Úterý 14. května 2024, svátek má Bonifác
130 let

Lidovky.cz

Nemít peníze je pro mě normální

Česko

V průměru za den odpovím na 250 až 350 e-mailů, na 100 telefonátů a 80 SMS zpráv, vysvětluje, co také obnáší pořádání hudebního festivalu promotér Summer of Love Aleš Bleha.

Těžko se hledá správné slovo, jež by promotérství vystihlo. Na vojně jsme říkali „pakárna“. V cizině je promotérská činnost velmi lukrativní, výnosná a zajímavá práce. V Čechách to platí jak pro koho. Když to chce člověk dělat pro hudbu, pro kterou se to dělat má, musí počítat s tím, že bude střádat každou korunu, aby to vůbec dělat mohl. A bude se naplňovat jiným světem, než tím finančním,“ říká promotér festivalu Summer of Love Aleš Bleha.

„Pak je tu samozřejmě nemnoho těch, kteří dělají koncerty třeba Madonny, a to už je potom jiná liga. To už ani není promotérství, to je konglomerát velké firmy s desítkami zaměstnanců. Promotér klasického střihu dělá všechno sám s dvěma až třemi pomocníky,“ dodává Bleha.

* LN Jak jste přišel na to, že budete promotérem, a proč jste zvolil právě takovou akci, jakou je Summer of Love?

V roce 1997 jsem byl pozvaný na festival do Británie, kde bylo 40 000 lidí, čemuž jsem v té době ani nemohl uvěřit. Hráli tam tehdy snad všichni od Kraftwerk přes Orbital, prostě celý seznam, nevěděli jsme, kam dřív skočit. Když jsme se potom vraceli domů, tak se mi to zrodilo v hlavě. Druhý den jsem obvolal pár známých DJ a za tři týdny byl první festival.

* LN Kde jste tehdy vzal peníze na zrealizování celé akce? Měl jste sponzory?

Sponzoři, v té době? To je nějaké cizí slovo? Žádné velké peníze nebyly potřeba. Stačilo mít běžnou zálohu v řádu desetitisíců, aby člověk mohl zaplatit pronájem přenosných toalet a podobně. Když akce nedopadla, tak se daly peníze na stůl a každý si z hromádky vzal podle svého uvážení. To udělat dneska? (smích) Porevoluční doba byla úplně jiná, to nám hrozně závidí lidi z Anglie, Francie a Německa. Závidí tu euforii po revoluci. Oni to nezažili.

* LN V čem to bylo tak jiné?

Peníze v té době byly jen proto, aby DJ nehráli zadarmo. Dneska je to hlavně o penězích. DJ se nakonec možná rozhodne, jestli uzná za vhodné, aby zvedl zadek a přijel. Už to jsou loutky v rukou manažerů, kteří fungují jako stroje na vydělávání peněz, ne osobnosti.

* LN Kolik dnes zaplatíte dýdžejovi?

Pro srovnání, když jsem dělal prvně koncert DJ Paula van Dyka, jeho honorář byl tehdy 1200 marek. Marka byla 15 korun, plus doprava vlakem z Berlína a vzal si peníze až na místě. Pokud to chcete připravit dnes, připravte si 35 000 eur na honorář a 5000 eur na věci okolo, včetně čtyř letenek pro doprovod v business class. A pokud možno veškeré peníze dva měsíce dopředu. Právě v tomhle se doba strašně změnila.

* LN Jak fungujete po finanční stránce dnes?

Pronájem areálu stojí něco přes milion korun. My jsme se s v tomto ohledu spolčili s jeho majitelem, takže platíme jenom přímé náklady a majitel má domluvená procenta ze zisku. Nějaké peníze dostaneme jako zálohu od předprodejní sítě, něco máme připravené a něco se pak řeší. Občas se stane, že mi volá „vykokainovaná“ manažerka nějakého DJ, že do hodiny potřebuje poslat 2000 liber, jinak mi zruší vystoupení. Takže běhám po Praze a stahuji z předprodejních sítí, co jde, abych jí mohl poslat 50 nebo 60 tisíc, protože to zítřka nevydrží.

* LN Takže to všechno tímhle stylem zvládnete poplatit?

Těch peněz opravdu moc nemáme. Pro mě osobně je vše složitější, protože loni festival prodělal kvůli dešti. Dva dny v kuse pršelo a prodělali jsme několik set tisíc korun. To pak znamená, že nemáte rezervu na svůj chod. Ale horší je, když se ozve Pragoplakát, DJ a všichni chtějí zaplatit. Pro mě je běžná situace, že nemám vůbec žádné peníze. Za poslední tři čtvrtě roku jsem na to už zvyklý. Dokonce jsem z tohoto důvodu držel 40 dní půst. Ale jinak to poplatit zvládnu.

* LN Jak probíhá příprava Summer of Love?

Příprava trvá celý rok. Potkávám se s různými lidmi a řeším různé věci, mluvíme o možnostech, plánujeme. V lednu nebo únoru se z toho začnou klubat reálné možnosti a potom vše nabíhá a nabíhá; peníze, problémy, starosti. Samozřejmě nejvíce pracuji v červenci a srpnu.

* LN Co všechno vaše práce zahrnuje?

Moje práce je promotion, marketing a grafika. V průměru za den odpovím na 250 až 350 e-mailů, na 100 telefonátů a 80 SMS zpráv. S tím, že jednou chce někdo stánek, podruhé píše sponzor, potřetí DJ, proč ještě nedostal zálohu. Každý e-mail i telefon je o něčem jiném. Ta práce je zajímavá, ale taky hrozně náročná.

* LN Když vás promotérství neuživí, děláte ještě jinou práci?

Průběžně pracuji celý rok, tedy kromě posledního. Mimo to, že jsme prodělali na festivalu, zkrachovala firma Xpublishing, která provozovala časopis XMAG, ve kterém jsem pracoval. Takže jsem se letos věnoval sám sobě. A ještě dělám grafiku Sázava Festu.

* LN Summer of Love je jen jednodenní festival. Vyplatí se to?

V tom se dlouhodobě rozcházím se svým partnerem Pavlem Žákem. On chce jen jednodenní akci a já jsem byl vždycky zvyklý dělat dvoudenní až třídenní festivaly. Takhle, když je to jednodenní, návštěvník tam chce jet, něco mu do toho vleze, nakonec přijede v půl dvanácté v noci a ve čtyři už chce jet domů. Díky přesunu na hradecký Festivalpark se u nás tyhle věci mění. Oficiálně děláme festival na jeden den, 15. srpna, ale pro všechny fanoušky je tu možnost přijet v pátek, najít si nejlepší místo třeba u vody, pořádně si to tam projít, prozkoumat, vykoupat se a večer jít na party. Druhý den na festival, který pro lidi skončí, až budou sami chtít, Předpokládám, že to bude v neděli večer.

Autor: