Pátek 26. dubna 2024, svátek má Oto
130 let

Lidovky.cz

Lanový most vydržel pouhých jedenáct let

Česko

PRAHA Dnešní situace připomíná obyvatelům Prahy 10 i řidičům, jaké to bylo předtím, než se lanový most vůbec postavil.

Tento zavěšený silniční most, který je součástí Jižní spojky na městském okruhu, byl uveden do provozu až v roce 1997. Most projektovali Jiří Stránský, Ilja Hustý, Slavomír Kolčava a další v letech 1991 až 1993. Budovat se začal v roce 1996 a o rok později po něm přejela první auta.

Lanový most převádí provoz přes železniční trať Praha – České Budějovice a seřaďovací nádraží Praha-Strašnice, sleduje okraj sídliště Skalka a katastrálně patří z větší části do Strašnic. Most tvoří i podstatnou dominantu v krajině. Z mohutného pylonu, který se tyčí uprostřed mostu, vybíhá do stran dvakrát čtrnáct dvojic ocelových lan. Ta celý most „drží“. Celková délka přemostění je 400,4 metru, z toho zavěšené pole měří 192,4 m.

Lanový most u Mitasky byl poslední částí, která dotvořila „tvář“ Jižní spojky tak, jak ji známe dnes. Výstavba této důležité komunikace probíhala průběžně od začátku 80. let 20. století. Jako první byla v roce 1985 zprovozněna část mezi Barrandovským mostem a Chodovskou radiálou (dálnicí D1).

Později se dostavěly části kolem Spořilova a Zahradního Města a až jako poslední byl v prosinci 1997 otevřen právě závěsný lanový most. Jižní spojka, na které most leží, je hlavní tranzitní komunikací v Praze a prakticky jedinou trasou, kudy mohou Prahou projet kamiony ze západní části města do východní.

Autor:

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!