Neděle 21. dubna 2024, svátek má Alexandra
130 let

Lidovky.cz

Proč prodala Krtečka do Číny? A jak hodnotí díly s pandou? Ptejte se vnučky Zdeňka Milera

Karolína Milerová, vnučka Zdeňka Milera.

PRÁVĚ MŮŽETE POKLÁDAT SVÉ OTÁZKY

Karolína Milerová (26) je vnučkou autora legendárního Krtečka výtvarníka Zdeňka Milera. V roce 2011 vytvořila firmu Little Mole, která má veškerá práva na postavičku Krtka. Velké diskuze vzbudilo "prodání" Krtka do Číny. Komunistická země natočila nové díly, v nichž se mimo jiné objeví mezi hlavními hrdiny i panda. Čtenárům serveru Lidovky.cz bude odpovídat v pondělí od 11 hodin.

položených otázek: 35 | jak se správně ptát | Aktualizovat
  1. Otázka má být stručná a jasná, maximálně tři řádky.
  2. Není možné reagovat na otázku zakládající se na externím odkazu.
  3. Přestože konfrontační otázky vítáme, nesmí překročit hranici slušnosti.
  4. Nepište otázky VELKÝMI PÍSMENY.
  5. Podepište se.
  6. Neopakujte dotazy, které už položili jiní.

Zodpovězené otázky

OTÁZKA (12.7.2015 17:23) Jan
Dobrý den, opravdu vaše rozhodnutí o prodání práv považujete za správné rozhodnutí i vzhledem k odkazu Vašeho dědečka, děkuji.
Karolína Milerová : (13.7.2015 11:26)
Nevím jaké prodání máte na mysli, protože žádná práva prodána nebyla. Odkaz svého dědečka se vzhledem ke svým možnostem snažím rozvíjet jak nejlépe umím.
OTÁZKA (12.7.2015 15:46) Jan
Dobrý den, Ústavní soud letos rozhodl, že společnosti Jerry Fabrics a Bino Fabrics, kterým jste prodala autorská práva, nesmějí vyrábět výrobky s Krtečkem. Výrobky mohou vyrábět jen společnosti, které dřív nakoupily práva od Zdeňka Millera. Nehrozí v tuto chvíli podobný problém s Vašim prodejem autorských práv na Krtka do Číny? Nehrozí anulování celé transakce?
Karolína Milerová : (13.7.2015 11:24)
Soudy v průběhu času na tuto kauzu několikrát změnily svůj názor. Naposledy odvolací soud zrušil předběžná opatření oběma společnostem. Zmíněné firmy mohou vyrábět a prodávat zboží na základě licence, kterou jim poskytuji. Tento problém se nikdy nevztahoval k platnosti mé licence, ale k překrývání se dvou na vzájem velice podobných licencí, které si tak konkurovaly. Autorská práva na modifikaci a vytváření nového díla má v současné době jediný člověk na světě a tím jsem já. Aby se celá transakce mohla anulovat, musela by zaniknout původní smlouva mezi mnou a mým dědečkem a to se zatím nestalo a doufám že ani nestane.
OTÁZKA (12.7.2015 14:52) Jiří F.
Dobrý den slečno Milerová, myslíte si, že by Váš dědeček jako špičkový výtvarník ocenil vizuální stránku a výtvarnou kvalitu čínské verze Krtečka? Děkuji předem za Vaši doufám upřímnou odpověď S pozdravem
Karolína Milerová : (13.7.2015 11:19)
Je těžké mluvit za někoho, kdo už není mezi námi, ale myslím si, že by určitě ocenil to, že se v krtkově 3D podobě velmi autenticky snažíme vycházet z jeho 2D podoby, jak ve vizuálu, tak v mimice. Co se týče jeho nových kamarádů a prostředí, na to Vám bohužel nedokážu odpovědět, protože nechci mluvit za svého dědečka, ale všechny díly jsou tvořeny tak, aby interakce mezi Krtkem a Pandou vycházela z původního charakteru a vlastností Krtečka.
OTÁZKA (12.7.2015 14:37) jirka
Dobrý den, chci se zeptat, zda "prodáním" Krtečka do Číny je nějak omezena (autorskými právy, licencí apod.) možnost českých (nebo jiných) výtvarníků realizovat vlastní filmy s touto postavičkou. Jinými slovy - může v této chvíli vznikat paralelně s čínskou produkcí jiná verze Krtečka? Děkuji.
Karolína Milerová : (13.7.2015 11:17)
Krtek nikdy prodán nebyl ani nebude. Čínská státní televize získala pouze omezenou licenci ke Krtkovi v rozsahu nezbytném pro vznik a propagaci seriálu. Já sama vykonávám kontrolu nad užitím této omezené licence ze strany čínské televize. Poskytnutí licence je standardní způsob výkonu autorských práv a nezbytný krok pro jakoukoliv navazující tvorbu. Jiná produkce vznikat může, ale nekloníme se rozhodně k tomu dělat dvacet nových seriálů s různými firmami. Právě proto jsme si vybrali tak silného partnera (největší televizi na světě CCTV), abychom mohli udělat globální produkt špičkové kvality s profesionálním mezinárodním týmem z celého světa.
OTÁZKA (12.7.2015 12:59) Eva Petrová
Zajímalo by mě, jaké byly podmínky pro prodej Krtka čínské televizi - například zda bylo nějak omezeno, jak mohou nakládat s postavičkou, nebo zda byly stanoveny podmínky ohledně vizuální podoby Krtka případně celého seriálu?
Karolína Milerová : (13.7.2015 11:12)
Seriál vzniká jako koprodukce firem CCTV a Little Mole Cartoon. Obě strany se vyváženě podílí půl na půl na všem včetně práv, výše investic i schvalování vizuálů postaviček. Všechny vizuály navzájem konzultujeme, stejně tak jako obsah seriálu a ostatní aktivity spojené s tímto projektem.
OTÁZKA (12.7.2015 12:57) Tomáš Potomský
Jste na straně Ukrajiny nebo Ruska?
Karolína Milerová : (13.7.2015 11:10)
Ovlivní to Váš názor na projekt Krtek a Panda?
OTÁZKA (12.7.2015 12:54) Zdeněk Sláma
Vážená paní Milerová, měl jsem možnost vidět ukázky toho, jak čínští animátoři zpracovali Krtečka, vpravdě kultovní postavičku české animované tvorby pro děti. Je to typicky čínské, tedy barevně přeplácané, naprosto nevkusné a na hony vzdálené tomu, co vytvořil Váš dědeček a co si pamatuji ze svého dětství já (jsem ročník 1970) i mé děti. Ptám se tedy, věděla jste, jakým způsobem s postavičkou Krtečka Číňané naloží nebo vše skončilo souhlasem s použitím Vašich autorských práv a do způsobu zpracování příběhů jste neměla možnost mluvit? Nechce se mi totiž věřit, že byste vědomě dopustila tak hanebnou parodii na úžasné dílo Vašeho dědečka. Děkuji za odpověď a pevně doufám, že tento "Krteček" po čínsku v Česku nebude vysílán.
Karolína Milerová : (13.7.2015 11:09)
Již na začátku jsme se museli rozhodnout, jakého partnera si pro tento projekt zvolíme. Věděli jsme, že výběr čínského partnera může způsobit některé kulturní rozdíly, ale tyto rozdíly jsme se snažili eliminovat a vytvořit tak globální dílo, které bude splňovat mezinárodní standardy. Nevím co myslíte slovem typicky „čínské“, ale když se podíváte na kteroukoliv novou animaci od Walta Disneyho, mohl by jste jí též nazvat barevně přeplácanou a nevkusnou. Vizuální trend je odlišný, než byl před 50 let a za dalších 50 let bude také odlišný a tak je potřeba to vnímat. To jestli Krtek a Panda bude nebo nebude v Česku vysílán nezáleží pouze na Vašem názoru, tak si budete muset případně vypnout televizi.
OTÁZKA (12.7.2015 12:50) Alfred Rudys
Dobrý den slečno Milerová. Proč je nový krteček ve 3D a má zuby, ačkoliv původní krteček byl klasický animák a zuby nikdy neměl ? Nešlo udělat krtka v klasické podobě, jak ho máme rádi :) ? Díky !
Karolína Milerová : (13.7.2015 11:06)
Nechtěli jsme dělat nového krtka ve 2D formátu zcela záměrně, abychom nekopírovali dědečkovo dílo, které bylo geniální a nikdo by takové dílo už neudělal. Chtěli jsme naopak vytvořit nové díly, které budou vycházet z dědečkovy tvorby, ale budou vizuálně a formátově splňovat potřeby současného trhu. Staré 2D díly jsou krásné, ale bohužel k nim nemáme vysílací práva a i podle našich informací o ně zahraniční televize nemají zájem právě kvůli zastaralému formátu. Sama si myslím, že je to velká škoda, ale bohužel s tím nic neudělám. My se snažíme vytvořit novou verzi seriálu, která se bude líbit našim dětem i vnoučatům, aby Krtek mohl žít dalších 50 let. Chápu, že nové dílo může být pro některé lidi, kterým se líbilo staré 2D dílo nezvyk a nemusí se jim líbit. Od dětí zatím máme samé pozitivní reakce a to je pro mě důležité. Zuby nezuby :-)
OTÁZKA (12.7.2015 11:37) Pavel Vosáhlo, Mladá Boleslav
Karolíno, úpřímně.. Přijde Vám to vkusné? Nejedná se ani o nějakou kreslenou postavičku, která musí tancovat, jak Zeman pískal, ale spíš o ztrátu české původní tvorby, která byla svým způsobem zásadní. V době, kdy všechno prodáváme, budeme možná litovat. Kdy bude Rumcajs poskakovat s Tomem a Jerrym? To také budeme umět zdůvodnit tím, že máme na to právo, když jsme zdědili?
Karolína Milerová : (13.7.2015 11:03)
Vkus je otázka subjektivního názoru a ten má každý jiný. To že pan prezident podporuje tento projekt má být čest a pokud se za to stydíte, měl by jste se zamyslet nad tím, kdo si tohoto prezidenta zvolil. Co se týká české původní animované tvorby, musíte sám uznat, že i Česká televize pouští pořád dokola samé staré české večerníčky, protože moc nových jich zde nevzniká. Souhlasím, že stará animovaná tvorba byla vysoce kvalitní, ale v současné době se jí nic nemůže vyrovnat. To že velké značky svá impéria přesouvají a prodávají do zahraničí pouze svědčí o tom, že v Česku není ideální prostředí proto je rozvíjet, pokud toto zdůrazňujete v množném čísle, pouze mě v tom utvrzujete. My jsme tento projekt v Česku realizovat chtěli, ale nebylo tu pro to bohužel ani tvůrčí prostředí ani jiné podmínky. Nevím co myslíte tím zděděním, ale já ani nikdo z mé rodiny ještě nic nezdědil, protože dědictví ještě není vypořádáno.
OTÁZKA (12.7.2015 11:30) Jan Votava
Moc by mne zajímalo, jetli jsou čínské díly stejné, jako vše co ti matlalové vyrobí?
Karolína Milerová : (13.7.2015 11:00)
Zdravím čtenáře Lidovek a děkuji za Vaše dotazy. Na seriálu pracuje dvousetčlenný mezinárodní tým z Číny, Kanady a USA. Pokud jsou pro Vás Čínani, Kanaďané a Američani, kteří se podíleli na seriálech jako Tom a Jerry nebo Scooby Doo matlalové, je to Váš soukromý názor a já se s ním neztotožňuji.