Pátek 10. května 2024, svátek má Blažena
130 let

Lidovky.cz

Nová laboratoř sníží emise kamionů

Česko

Omezit škodlivé výfukové plyny z těžkých vozidel je cílem testovací komory, která byla minulý týden slavnostně otevřena v Itálii.

ISPRA Vrata garáže se zavřela a teplota uvnitř klesá pod bod mrazu. Proskleným oknem z vedlejší místnosti sledujeme nastartovaný kamion. Na monitoru naskakují čísla s naměřenými hodnotami výfukových zplodin. Tak vypadá práce v laboratoři VELA Společného výzkumného střediska Evropské komise v severoitalské Ispře.

Středisko sdružuje několik tisíc vědců z celé Evropy. Provádí výzkumy „na objednávku“ Evropské komise a poskytuje vědecké podklady pro rozhodnutí politiků. Mezi ně patří i stanovení norem pro emise z motorových vozidel. Je zapotřebí mít přehled o složení výfukových plynů za různých podmínek a při použití rozdílných pohonných hmot.

Právě k těmto účelům slouží laboratoř VELA (Vehicle Emissions Laboratory). V roce 2000 v ní experti otevřeli první zkušební komoru pro motocykly a malé automobily. Postupně přibývala další zařízení a minulý týden se laboratoř rozrostla o poslední a největší komoru. Tvoří ji hermeticky uzavíratelná garáž dlouhá 22 metrů, široká 8 a vysoká 6,7 metru.

Slouží pro výzkum emisí z kamionů a autobusů. „Hlavní předností komory je, že v ní můžeme simulovat jízdu vozidla v reálných podmínkách,“ vysvětluje manažer laboratoře Adolfo Perujo Mateos. „Můžeme uvnitř nastavit teplotu od -30 do +50 stupňů Celsia, takže snadno zjistíme, jak motory kamionů fungují ve Finsku i ve Španělsku. To je důležité pro nastavení celoevropských norem,“ vysvětluje odborník. Podobně lze měnit také vlhkost vzduchu v komoře od 30 do 80 procent. Klimatizační systém je jedním z důvodů, proč se celkové náklady na výstavbu komory vyšplhaly na 4,5 milionu eur.

Jako na silnici Testovací komora je také vybavena válcovými brzdami, které pomáhají simulovat reálné podmínky při provozu kamionu či autobusu – odpor vzduchu a pneumatik, jízdu na různém povrchu apod. Zároveň je ukotven k podlaze pomocí silných řetězů, které svým tahem napodobují zatížení vozu.

„V Evropě bylo nedávno zavedeno omezení hmotnosti kamionů na 30 tun. Některým zemím se to nelíbilo, například Finsku, kde se vyrábějí velké součástky průmyslových zařízení, které se přepravují pomocí kamionů. Ale nedá se nic dělat,“ konstatuje Perujo Mateos.

Například v Austrálii přitom mohou jezdit kamiony o hmotnosti až 60 tun. „To je v pořádku, protože tam řidič šlápne na plyn a jede celý den stejnou rychlostí neobydlenou krajinou. Ale v Evropě se kamiony často proplétají hustě obydlenými oblastmi, musí brzdit a přidávat plyn – tím samozřejmě rostou emise i spotřeba paliva. Kromě toho těžká vozidla ničí silnice,“ vysvětluje Perujo Mateos.

Jak probíhá samotné měření emisí? K výfuku jsou připojeny roury, které odvádějí plyny do přístrojů detekujících přítomnost vybraných škodlivin a jejich množství. Výzkum se zaměřuje jak na emise látek, pro něž už dnes existují normy (oxid uhelnatý, nespálené uhlovodíky, oxidy dusíku a pevné částice), tak na další látky, které zatím regulovány nejsou.

Mezi ně patří oxid uhličitý, který sice sám o sobě neškodí, ale přispívá ke skleníkovému efektu, dále například jedovatý benzen, formaldehyd, acetaldehyd nebo amoniak. Posledně zmíněná látka vzniká v katalyzátorech využívajících přídavnou kapalinu s obsahem močoviny.

Vědci měří výfukové plyny před katalyzátorem i za ním – díky tomu zjišťují, jak spolehlivě samotný katalyzátor funguje za různých klimatických podmínek. „Další výhodou komory je, že vedle dieselových motorů v ní můžeme testovat také emise z alternativních pohonných látek – biopaliv, stlačeného zemního plynu a dokonce i z vodíku,“ podotýká Perujo Mateos.

Znalosti získané v laboratořích VELA pomohou zavést v budoucnu přísnější, ale zároveň realistické emisní limity a navrhnout technická řešení, jak jich dosáhnout. Vloni začala v Evropě platit emisní norma EURO5 a zároveň už Evropský parlament projednává jejího přísnějšího nástupce EURO6. Jeho zavedení se očekává nejdříve v roce 2013.

Emisní limity pro kamiony a autobusy

v gramech na kilowatthodinu

oxid

norma platnost uhelnatý

Euro I 1992 4,5

Euro II 1995 4,0

Euro III 2000 2,1

Euro IV 2005 1,5

Euro V 2008 1,5

uhlovodíky oxidy pevné

dusíku částice kouřivost

1,1 8,0 0,612 -

1,1 7,0 0,25 -

0,66 5,0 0,10 0,8

0,46 3,5 0,02 0,5

0,46 2,0 0,02 0,5

Komora pro silniční obry V zařízení VELA (Vehicle Emissions Laboratory, tedy Laboratoř pro emise z vozidel) v italské Ispře odborníci sledují zplodiny z různých dopravních prostředků od motocyklů po nejtěžší vozy. Nová komora VELA 7 slouží k testování kamionů do 30 tun a autobusů do délky 12 metrů. Výsledky umožní určit nové emisní limity.

Klimatizační systém v testovací komoře VELA 7 umožní měnit vlhkost a teplotu, válcové brzdy napodobují odpor větru a tření mezi pneumatikami a vozovkou.

O autorovi| EVA VLČKOVÁ (od zvláštní zpravodajky LN v Itálii)

Autor: