebyli rodilými Slováky. V zemi totiž nebylo až do konce druhé světové války vysoké architektonické učiliště ani obdoba pražské Umprum či Akademie, a tak museli Slováci studovat v Budapešti, Vídni, Praze nebo Brně – to byl případ Dušana Jurkoviče (Orientace LN 3. července), Milana Michala Harmince nebo z mladší generace Kotěrova žáka Klementa Šilingera či absolventa pražské techniky Emila Belluše (Orientace LN 10. července).

Na Slovensko také přicházeli čeští a moravští architekti. Mnozí tam založili studio a působili trvale – například František Krupka, Alois Balán, Josef Marek, František Faulhammer nebo Plečnikův žák Jindřich Merganc, jiní projektovali ze svých pražských nebo brněnských atelierů (Adolf Benš, Rudolf a Jaroslav Stockarové, František A. Libra, Jaromír Krejcar, Jan Víšek, Josef Polášek, Bohuslav Fuchs a mnozí další). Významná byla ovšem i činnost maďarských, německých a zejména židovských projektantů usazených na Slovensku.

Maďarská pohádka Maďaři přinesli na počátku století z Budapešti zvláštní typ jakési pohádkové secese, kterou reprezentují zejména kostely v Bratislavě, Muľe a Hurbanovu navržené Ödönem Lechnerem, resp. Wagnerovým žákem Istvánem Benkó Medgyaszayem. Jen drobný vzkaz ke slovenským památkářům: Lechnerovu kostelíku sv. Alžběty v Bratislavě se sice říká Modrý, název ale pochází od modře glazovaných tašek. Fasády měl v odstínech holubičí šedi. Nynější azurové průčelí, šmolkové okenní rámy a kostelní lavice neodpovídají původnímu záměru a působí takřka pouťově.

Zejména na židovské architekty se v komunistické éře rádo zapomínalo. Patřil k nim také mimořádně nadaný Friedrich Weinwurm, jehož bychom mohli označit za slovenského Adolfa Loose. Samostatně nebo ve dvojici s Ignácem Vécseim projektoval noblesní vily, činžovní domy a sanatoria v Bratislavě nebo Vysokých Tatrách. Další architekt, Artur Schlezinger-Szalatnay, byl autorem synagogy v Bratislavě nebo působivé cihelné dostavby tureckých lázní v Trenčianských Teplicích. K významným funkcionalistům patřil Endré Szönyi, který v Bratislavě vydával trojjazyčný výtvarný a architektonický časopis Forum. To bylo v meziválečném období unikátní periodikum – nejen svým avantgardním zaměřením a skvostnou grafickou úpravou, nýbrž i mimořádnou tolerancí k různým etnikům i stylům (což bylo v rozhádaných Čechách v té době nemyslitelné).

Szönyi spolu s německým architektem Franzem Wimmerem navrhl rovněž moderní termální koupaliště v Piešťanech. Ale jsou tu četná další jména: Christian Ludwig byl autorem prvního slovenského mrakodrapu – domu Manderla v Bratislavě i funkcionalistického obchodního domu Brouk a Babka tamtéž. Významným přínosem byla i díla Emila Brülla, Emericha Spitzera, Ferdinanda Silbersteina, Oskara Singera, Michala Maximiliána Scheera, Pavola Weisze, Desidera Quastlera, Gočárova žáka Eugena Rosenberga a mnohých dalších. Řada z nich buď nepřežila holokaust nebo emigrovala... Opravená Masarykova Bystrička Milým překvapením byla pro nás návštěva Masarykovy letní rezidence v Bystričce u Martina. Naposledy jsem ji viděl se svým slovinským kolegou Damiánem Prelovšekem v polovině 90. let a byl to tehdy smutný pohled na zanedbanou stavbu, z níž mizely všechny stopy po původních majitelích a které hrozila necitlivá adaptace. Nyní jsme nalezli budovu ve velmi dobrém stavu a v péči ing. Jána Barty.

Rezidenci navrhl ve stylu zjednodušeného klasicismu ve druhé polovině 20. let Jan Pacl – pražský architekt, stavitel a spolupracovník Dušana Jurkoviče. Současný majitel navíc zrekonstruoval původní interiér přijímacího pokoje, včetně všech detailů. Některé prvky pocházejí od Josipa Plečnika – například „šakalí“ kliky, které najdeme i na Pražském hradě, garnýž salonu nebo snad i oplocení přilehlé zahrady.

Velkým dojmem na nás zapůsobila i četná díla architektury 60. a 70. let. Některá jsou vzorně rekonstruována, jako třeba hotel Panorama ve Štrbském Plese (Zdeněk Říhák), jiná na rehabilitaci čekají (překvapil nás třeba velkoryse řešený komplex budov s nákupním centrem v Martině arch. Ivana Matušíka v „bruselském“ stylu). Slovenští architekti byli v této době odvážnější než jejich čeští kolegové. Svědčí o tom četné stavby mezinárodní úrovně – Fullovo muzeum v Ružomberku od Martina Kusého, bratislavská budova rozhlasu v podobě obrácené pyramidy (Štefan Svetko, Štefan Ďurkovič, Barna Kissling), skulpturalistický Památník SNP v Banské Bystrici sochaře Jozefa Jankoviče a architekta Dušana Kuzmy a koneckonců i známá silueta Bratislavy, most SNP (Jozef Lacko a kol.) – jen kdyby budování jeho předmostí neznamenalo zánik starého ghetta!

Jako zjevení pak působí stavba, u níž jsme naše týdenní putování zakončili: bratislavské krematorium architekta Ferdinanda Milučkého (*1929) z let 1962–1968, které leží nedaleko výpadovky na Prahu. To je dílo světové úrovně, mistrovsky vkomponované do krajinné scenerie. Kompozice jednoduchých kubických hmot – beton, sklo a dřevo v kontrastu s romantickou krajinou je asi nejblíže dílům brazilského génia Oskara Niemayera. Podle mého názoru je to nejvýznamnější realizace na území bývalého Československa po druhé světové válce. Věru krásné rozloučení s pestrou slovenskou architektonickou scénou 20. století!

***

Slovenští architekti byli v 60. a 70. letech odvážnější než jejich čeští kolegové. Svědčí o tom četné stavby mezinárodní úrovně – třeba Fullovo muzeum v Ružomberku.

O autorovi| Zdeněk Lukeš, historik a architekt

Autor:

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!