Mazda 3 vsadila na moderní podvozek s víceprvkovou zadní nápravou, kterou se mohla pochlubit již předchozí generace. Novinka je ale dále zdokonalena. Automobilka se při vývoji zaměřila především na zvýšení tuhosti karoserie, která má zásadní vliv na jízdní vlastnosti, komfort jízdy a samozřejmě i bezpečnost.
Stejně jako vnější design i interiér se snaží útočit na sportovní emoce. Přístrojová deska je výrazně zaměřená na řidiče. Za pozornost stojí nejen integrovaná navigace, která bude dostupná pro lépe vybavené modely, ale také například multifunkční volant, který je hlavním ovládacím centrem vozu. Sportovnímu naturelu odpovídají také výrazněji tvarovaná sedadla se zvýšenými bočnicemi.
Pro pohon nové generace Mazdy 3, která se bude vyrábět jako pětidveřový hatchback nebo jako čtyřdveřový sedan, je připraveno pět motorů. Dva jsou zážehové (1,6 a 2,0 l) a tři vznětové (1,6 l a dva 2,2 l).