Sobota 27. dubna 2024, svátek má Jaroslav

Nové zbraně proti HIV z české laboratoře

Česko

Co patří mezi největší objevy roku 2010? Dva prestižní vědecké časopisy, britský Science i americký Nature, zařadily do TOP desítky pokrok v boji proti nemoci AIDS. Zmiňují dvě zásadní studie, pro Česko je navíc zajímavé, že při nich hrají hlavní roli preparáty, které mají původ v laboratoři Antonína Holého působícího už řadu let na Ústavu organické chemie a biochemie Akademie věd ČR.

První práce zveřejněná v červenci prokázala, že poševní gel, který se aplikuje před pohlavním stykem, může ztížit vstup viru do těla přes sliznici. Vědci sledovali devět stovek žen v jižní Africe. Pokud účastnice experimentu používaly preparát s obsahem antiretrovirálního léku přesně podle pokynů lékařů, kleslo u nich riziko vzniku onemocnění AIDS až o 54 procent. Zmíněný gel obsahuje mimo jiné také látku vyvinutou profesorem Holým.

Další zajímavá studie se objevila v listopadu: Výzkumníci na vzorku 2500 dobrovolníků prokázali, že preventivní užívání kombinace léků určených k brzdění nemoci AIDS může u zdravých lidí posloužit i jako prevence. Riziko přenosu klesalo v tomto případě dokonce o 73 procent. Jedním z nasazených léků byla Truvada, preparát opět původem z pražské laboratoře Antonína Holého.

Hledání léků využitelných při prevenci HIV je ostatně jeden z hlavních výzkumných směrů boje s nemocí AIDS, jejich nasazení je navíc levnější než následná komplikovaná léčba. Loňský rok ovšem kromě povzbudivých výsledků přinesl na tomto poli i zklamání - najít vhodnou vakcínu proti AIDS se stále nedaří.

Kromě zbraní na AIDS se letos vědcům podařilo proměnit kožní buňky v krev a v neurony, napodobit v gigantickém urychlovači částic podmínky, které panovaly krátce po vzniku vesmíru, nebo prozkoumat antihmotu.

Quality Hotel Brno Exhibition Centre