Pátek 26. dubna 2024, svátek má Oto
130 let

Lidovky.cz

Když více znamená méně

Česko

Až budete kupovat sedmimístné auto, mějte na paměti, že ne každé dokáže odvézt sedm dospělých. Přinášíme přehled sedmimístných aut na českém trhu.

Sedmimístných automobilů v nabídkách jednotlivých značek neustále přibývá. Důvod je jednoduchý: automobily se totiž obecně zvětšují. Ještě před deseti roky nabízely tuto možnost na českém trhu pouze terénní vozy, velká MPV a také dvojice kombi vyšší střední třídy Volvo V70 a Mercedes-Benz třídy E. Dnes je ale možné mít sedm míst ve velkoprostorovém voze střední velikosti, stejně tak jako v podobně velkém voze SUV a v poslední době také v kombi nižší střední třídy.

Obliba sedmimístných automobilů samozřejmě souvisí se zvětšujícím se počtem rodin s více než dvěma potomky. V tomto případě totiž už přestává stačit kapacita standardního pětimístného automobilu. Kdo někdy zkoušel umístit na zadní sedadla trojici dětských sedaček vedle sebe, jistě ví, o čem je řeč – u mnoha nejprodávanějších automobilů na českém trhu je tato věc zcela nemožná.

Na českém trhu je v současnosti více než čtyřicet automobilů nabízejících sedm sedadel. Nicméně zmínit je potřeba také Fiat Multipla nebo Hondu FR-V, které mají sedadla uspořádaná podle schématu 3+3 a nabízejí tedy pouze šest míst. Nicméně díky své větší šířce jsou pro rodinu se třemi dětmi zajímavou alternativou.

Zpět ale k sedmimístným vozům. Jedná se o klasické osobní vozy, takže je může řídit každý, kdo má standardní oprávnění skupiny B. Při výběru sedmimístného automobilu je potřeba myslet na to, že místa ve třetí řadě ve většině případů nejsou plnohodnotná. Sice jsou homologovaná tak, že na nich může sedět dospělý pasažér, nicméně existují i případy, kdy se dospělý člověk s výškou 180 centimetrů není na sedadla ve třetí řadě vůbec schopen posadit.

To platí pro většinu automobilů s délkou do 4,5 metru. V případě, že délka automobilu přesahuje tuto velikost, ale zase nepřesahuje cca 4,8 metru, lze očekávat, že si dospělý na zadní sedadla sice sedne, avšak nepříliš pohodlně. Uvedené délky je potřeba brát jako velmi orientační. Existují totiž mnohé výjimky na tu či onu stranu.

Jednou z nich je například Dacia Logan MCV, která svojí délkou nepřesahuje 4,5 metru, avšak vzadu se dvojice dospělých vejde, a dokonce i nějakou dobu vydrží. Výjimkou na druhou stranu jsou velká a luxusní SUV. Například Audi Q7 měří téměř 5,1 metru, avšak prostoru vzadu je pomálu.

Několik skupin Sedmimístná auta je možné rozdělit do několika skupin. Jednou z nich jsou vozy SUV. U nich je sedm míst ve většině případů pouze za příplatek. V těchto automobilech je dvojice míst vzadu spíše doplňkem a počítat s převozem dospělých vzadu na delší vzdálenost nelze doporučit. Zajímavé je, že tento fakt platí pro většinu vozů této skupiny bez ohledu na velikost nebo zaměření. Někteří výrobci dokonce málo prostoru na sedadlech třetí řady přiznávají a doporučují, že jsou vhodná například pro osoby do vzrůstu 170 cm.

Druhou velkou skupinou sedmimístných automobilů jsou vozy segmentu MPV. U těch největších, mezi které patří například SsangYong Rodius, Chrysler Grand Voyager nebo Ford Galaxy, se sedm míst očekává jaksi přirozeně, a také se jedná o jejich standardní výbavu. U středně velkých MPV to ale obvyklé není a v Evropě jsou taková auta známa až od příchodu Opelu Zafira v roce 1998. Nyní má v daném segmentu sedm míst také Citroën Grand C4 Picasso nebo Toyota Corolla Verso. Většina z velkoprostorových modelů této velikosti nabízí třetí řadu sedadel za přání a za příplatek. Nutno dodat, že se ale většinou jedná pouze o sedadla, na nichž se budou dobře cítit jen děti.

S výjimkou těch největších MPV má většina těchto automobilů určitý problém v tom, že třetí řada sedadel je umístěna v zavazadlovém prostoru, do jehož dna se sklápí. Tím mu současně ubírají na objemu. Je také zřejmé, že tyto automobily nejsou schopné plnit funkci sedmimístného vozu beze zbytku. V případě využití plné kapacity sedadel totiž už nezbývá prostor na zavazadla všech členů posádky. Cesta například na dovolenou je proto v podstatě nemožná například bez střešního boxu nebo přívěsu.

Tuto situaci řeší až opravdu velká MPV, o nichž už byla řeč, anebo další skupina sedmimístných aut. Tou jsou dodávky speciálně upravené pro přepravu osob. Jedná se například o Ford Transit, Citroen Jumpy, Peugeot Expert nebo Volkswagen Multivan. Tyto vozy jsou díky své velikosti kromě sedmi míst schopné nabídnout také nadstandardní prostor pro náklad. Jistě není bez zajímavosti, že většina z těchto vozů může být, samozřejmě s úbytkem komfortu, přestavěna také pro převoz až devíti osob, čímž se ale už dostávají do role minibusu.

Riziko bezpečnosti V případě menších vozů schopných převozu až sedmi osob je potřeba zmínit úskalí v podobě bezpečnosti, které je často opomíjené. Moderní automobil má vpředu i vzadu deformační zóny, jejichž úkolem je pohltit maximum energie nárazu a tím ochránit posádku a zamezit deformacím prostoru pro ni. Pevná část struktury pro posádku je obvykle mezi koly. Co je tedy před přední nebo naopak za zadní nápravou – to je deformační zóna.

Potíž je v tom, že u většiny sedmimístných automobilů je třetí řada umístěna v zavazadlovém prostoru, a tedy v místě deformační zóny. Důsledky z toho vyplývající jsou zřejmé. Například v USA, kde jsou sedmimístné automobily rozšířenější, tvoří pasažéři na třetí řadě sedadel přibližně 6 procent všech úmrtí na silnici.

Pokud vybíráte sedmimístný automobil, je třeba věnovat pozornost bezpečnostním prvkům. Je-li vůz vybaven hlavovými airbagy, musí zasahovat také na sedadla třetí řady.

Sedm míst a odpočet DPH zatím nelze kombinovat V souvislosti se sedmimístnými automobily je potřeba zmínit fakt, že žádný z nich nenabízí možnost odpočtu DPH. Nicméně to neznamená, že automobil uvedený v seznamu na této stránce nelze mít s odpočtem DPH. Naopak, všechny z nich je možné objednat s odpočtem. V tomto případě se ale podle daného vozu sníží počet míst na pět, ale často také na čtyři. Současně s tím se u velkoprostorových vozů značně omezí variabilita.

Nabídka sedmimístných automobilů na trhu je velmi široká. V každém případě je potřeba si před koupí některého z nich určit zamýšlený způsob jeho používání a podle něj zvolit konkrétní vůz. Ne vždy totiž platí, že sedmimístný automobil je skutečně schopen převézt sedm lidí a jejich zavazadla.

Tabulka

7místné automobily na českém trhu

Model Cena od 7míst* Prostor**

Audi Q7 1 362 233 Kč P **

BMW X5 1 427 000 Kč P **

Cadillac SRX 1 199 900 Kč P *

Cadillac Escalade 1 153 700 Kč S ***

Chevrolet Captiva 669 900 Kč P *

Chrysler Grand Voyager 874 750 Kč S ***

Citroen C-Crosser 929 000 Kč S **

Citroen Grand C4 Picasso 554 900 Kč S *

Citroen C8 940 200 Kč P **

Citroen Jumpy 963 090 Kč S ***

Dacia Logan MCV 254 900 Kč P **

Dodge Journey 751 000 Kč P **

Fiat Multipla 385 000 Kč 6míst

Fiat Scudo 636 650 Kč S ***

Ford Galaxy 899 990 Kč S ***

Ford Transit Tourneo 785 290 Kč S ***

Honda FR-V 559 000 Kč 6míst

Hyundai Santa Fe 669 900 Kč P **

Hyundai H-1 Tour 659 900 Kč S ***

Jeep Commander 1 141 750 Kč S **

KIA Carens 508 980 Kč P *

KIA Carnival 724 980 Kč S ***

Lancia Phedra 867 500 Kč P **

Land Rover Discovery 1 076 000 Kč P **

Land Rover Defender 850 000 Kč P ***

Mazda 5 614 900 Kč S **

Model Cena od 7míst* Prostor**

Mercedes-Benz GL 1 750 002 Kč P ***

Mercedes-Benz R 1 283 188 Kč P ***

Mitsubishi Outlander 879 900 Kč P **

Mitsubishi Pajero 1 149 900 Kč P **

Mitsubishi Grandis 879 900 Kč S **

Nissan Qauhqai+2 610 000 Kč S *

Nissan Patrol 1 079 900 Kč P **

Opel Zafira 524 900 Kč S **

Opel Vivaro Combi 721 021 Kč S ***

Peugeot 308 SW 537 900 Kč P *

Peugeot 4007 929 000 Kč S **

Peugeot Expert Tepee 670 200 Kč S ***

Renault Grand Scénic 499 900 Kč P *

Renault Espace 974 900 Kč P **

SsangYong Rodius 689 980 Kč S ***

Toyota Corolla Verso 514 900 Kč S *

Toyota Land Cruiser 1 054 900 Kč P **

Toyota Land Cruiser V8 1 650 000 Kč P ***

Volkswagen Touran 644 100 Kč P *

Volkswagen Sharan 962 100 Kč P **

Volkswagen Multivan 1 010 520 Kč P ***

Volvo XC90 1 176 000 Kč P **

Pozn.: ceny jsou včetně DPH. *7 míst: S – standard, P – na přání.

** Prostor ve třetí řadě sedadel

* nouzový, jen pro děti

** pro dospělé jen s obtížemi

*** i pro dospělé

O autorovi| redaktor LN