Pátek 26. dubna 2024, svátek má Oto
130 let

Lidovky.cz

Velkoprostorové SUV – unikátní mix

Česko

Korejská značka SsangYong má v nabídce originální sedmimístný model. Jmenuje se Rodius a za svoji cenu nabízí vlastnosti jako žádný jiný velkoprostorový automobil na trhu.

O spojování různých automobilových kategorií se mluví již řadu let. SsangYong Rodius je už od roku 2004 praktickou ukázkou tohoto trendu. Tento svým designem velmi excentrický vůz má totiž prostornou sedmimístnou karoserii, kterou spojuje s technikou vozů segmentu SUV. Má totiž nejen světlou výšku 182 mm, ale také stálý pohon všech kol s automatickou variabilní distribucí síly motoru mezi nápravy. Zcela ojedinělá je také redukční převodovka, která se řadí pomocí tlačítka na přístrojové desce. Samozřejmostí je též pětistupňová samočinná převodovka.

Stejně jako ostatní modely této značky i rodius je poháněn motorem, jehož původ je u značky MercedesBenz. Konkrétně se jedná o pětiválcový turbodiesel 2,7 litru s výkonem 165 k. Stuttgartská automobilka jej do svých modelů přestala montovat přibližně před dvěma roky.

Nadstandardní prostor Rodius patří svými rozměry mezi vůbec největší vozy MPV. Delší je pouze Chrysler Grand Voyager. Svojí prostorností se ale může srovnávat nejen s touto „amerikou“, ale například i s Volkswagenem Multivan nebo Mercedesem Viano, které jsou však postavené na základě užitkových automobilů.

Interiér je uspořádaný podle schématu 2+2+3. Ve dvou prvních řadách je vybaven samostatnými sedadly, zajišťujícími nadstandardní prostorový komfort. Sedadla druhé řady jsou nastavitelná a je možné je například otočit proti směru jízdy, variabilitu zvyšuje také možnost jejich podélného posunu ve velmi širokém rozsahu. Naopak nevýhodou například ve srovnání s uvedených chryslerem je nemožnost schovat sedadla druhé řady do podlahy. Možné je pouze jejich vyjmutí z vozu, které je díky jejich značné hmotnosti velmi náročné. To stejné platí také pro třetí řadu sedadel. Rozdíl je jen v tom, že vyjmutí trojsedadla neprovedete sami – dokonce i dvojice osob s tím má hodně práce.

Možnost posunu dvou posledních řad sedadel je ale překvapivě praktická, protože když je posunete dopředu, umožní vám jen při mírném uskrovnění cestování v sedmi lidech, přičemž budete mít ještě dostatečný prostor pro náklad.

Jezdí hlavně rovně Velikost a ústrojí pohonu si vybírá svoji daň v provozní hmotnosti, která atakuje hranici dvě a čtvrt tuny. S touto hmotností má 342 N.m použitého motoru poměrně hodně práce. Zrychlení vás proto do sedadel příliš nezatlačí a také předjíždění je zejména s plně obsazeným vozem úkolem uskutečnitelným jen na hodně dlouhém a přehledném úseku. Činnost převodovky je ale potřeba hodnotit jako optimální, určitou zajímavostí je v tomto směru možnost manuálního sekvenčního řazení pomocí tlačítek na volantu – bohužel fungují pouze po přesunutí voliče do manuálního režimu, a ne i při běžné jízdě, jak je to obvyklé u moderních vozů.

Jízdní vlastnosti nejsou nijak úchvatné. Odpružení je příliš měkké, což způsobuje hlavně na méně kvalitních silnicích sice dobrou absorpci nerovností, avšak také nejistotu způsobenou kolíbáním karoserie do všech směrů. S rodiusem je proto potřeba jezdit spíše obezřetně a vyvarovat se náhlých manévrů. Při jízdě mi poměrně vadilo také horší odhlučnění interiéru, a to jak od motoru, tak od kol.

SsangYong Rodius má mnoho unikátních vlastností, které nemůže nabídnout nikdo jiný. Navíc je prodáván za ceny mnohem menších vozů daného segmentu. Za to je ale potřeba učinit ústupky v otázkách jízdních vlastností, kvality použitých materiálů a hlučnosti. Čas si jistě vyžádá také přivyknutí na jeho nevšední tvary, které jsou dílem Angličana Kena Greenleye.

***

SsangYong Rodius

270 XDi

Koncepce: pětidveřové

sedmimístné MPV s motorem

vpředu napříč a pohonem 4x4,

rozměry 5125x1820x1915 mm,

rozvor 3000 mm, prov.

hmotnost 2217 kg

Motor 5vál. turbodiesel, 2696 cm3

Výkon 121 kW (165 k)/4000 min-1

Toč. moment 342 N.m/1800 min-1

Převodovka 5A

Zrychlení 0-100 km/h 14,4 s

Nejvyšší rychlost 174 km/h

Komb. spotřeba 9,8 l/100 km

Cena 689 980 Kč

HODNOCENÍ Tak velký prostor, pohon všech kol a „automat“ nenabízí na trhu nikdo jiný. Zajímavá je také cena. Ne zcela ideální je naopak odhlučnění interiéru, použité materiály uvnitř, jízdní vlastnosti a také rychlá ztráta hodnoty při dalším prodeji. Klady: velký vnitřní prostor s širokými možnosti variability, cena, pohon všech kol Zápory: dynamika, příliš houpavé odpružení, vnitřní hlučnost, málo účinné topení

Autor:

Nespí vaše dítě? Přečtěte si, jak nespavost vyřešit
Nespí vaše dítě? Přečtěte si, jak nespavost vyřešit

Nespavost a problémy se spánkem se v různé míře objevují až u 30 % dětí. Mohou se projevovat častým buzením, problémy s usínáním, brzkým vstáváním...