Úterý 30. dubna 2024, svátek má Blahoslav
130 let

Lidovky.cz

Novela víc straní zákazníkům

Česko

Vydáním ve Sbírce zákonů začne platit novela zákona o ochraně spotřebitele, která zavádí pojem vábivé reklamy a posiluje spotřebitelská práva. Vůči obchodníkům je přísnější než evropská směrnice, kvůli níž vznikla.

PRAHA Evropská direktiva o nekalých obchodních praktikách a z ní vycházející česká novela obsahují zvláštní přílohu, která přímo definuje klamavé a agresivní obchodní praktiky. Směrnice také obecně vymezuje práva spotřebitelů a obchodníků. Český zákon je přitom podle některých právníků vůči obchodníkům přísnější a více straní spotřebitelům. „Směrnice obecně vymezuje průměrného spotřebitele jako obezřetného a pozorného. Z českého znění novely tato definice vypadla, což mě mrzí,“ uvedl pro LN Petr Kůta z advokátní kanceláře Kůta, Musil, Vaňková & partners. Podle něj totiž toto vymezení kladlo důraz i na zodpovědné rozhodování zákazníka, který je schopen posoudit relevantnost informací, jež dostává.

„Další bod, který chybí v českém zákoně, se týká množství informací, které by měl obchodník zákazníkovi sdělit,“ tvrdí Kůta. „Směrnice bere ohled na to, že do určitých médií či reklamních nosičů se všechny informace nevejdou, a netrvá na tom, aby byly součástí jednoho reklamního sdělení. Český zákon toto opět pomíjí.“

Pokud jde o prohřešky, které zákon přímo vyjmenovává, jako klamavou praktiku hodnotí zákon mimo jiné nepravdivá prohlášení o ukončení činnosti či přemístění provozovny, jež mají za cíl jen nalákat zákazníky. Dále sem patří třeba to, když obchodník propaguje jako zvláštní přednost výrobku či služby něco, co musejí splňovat přímo ze zákona - třeba zákonem stanovenou dobu záruční lhůty. Protizákonná je i takzvaná „vábivá reklama“, přičemž tento pojem nahrazuje dosud užívané ustanovení o zvláštní nabídce. Jde o lákání spotřebitele na slevové akce, při nichž obchodník nezajistí ve slevě dostatek zboží a zbytek se snaží prodat za plnou cenu. Slevy smí podle zákona propagovat jen v takovém rozsahu a na takovou dobu, po níž je schopen mít zlevněné zboží na skladu. Dobu má odhadnout s ohledem na svou obchodnickou zkušenost i rozsah reklamy. „Toto jednoznačně platí u rychloobrátkového zboží, ale u zboží v nepoměrné cenové kategorii to není tak snadné,“ upozorňuje Kůta. „Třeba u aut se ohlas na akční nabídku odhaduje opravdu těžce.“ Podle Kůty tak může novela znamenat větší míru sporů u správních soudů, které určí závazný výklad zákona.

Autor:

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!