Sobota 4. května 2024, svátek má Květoslav
130 let

Lidovky.cz

Nová Rusalka s Peckovou měla premiéru

Česko

Nejznámější a jedna z nejhranějších oper Antonína Dvořáka Rusalka se dočkala nového nastudování. Včera ji uvedlo Národní divadlo v rámci festivalu Pražské jaro.

PRAHA Včera mělo na mezinárodním festivalu Pražské jaro premiéru nové nastudování Dvořákovy Rusalky. Ta se na repertoár první scény vrátila po jedenácti letech, přičemž předchozí inscenace se hrála do loňského roku. Šéf opery, režisér Jiří Heřman, nyní přišel s koncepcí, která se snaží příběh lásky vodní víly k člověku pojmout netradičním způsobem.

Především jde o spojením rolí Cizí kněžny a Ježibaby v jednu postavu. V té bude alternovat Dagmar Pecková s Jolanou Fogašovou. „Vnímání hudby mě dovedlo k tragickému pojetí jejich osudu. Je to žena, která v životě nenachází smír, je zahořklá a zaslepená. To jsou dav protiklady, dva světy, mezi nimiž se zmítá Princ,“ vysvětlil Heřman.

Inspiraci pro svou verzi našel už v předehře. „Cítím v ní silně dva motivy – motiv strachu a motiv touhy. Touha a cesta za poznáním je i tématem Rusalky, která jej vyřkne už v prvním dějství v dialogu s Vodníkem, když se vydává do světa lidí,“ dodává režisér. Princ jako rozervanec Včerejší premiéra nenesla ani mnoho stop pohádkovosti, na kterou jsou diváci u Rusalky zvyklí. Samotné scénické řešení bylo nadčasové a inspirovalo se vodní hladinou. K tomu přispělo i pojetí nadpřirozených postav. Diváci se museli obejít bez Vodníka jako „zeleného mužíka“ vylézajícího z vody, stejně tak Princ nebyl mladík ženoucí se za svou vidinou močály, ale rozervanec. Pro scénografii Jaroslava Bönische a kostýmy Alexandry Gruskové je zásadní i světelný design Daniela Tesaře.

Své do inscenace vtělili i sólisté. Představitelka titulní role Dana Burešová se svěřila, že operu vnímá jako pohádku, takže hledá nadhled a stále se učí. Naopak Dagmar Peckovou Heřmanovo pojetí ihned zaujalo a „chytlo“. „Nechávám se vést a doufám, že dokážu roli podtáhnout podle režijní představy,“ svěřila se Pecková. Aleš Briscein (Princ) pak dodává, že pojetí, které není nutně extrémně novátorské, ale současné a pravdivé, může u diváků uspět.

Pražské jaro bude zítra pokračovat v Národním divadle Evženem Oněginem, v pátek se například v Rudolfinu představí peruánský tenorista Juan Diego Flórez.

Autor: