Pátek 26. dubna 2024, svátek má Oto
130 let

Lidovky.cz

Vybavené cestovní kupé

Česko

Skupina kupátek střední velikosti je bohatší o dvoudveřovou verzi modelu Renaultu Laguna. Testem LN prošla její nejvýkonnější šestiválcová verze.

Spojení dvoudveřové kupé v mnoha lidech evokuje sportovní automobil. Nový Renault Laguna Coupé ale není jediným vozem s touto karoserií, jenž ukazuje, že tato představa nemusí být správná. Když totiž jedete usazeni v rozměrných a pohodlných sedadlech po dálnici třeba do 300 kilometrů vzdáleného cíle, budete hýčkáni především pohodlím. Po jakýchkoliv známkách sportovní agresivity není za volantem této podzimní novinky loňského roku ani náznak.

Verze kupé modelu Laguna je navržena tak, aby svému majiteli dodala pocit výjimečnosti. Toho dosahuje i svým nevšedním vzhledem s plynulým přechodem jednotlivých částí. Renault tento model nabízí výhradně s velmi bohatou výbavou, včetně například koženého čalounění, bezklíčkového odemykání a zamykání, a navrch s bi-xenonovými světlomety.

Šestiválcová verze, tedy současně i testované zážehové provedení, je navíc standardně vybavena moderním navigačním systémem, stejně jako například audiosystémem Bose. Když už jsme u výbavy, je potřeba zmínit, že Renault tento model nabízí za velmi zajímavé ceny. Vždyť šestiválec se samočinnou převodovkou a podobným vybavením za 900 tisíc korun jednoduše nenajdete.

Více o technice Jak už jsem uvedl, k testu jsem měl zapůjčené nejvýkonnější provedení, které je vybaveno zážehovým šestiválcem s objemem 3,5 litru spojeným se šestistupňovou samočinnou převodovkou. Výkon 238 koní zní jistě působivě, nicméně se musím přiznat, že mnohem častěji než o nejvyšší spektrum otáček jsem se opíral o solidní točivý moment ve středních otáčkách, který je při běžné jízdě důležitější.

Při klidném jízdním stylu budete potěšeni také činností samočinné převodovky. Nebude vám totiž vadit její pomalejší a rozvážnější řazení. Tento jízdní styl, který ale nemusí být nijak pomalý, se ukazuje jako ideální také kvůli řízení, jež neposkytuje příliš silnou zpětnou vazbu, a právě díky tomu vás nijak neobtěžuje vibracemi ani pocitově těsným spojením s předními koly.

Při sportovní jízdě vám naopak tyto vlastnosti budou vadit. Když ale aplikujete pomalejší pohyby na plynovém pedálu i při otáčení volantem a nebudete chtít za každou cenu v každé zatáčce trhat rychlostní rekordy, Lagunu Coupé si oblíbíte pro její pohodlí a nenucenost. Ocenit je také potřeba její schopnost odfiltrovat okolí.

Vzhledem k popsanému jízdnímu projevu se mi však zdá, že zážehový šestiválec se spotřebou 14 l/100 km (průměr za test) je možná rozumnější vyměnit za podobně kultivovaný i tichý šestiválcový turbodiesel. Nebál bych se doporučit ani některý ze čtyřválcových motorů, ty ale bohužel nejsou v ČR kombinovány s „automatem“, který se k danému vozu dokonale hodí.

V případě Laguny Coupé se nelze nezmínit o standardně dodávaném systému řízení všech kol. Zadní kola se totiž v závislosti na jízdní situaci natáčejí (do rychlosti 60 km/h proti směru předních a nad tuto rychlost stejným směrem). Renault tím účinně eliminuje menší vyspělost zadní nápravy, která je tvořena zkrutnou příčkou s vlečnými rameny používanou převážně u vozů nižších segmentů. Natáčení zadních kol má přínos nejen při agilnějším průjezdu pomalejších zatáček, ale také například v táhlých zatáčkách. Avšak vzhledem k tomu, že se mi s Lagunou Coupé nejpříjemněji jezdilo klidným stylem, ocenil jsem zatáčení zadních kol hlavně při parkování. Vnější půdorys otáčení má totiž průměr jen 10,6 metru.

Uvnitř jako v bavlnce O prostoru na předních sedadlech již byla řeč. Pobyt uvnitř je ale příjemný také díky použitým materiálům či provedení jednotlivých ploch přístrojové desky. Laguna Coupé potěší také praktičností svého kokpitu. Určitý čas vyžaduje ovládání navigace, nicméně po nějaké době si zvyknete.

Vzadu zbyla samozřejmě pouze dvojice míst. Přístup k nim je snadný a prostor nabízený pro nohy je zcela dostačující. Vyšší osoby mohou mít problém s místem nad hlavou – to je ale pro danou skupinu automobilů obvyklá vlastnost. Pro tento segment vozů je zcela průměrný a dostačující také zavazadlový prostor.

Renault Laguna ve verzi kupé je atraktivním rozšířením nabídky pro toho, kdo chce automobil velikostí a vlastnostmi se řadící do střední třídy, avšak současně nabízející více emocí a bohatší výbavu.

***

Renault Laguna

Coupé 3,5 V6

/ Koncepce: dvoudveřové

čtyřmístné kupé s motorem vpředu

napříč a pohonem předních kol,

rozměry 4643x1812x1398 mm,

rozvor 2694 mm, provozní

hmotnost 1522 kg, zavazadlový

prostor 423 l

Motor zážehový V6, 3498 cm3

Výkon 175 kW (238 k)/6000 min-1

Toč. moment 330 N.m/4400 min-1

Převodovka 6A

Zrychlení 0-100 km/h 7,4 s

Nejvyšší rychlost 244 km/h

Komb. spotřeba 10,0 l/100 km

Cena 899 900 Kč

HODNOCENÍ

Elegantní kupé střední třídy potěší hlavně nabízeným komfortem a klidnou atmosférou interiéru. Při jízdách na dlouhé vzdálenosti působí velice příjemně, ovšem při sportovnější jízdě by mohla převodovka řadit rychleji. V zatáčkách pomáhá řízení zadních kol. Klady: komfortní přední sedadla, bohatá výbava, rozumná cena, jízdní vlastnosti na kvalitní silnici Zápory: spotřeba paliva, pomalá převodovka, těžší motor v přídi (kompenzuje ho řízení všech kol)

KONKURENCE Peugeot 407 Coupé je přímým konkurentem s podobným pojetím i motory. 407 Coupé je laděn komfortněji, je však výrazně dražší. Renault má příjemnější jízdní vlastnosti, které nepostrádají pohodlí, ale dokážou nabídnout přece jen o něco více řidičského potěšení.

Autor: