Pátek 26. dubna 2024, svátek má Oto
130 let

Lidovky.cz

Přepravím vám i tank

Česko

Přestěhovat cokoliv kamkoliv, letadlem i lodí. To je pro Zuzanu Hrozovou, jednatelku společnosti SAGITTA, pokaždé výzva.

* LN Podle genderových výzkumů je stavebnictví a logistika převážně mužské povolání. Jak se v ženě pracuje v logistice?

Po patnácti letech dobře. Mě to vždycky zajímalo. Začínala jsem se zahraničním obchodem, ale táhlo mě to k dopravě. Hlavně lodě. My zastupujeme holandské rejdaře, moře a lodě, to je kouzelné, je v -tom svoboda. I když jsem na moři zažila i krušné chvíle. Při plavbě okolo mysu Horn, v Drakeově průlivu, který spojuje Atlantik s Pacifikem, mi bylo na lodi hodně špatně. Ale v těch místech zahynulo asi deset tisíc námořníků, takže si nemůžu stěžovat.

* LN Jak se čeští suchozemci dostanou k zastupování holandských rejdařů?

Holanďané nás oslovili na doporučení jednoho našeho obchodního partnera. Oni nejsou globální rejdaři, dělají jen určité segmenty, například Karibik. Z ČR v té době bylo cargo zejména na Kubu. Sháněli někoho, kdo je může agentovat a má s tím zkušenosti. Zásilky z ČR a SR jezdí přes přístavy Hamburg nebo Rotterdam, takže je zapotřebí agenta, který je schopný dostat zboží z vnitrozemí do přístavu a naopak.

* LN Dali si nějaké podmínky? Abyste znali lodě a jejich problematiku?

My jim vytěžujeme kontejnery, takže naším úkolem je zajistit logistiku a akvizici nových klientů. Problematiku námořní přepravy je samozřejmě zapotřebí znát, dále pak vědět, jak cargo celně odbavit, pojistit a co nejefektivněji dostat do přístavu. Nakládka, vytížení lodi a plavba samotná je už na rejdařovi. Sama jsem se zúčastnila křtu jedné kontejnerové lodi a byl to úžasný zážitek. Zaoceánská nákladní loď je spíš takový plovoucí hotel a námořníci oproti tomu, co zažívali v dávných dobách, mají nesrovnatelně lepší podmínky. I když na to samozřejmě musí být povaha, strávit na moři třeba půl roku.

* LN Jak velký balík bych musel poslat, aby se mi vyplatila loď?

To je různé. Menší zásilky posíláme spíš letecky. Střední pak lodní sběrnou službou, od 10 cbm už se vyplatí celokontejnerová zásilka. Hodně záleží také na destinaci. Jde o to, vybrat nejsnazší a cenově nejúměrnější cestu.

* LN Vy se specializujete na mezinárodní stěhování. Jak vypadá vaše obyčejná zásilka?

Základem stěhování je obhlídka. Sjednáme si schůzku s klientem a zjistíme objem stěhovaných věcí. Od tohoto objemu se pak odvíjí naše cenová nabídka. Zároveň s klientem probereme detaily stěhování, způsob balení a pojištění. V den D potom přijedou kolegové a zabalí nábytek a obrazy tak, aby se nic nepoškodilo, označí jednotlivé kartony, sepíší seznam. Občas transportujeme i domácího mazlíčka, ke kterému je zapotřebí vyřídit veškerá povolení.

* LN Zvládáte lidi i sbalit na cestu. Staráte se o ně i jinak?

Někteří zákazníci si objednávají i další služby spojené se stěhováním, třeba relokační služby jako přihlášení auta, vyřízení pracovního povolení, povolení k pobytu. Potřebují připojit spotřebiče, pověsit obrazy. I to umíme.

* LN Zní to krásně, jaká je ale realita? Rozbije nebo ztratí se někdy něco?

Zásilky jsou samozřejmě pojištěny, takže náhradu škody řešíme prostřednictvím pojišťovny. Faktem je, že ke svým věcem mají lidé především osobní vztah. Takže když rozbijete klientce porcelán po babičce a uhradíte škodu, přesto už vás nedoporučí nikomu dalšímu.

* LNA už jste zažila nějakou nepříjemnost spojenou s poničenou zásilkou?

Pracujeme hodně pro japonskou klientelu. A u těchto klientů nesmí být opravdu nic rozbitého. Měli jsme i případy, kdy klient nechtěl vyplatit pojistku, ale sehnat znovu tu věc, například skleničky. Loni jsme měli i úsměvnou kauzu s krabicemi medvídka Pú, kdy krabice dorazily do Japonska trošku zmačkané a my jsme před Vánocemi obíhali Prahu a sháněli tytéž krabice, ale všude měli samozřejmě jenom samé vánoční.

* LN Vaším úspěchem je přeprava tanku pro muzeum na Vítkově. Jak se přepravuje tank?

To je takový bonbonek oproti běžným kusovým zásilkám. Tank ŠKODA LT35 jsme přepravovali z muzea v americkém Marylandu přes Hamburg a 17. října 2008 se slavnostně vrátil zpět domů do Čech. Tomu předcházelo zařídit nejenom přepravu samotnou, ale i všechna povolení, celní odbavení a papírování, např. povolení ministerstva, protože v Německu ještě pořád platí válečný zákon a přes Německo nesmí jet nic, čemu by koukalo dělo nebo nějaká zbraň. Bylo to velmi pracné.

* LN Kromě práce v logistice máte i kreativní vedlejší aktivitu. Návrhářský salon. Logistika a návrhářství – to nejde moc dohromady, jak jste se k tomu dostala?

Mě to bavilo vždycky a mám kamarádku, která je návrhářka. V roce 2005 jsme začaly a měly jsme to jako koníčka, ale už se nám to překlopilo spíš do podnikání. Mě baví vymýšlet ty věci, ale neumím šít. Navrhnu to, nakreslím, seženu látky. Mě to napadlo v souvislosti s mojí prací. Potkáváte se s oblečením v černé, šedé a hnědé. A ty já dost nerada. Tvoříme originální modely s důrazem na střih a kombinaci barev. Napadla nás díra na trhu. Většina žen nemá zrovna konfekční postavu a najít na tuzemském trhu výběr dobře padnoucího, kvalitního oblečení do kanceláře i na raut je stále ještě problém.

Autor: