Sobota 27. dubna 2024, svátek má Jaroslav
130 let

Lidovky.cz

Německo se mírně zotavilo

Česko

BERLÍN Světovou hospodářskou a finanční krizí zasažená německá ekonomika se mírně vzchopila po čtyřech předchozích propadech HDP až ve druhém čtvrtletí letošního roku. Zatím je předčasné spekulovat, do jaké míry největší evropské ekonomice pomohla vládní opatření, jejichž vlajkovou lodí bylo takzvané šrotovné. Krize zastihla německou vládu velké koalice v čele s kancléřkou Angelou Merkelovou v posledním roce volebního období. Téměř po celou dobu řešila dodnes nejasný osud automobilky Opel.

Německá vláda sešněrovala opatření na překonání hospodářské recese a zajištění pracovních míst do dvou balíčků, z nichž první přijala už loni na podzim a druhý letos v lednu. Balíčky zahrnují podporu zkráceného pracovního týdne (Kurzarbeit), daňové úlevy pro občany i firmy, podporu výzkumu a hlavně investice do infrastruktury – na sanaci škol, nádraží či nemocničních budov.

Druhý balíček na tyto investice vyčlenil deset miliard eur a podle německého ministerstva financí bylo do srpna naplánováno na 20 tisíc projektů v objemu 7,5 miliardy eur, z nichž pět miliard poskytne stát.

Kromě toho vláda už loni na podzim vymyslela dohromady pětisetmiliardový balíček zahrnující státní garance za mezibankovní půjčky, poskytování překlenovacího kapitálu a odkup ztrátových úvěrů.

Hitem druhého balíčku bylo takzvané šrotovné. Stát nabízel 2500 eur každému, kdo si koupil nový vůz a současně nechal sešrotovat nejméně devět let starý.

Ekonomové stimulační opatření pokládají za jednoznačný úspěch, neboť opatření zvedlo prodej aut v automobilové velmoci o desítky procent.

Experti na automobilový trh se však také obávají, že poté, co byly ve středu prostředky na státní prémii vyčerpány, se prodej aut v Německu propadne. To se týká i české automobilky Škoda Auto, která podobně jako její mateřský Volkswagen, Opel, Renault/Dacia, Fiat či Peugeot ze šrotovací prémie profitovala hlavně díky výrobě menších vozů.

Velká závislost německé ekonomiky na automobilovém průmyslu se ukazuje i na urputné snaze německé vlády najít vhodného investora pro automobilku Opel, která jenom v Německu dává práci 25 tisícům lidí. Nekonečná jednání s prodávající americkou mateřskou společností General Motors nejsou ani po mnoha měsících u konce a v poslední době už není jasné ani to, zda se chtějí Američané Opelu skutečně vzdát.

Autor: