Pátek 26. dubna 2024, svátek má Oto
130 let

Lidovky.cz

Nové spojení je stále staveniště

Česko

SŽDC uvedla do provozu trať bez dokončeného bezpečnostního systému. Potíže zpožďují stovky vlaků

PRAHA Nové spojení - otevřené na začátku září - je oficiálně stále staveništěm s nedokončeným bezpečnostním systémem. Kamery, které mají dopravní stavbu hlídat, se teprve postupně instalují. Polovičatost s velkou slávou zprovozněné trati pocítili na vlastní kůži cestující, když několik krádeží kabelů a požár, který v tunelu založili bezdomovci, novou trať i většinu pražské železniční sítě zcela ochromily.

České dráhy na Nové spojení čekaly několik let. Dva dvoukolejné tunely pod Vítkovem a kilometry kolejí a estakád nahradily do té doby jedinou kolej, která spojovala hlavní nádraží se stanicemi na severu města, například Libní nebo Vysočany. Podle kritiků může za nedokončenost překotná snaha investora -Správy železniční a dopravní cesty (SŽDC) i dodavatelů stavby - se „blýsknout“ a zprovoznit dva dvoukolejné tunely pod Vítkovem co nejrychleji. Původní termín se jim sice podařilo zkrátit o dva roky, ovšem za cenu opakovaných potíží. Mluvčí SŽDC Pavel Halla tvrdí, že firma nic nezanedbala. „Potíže s bezdomovci nebo sociálně slabšími občany by byly, i kdybychom Nové spojení uvedli do provozu později,“ tvrdí Halla.

Dráhy: Chceme náhradu škod České dráhy to ale vidí jinak. Kvůli opakovaným potížím na trati nabraly jejich vlaky hodiny zpoždění. Škody, jdoucí do milionů korun, chtějí dráhy vymáhat právě od SŽDC. Podle údajů drah se kvůli poslednímu přerušení provozu na Novém spojení, které způsobil požár, zpozdilo 572 vlaků, a to celkem o 5271 minut. „Dráhy platí za používání kolejí pro osobní i nákladní dopravu šest miliard korun ročně. SŽDC se má postarat o to, aby se dalo jezdit. Krádež se může přihodit, ale několikrát za pár týdnů to není normální. Budeme velmi tvrdě jednat a vymáhat nápravu škod,“ řekl mluvčí ČD Ondřej Kubala.

SŽDC ale žádnou náhradu škod za zpoždění rozhodně vyplácet nehodlá. Odvolává se přitom na to, že Nové spojení zatím oficiálně funguje ve zkušebním režimu. „Zkušební provoz není jen název, je to právní termín. Dopravce musí ve zkušebním provozu očekávat zpoždění, výluky nebo objížďky. Požadavky Českých drah jsou tedy neopodstatněné,“ vysvětlil Halla s tím, že ostrý provoz na Novém spojení začne se zavedením nového jízdního řádu drah 14. prosince. Podle Hally se nyní dokončuje instalace bezpečnostních kamer, které mají trať i tunely monitorovat. Napojené budou zřejmě na policii nebo strážníky a výpravčí. Krádeže by pak měly ustat. „Vše se zlepší také s dokončením rekonstrukce hlavního nádraží. Nyní je hodně kabelů obnažených a v kolejišti je čilý stavební ruch, který lze těžko uhlídat,“ dodal mluvčí Halla.

Největší potíže na Novém spojení způsobil v neděli 26. října oheň, který si u trati rozdělali dva muži, aby se zahřáli. Táborák přerostl v požár, který působil zkrat a vyřadil z provozu výhybky a návěstidla. Vlaky musely jezdit jinudy několik dní. Dlouhé hodiny zpoždění a objížděk mají na svědomí také zloději kovů. Ti svou sérií sedmi krádeží kabelů v září a říjnu přivodili několik kolapsů železniční dopravy.

***

Spadla trolej, vlaky nejezdily celé ráno

Většinu železniční dopravy v hlavním městě včera zastavila spadlá trolej u nádraží v Praze-Vršovicích. Bez proudu se ocitly dvě třetiny Hlavního nádraží.

Závadu se podařilo opravit kolem deváté hodiny a vlaky se opět rozjely po svých obvyklých trasách. Ještě během dopoledne ale vyjížděly některé vlaky z Prahy se zpožděním. Trolej strhl krátce před sedmou hodinou ráno projíždějící rychlík.

Podle Pavla Hally, tiskového mluvčího Správy železniční a dopravní cesty, dělníci ještě po deváté hodině odstraňovali následky zkratu na jedné troleji v areálu Hlavního nádraží.

Kromě Hlavního nádraží zůstalo ráno bez proudu nádraží ve Vršovicích i objízdná trasa Vršovice-Malešice. Vlaky ze směru Plzeň a Beroun končily ve stanici Praha-Smíchov.

Rychlíky od Hradce Králové, Nymburka, Mladé Boleslavi a Neratovic jely pouze do Vysočan. Osobní vlaky a rychlíky od Benešova u Prahy provizorně končily ve stanici Praha-Vršovice, v některých případech v Hostivaři. Dálkové vlaky od Kolína jely v řadě případů mimořádně do stanice Praha-Libeň. České dráhy v provizorních konečných stanicích rozdávaly cestujícím s platnou vlakovou jízdenkou zdarma lístky na MHD. čtk

Autor:

Jak na rychlou a jednoduchou večeři s rýží?
Jak na rychlou a jednoduchou večeři s rýží?

Díky své všestrannosti se rýže LAGRIS už dlouho stávají nedílnou součástí mnoha pokrmů z celého světa. Bez ohledu na to, zda se používají k...