18. prosince 2017 6:11 Lidovky.cz > Zprávy > Noviny

EXKLUZIVNÍ VÝZKUM: Češkám přináší štěstí děti, sport a vzdělání

  • Poslat
  • Tisk
  • Redakce
  • 6Diskuse
Žena odpočívá v trávě (ilustrační foto) | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Žena odpočívá v trávě (ilustrační foto) | foto: Shutterstock

PRAHA Přísloví čáp nosí štěstí, se, jak se zdá, zakládá na pravdě. Češky, které mají děti, jsou šťastnější než ty bezdětné. Na druhé straně k pocitu spokojenosti se životem mateřství nestačí, k tomu slečny a paní potřebují partnera.

Nějaký čas ale dokážou být šťastné i bez mužů. Nicméně ženy, které chtějí protějšek, jenž je zajistí, jsou stejně šťastné a spokojené jako ty, kterým stačí, že je pobaví.

Téma o štěstí a spokojenosti českých žen čtěte v dnešním magazínu Index LN

Ukázal to rozsahem a podrobností unikátní průzkum společnosti Behavio, který se zaměřil právě na rozpoložení českých žen v aktivním věku. „Ptali jsme se vzorku 1911 účastnic v pěti vlnách a v různých obdobích, aby nedošlo k ovlivnění třeba výplatou nebo dovolenou,“ vysvětluje spoluautor Lukáš Tóth.

Z průzkumu vyplynulo, že třeba kuřačky nejsou ani přes vliv nikotinu šťastnější, ale naopak nekuřačky jsou v životě výrazně spokojenější. Negativně doléhá na životní pocity používání sociálních sítí, jako jsou Twitter nebo Facebook. Naopak velký pozitivní vliv má sport, každá pohybová aktivita pocit štěstí zvyšuje. Zásadní pak je u Češek vzdělání a s ním související výše příjmů.

Zákaznice jsou nejdůležitější

Výzkum se zabýval i úrovní stresu a nejhůře dopadly bezdětné Češky. Stres pak dokonce pociťuje plná polovina žen žijících single.

Nové číslo magazínu Index LN vychází v pondělí 18. Prosince. Najdete jej na stáncích s Lidovými novinami

Nové číslo magazínu Index LN vychází v pondělí 18. Prosince. Najdete jej na stáncích s Lidovými novinami

Dlouhodobé štěstí a spokojenost s naplněním života pak prokazatelně klesá s přibývajícími léty dotázaných. Vliv naopak překvapivě nemá náboženství, vegetariánství ani to, jestli rády dlouho nakupují.

Právě spotřebitelské chování je hlavní důvod, proč se podobné výzkumy zabývají jen polovinou populace. „Na ženy je dnes zaměřená v podstatě veškerá reklamní komunikace. Jsou nejdůležitějším zákaznickým segmentem v západním světě,“ říká Monika Hübner z reklamní agentury Havas WW. Podle zjištění agentury právě ženy rozhodují, co se koupí i pro partnera a děti. Pokud přímo nerozhodují, mají alespoň velmi silné slovo.

Hübner především kritizuje dosud nedostatečné údaje o štěstí a spokojenosti žen. „Pořád chybí vhled do toho, jak se žena skutečně cítí, pořád se na ni nahlíží stereotypně,“ dodává.

  • 6Diskuse


Jan Klesla

Autor

Jan Kleslajan.klesla@lidovky.czČlánky


Najdete na Lidovky.cz