Pátek 26. dubna 2024, svátek má Oto
130 let

Lidovky.cz

Nekončící cesta krajinou fantazie

Česko

NoD Quijote osvědčeného týmu Nebeský, Prachař, Trmíková, Fajt je jako abstraktní obraz

Cervantesův Don Quijote de la Mancha je již třetím tématem, které si David Prachař vybral s Janem Nebeským, Jiřím Fajtem a Lucií Trmíkovou (tentokrát ještě s kytaristou Plastic People of the Universe Joem Karafiátem). Po Hamletovi (Hamlet part II) a Faustovi (Neúplný sen) došlo na rytíře smutné postavy a opět vznikl experimentální projekt na pomezí pohybového divadla, činohry, výtvarné a hudební performance. NoD Quijote, jak se nová inscenace jmenuje, až rozmarně hýří originálními nápady, improvizacemi, rozličnými extempore. Dramatik Egon Tobiáš s divokou imaginací proplétá své vize s Cervantesem s Reynkovými texty, vytváří zvláštní paralely.

Kompozice, energie, hudba i rytmus Inscenace se zprvu jeví jako cosi nespoutaného, ale brzo divák objeví, že je pečlivě zbudovaná a drží styl. Je to ten druh produkce, který se dá vnímat nezatíženě s naprostou svobodou asi jako abstraktní obraz – divák se může nechat volně unášet svými pocity, asociacemi, emocemi. Vnímá kompozici a energii. Ostatně ne nadarmo je tu tentokrát tématem výtvarné umění.

Je zbytečné za každou cenu hledat pevný bod nebo se domáhat srozumitelnosti za každou cenu – je to lekce z čisté divadelnosti. A David Prachař ji také umí až virtuózně vyvolávat z libovolného zdroje i téměř z ničeho. Podílí se na destrukci textů a ze vzniklé tříště znovu staví svůj příběh. Střídá polohy vypjatého hystrionství s jemnou sebeironií a sarkasmem, dramatický patos s komikováním, hereckou stylizaci a zkratku s náročně fyzicky rozehrávanými situacemi. Zaobírá se banalitami, stylizuje se do role starého šmíráka a vypravěče historek z natáčení, pak zase po brechtovsku vystupuje z role, hašteří se s kolegy a vzápětí „vrátí“ zpět a autenticky žije v sebou vytvořené „jiné“ realitě.

Začíná parafrázovaným Reynkovým monologem, v němž básník s odzbrojující prostotou líčí svůj den – jak z desek tiskne grafické listy. Prachař ovšem netiskne, ale dere peří – ráno, v poledne a večer... Opodál v improvizované kuchyni s velkým zavařovacím hrncem Lucie Trmíková v neforemné zástěře „vyvařuje“ listy knih a tuto potravu rozvěšuje na prádelní šňůru. Je to starostlivá matka, vysněná Dulcinea i zkázonosná pohřbívačka iluzí. Prachař tančí divošské tance, probírá se starými divadelními kritikami, jezdí na plyšové slepici a bojuje s větrnými mlýny, na hlavě naražený hliníkový ešus. Na epidiaskopu ožívají staří rytíři, Reynkovy křehké grafiky a nakonec jen tak, prstem do černého prachu, Prachař nakreslí dětskou kresbičku s kočkou v okně a stylizovanou postavičkou. Paradoxy a zákonitosti tvorby jsou totiž stále stejné, ať jde o herectví nebo o výtvarné umění. Trmíková je zpočátku spíš v pozici trpného činitele, který krátce vstupuje do „mistrovy“ samomluvy a kreací, postupně se však emancipuje stále víc a proměňuje se v nevypočitatelného partnera. V závěru, když Don Quijote k smrti unaven ulehá uprostřed knih, přichází jako elegantní dáma s kloboučkem a jako mumii jej obmotává mokrými listy knih. Hrdina z mokrého hrobu vstane a oba s novou energií začínají znovu. Další rovinou téhle vrstevnaté podívané je hudba a rytmus. Jiří Fajt sedí na svém hudebním nástroji obkročmo, je to funkční kombinace koně a bicích, která by mohla klidně někde stát jako kinetická plastika. Fajt je bosý a oblečený v bílé kimono – koně rozjíždí houpavým pohybem, dupe na dřevěné pedály. Rozličné zvuky, údery na bicí a hudba se slévají, kytarista preluduje španělské motivy. Uprostřed jeviště je prostor vymezený velkým čtvercem, v němž jsou naházeny knihy a nad nimi se vznáší další „magický“ čtverec s malými vejcovitými lampičkami po obvodu.

Je to dada svého druhu, podivný sen. Může to ale být i dobrodružství v laboratoři, na španělských pláních nebo v Petrkově a v NoD – to vše mají v rukou dva herci a dva muzikanti. Odhadnout míru improvizace u každého představení je nejspíš nemožné – i to je lákavé. Ta spousta obrazů a významů, které lze různě vykládat, má velké kouzlo, ale pro recenzenta je dost fuška tenhle nápor imaginace zpracovat, Je to nefalšovaná cesta krajinou fantazie, kterou každý z nás putuje po jiné trase.

***

NoD Quijote

Egon Tobiáš podle Cervantese, Reynka a skutečné události Dramaturgie: Kateřina Šavlíková Režie: Jan Nebeský Hudba: Jiří Fajt Roxy/NoD, premiéra 27. 10.

Autor:

Samoživitelka skončila v nemocnici a čtvrt roku nemohla pracovat
Samoživitelka skončila v nemocnici a čtvrt roku nemohla pracovat

Téměř deset miliard korun – tolik jen za loňský rok poslaly pojišťovny lidem za úrazy, závažná onemocnění či úmrtí. Životní pojištění pomohlo za...