Pátek 26. dubna 2024, svátek má Oto
130 let

Lidovky.cz

Proč zkolaboval registr vozidel?

Počítačový systém registru řidičů po několika minutách zkolaboval.

UKONČENO

Jen několik hodin po spuštění nového systému registrace vozidel se objevila celá řada problémů: na úřadech rostly fronty, úředníci se systémem neuměli pracovat, v registrech byly chyby. Kde se stala chyba? Bude za problémy se zaváděním nového systému někdo sankcionován? A kdy bude registr plně funkční? Ptali jste se náměstka ministra dopravy Miroslava Drobného.

položených otázek: 24 | jak se správně ptát | Aktualizovat
  1. Otázka má být stručná a jasná, maximálně tři řádky.
  2. Není možné reagovat na otázku zakládající se na externím odkazu.
  3. Přestože konfrontační otázky vítáme, nesmí překročit hranici slušnosti.
  4. Nepište otázky VELKÝMI PÍSMENY.
  5. Podepište se.
  6. Neopakujte dotazy, které už položili jiní.

Zodpovězené otázky

OTÁZKA (16.7.2012 13:03) Lanny Rosický
Proč bylo nutno zavádět nový systém. Propojení s evropským mohlo být vytvořeno jako nadstavbové rozhraní na fungující existující český systém za zlomek ceny. A proč se system chová na kaďé poboče jinak? To je i pro průměrného ajťáka nepochopitelné. A konečně, jak to, že nebyl ihned nastartován starý systém a uživatelé (a jejich klienti) byli donuceni suplovat práci testerů-kontrolorů kvality. Tento případ by měl být vyučován v prvním ročníku jako příklad toho, jak se to nedělá.
ODPOVĚĎ (19.7.2012 12:06)
Hezký den, původní systém CRV nebyl majetkem MD, ale provozovatelem bylo MV. Z toho lze odvodit některé těžkosti MD při rozvoji a provozu původní aplikace. Původní aplikace byla technicky i technologicky zastaralá a v neposlední řadě nová aplikace zavádí možnost napojení na základní registry a Vámi zmiňovaný výdej dat vůči EU. Není možné, aby se nová aplikace CRV chovala na jednotlivých počítačových stanicích jinak, jelikož jde o webovou aplikaci (podobnost s internetovým bankovnictvím) a v případě, že počítačové stanice splňují minimální požadované nároky, které MD již před spuštěním specifikovalo a předalo na jednotlivá ORP. Proto byla také určena účelová dotace.
OTÁZKA (17.7.2012 11:52) Ing. Juráň
Proč skolaboval systém je asi jasné - není odladěn, nejel souběžně až do odladění atd. Důležitější otázka je, jak je uzavřená smlouva, jestli finanční požadavky jdoucí na MD bude dle smlouvy platit firma dodávající systém. Jste ochotni smlouvu zveřejnit? Děkuji
ODPOVĚĎ (19.7.2012 12:11)
Dobrý den, důvodem pondělního výpadku (9. 7.) byl technický problém nikoli problém na úrovni aplikace. Smlouvy byly již včera rozeslány do médií, spolu s tiskovou zprávou popisující i finanční otázky, které se týkají smluvních vztahů s dodavatelem.
OTÁZKA (18.7.2012 12:12) Motorista
Hezký den, rád bych získal fundovaný názor na užívání tzv. převozní značky (nazelenalá papírová). Nenašel jsem nikde jasné stanovisko, k čemu ji lze použít a v jakém rozsahu, teď přitom mnoha lidem nezbylo, než s ní jezdit. K čemu tedy může sloužit, lze s ní jet například mimo město registrace a vozit pasažéry?
ODPOVĚĎ (19.7.2012 12:14)
Dobrý den, tato registrační značka slouží pro vykonání potřebné jízdy nezbytné pro zaevidování vozidla. Neměla by být použita pro běžné jízdy. Tuto značku nelze použít v mezinárodním provozu z důvodu absence registračních dokumentů.
OTÁZKA (19.7.2012 11:25) Eva
Nezdá se vám 13 milionů měsíčně za něco, co nefunguje a problematické trochu moc? A jak to bylo s tím výběrovým řízením, bylo či nebylo?
ODPOVĚĎ (19.7.2012 12:21)
Dobrý den, zmíněných 13 mil. Kč není platba za registr vozidel. Jedná o měsíční platbu v rámci smlouvy, která byla uzavřena již v roce 2010 na rozvoj a provoz IT služeb ministerstva dopravy. V případě akceptace aplikace ze strany MD bude tento fixní paušál zahrnovat i vývoj CRV.
OTÁZKA (16.7.2012 17:41) Cz. Nikdo
Zavádění tzv. "internetových" aplikací často naráží na nejednotné nastavení klientských počítačů (třeba takových drobností, že uživatelé nemají shodně nastavené v Internet Exploreru stahování nových verzí "při každé návštěvě stránky" a podobně). Z toho důvodu se testuje provoz nové aplikace v každé dílčí doméně zvlášť, aby se zjistilo, jestli v "zásadách skupin" nechybí nějaké takové triviální nastavení, které by provoz hatilo. Myslelo se na to v případě registru vozidel?
ODPOVĚĎ (19.7.2012 12:26)
Hezký den i Vám, byli jsme si vědomi nejednotnosti klientských stanic, proto byly již před startem aplikace rozeslány ORP minimální požadavky na koncové stanice.
OTÁZKA (18.7.2012 11:14) Jan
Chystám se jít přihlásit auto, ale po těch zprávách, co slýchám, se mi ani nechce. Jak to momentálně vypadá na registru...fronty už se tam nestojí? Systém už nepadá? A čím to tedy bylo? Informace se různí...
ODPOVĚĎ (19.7.2012 12:32)
Dobrý den, jsme si vědomi toho, že stále dochází k pomalejšímu výkonu agendy na přepážkách. To je způsobeno tím, že dochází k vypořádání problematických dat, která se za posledních dvacet let nahromadila v původní aplikaci. Tato problematika ale nebyla předchůdci současného ministra řešena.
OTÁZKA (16.7.2012 14:06) Klaudie
Dobry den, jako IT odbornika me zajima, zda soucasti kontraktu bylo zatezove testovani a testovani scenaru, tj. pracovnich ukonu, ktere zamestnanec musi pri registraci provest. Zda bylo soucasti zakazky jaka bude vytizenost databaze, kolik pristupu zamestnanci provedou behem pracovni doby, etc. Pro mne a me kolegy, kteri se zabyvame testovani sofwaru je totiz tato aplikace spatne otestovana. Dekuji
ODPOVĚĎ (19.7.2012 12:39)
Dobrý den, v rámci projektu bylo komplexně řešeno testování aplikace na úrovni zátěžových testů, tak i prověřením jednotlivých uživatelských postupů.
OTÁZKA (18.7.2012 12:07) ludmila
Jak k tomu přijdou obyčejní lide kteří za to nemohou ,tady se vše obnovuje ,když to funguje a vyhazujím se zbytečne peníze .
ODPOVĚĎ (19.7.2012 12:42)
Dobrý den, všem, kterým spuštění nového CRV způsobilo komplikace, se omlouváme. Jak jsme již uvedli: Žadatelé, kterým v souvislosti s problémy nového registru vozidel vznikla škoda, se mohou obracet buď přímo na ministerstvo dopravy, příp. na registrační místo (správní úřad, jenž měl vozidlo zaregistrovat/přeregistrovat). Uplatňovaná škoda musí být prokazatelná, v oprávněné výši a musí být vyčíslena, včetně všech relevantních podkladů (kopií) prokazujících výši škody. Zároveň je nezbytné, aby podané žádosti byly písemné, zaslané na adresu MD (nábřeží Ludvíka Svobody 1222/12, 110 15 Praha 1, Česká republika), obsahovaly popis skutkového stavu a kontaktní údaje.
OTÁZKA (18.7.2012 9:54) Zelený
Dobrý den, zajímá mě nejvíce, zda máte správně ošetřenu smlouvu, aby nedostatky způsobené dodavatelem byly odstraněny v rámci reklamace. Poslední dobou se stává, že u zakázek, které stojí takto nehorázné peníze, většinou všechny chyby zaplatí daňoví poplatníci a systém pak stejně nefunguje. Pokud je smlouva chybně napsaná, čí hlavu položíte na špalek a kdo bude potrestán?
ODPOVĚĎ (19.7.2012 12:48)
Dobrý den, co se týká smlouvy, pod kterou byl podřazen CRV, současné vedení uzavřelo k této smlouvě dodatek, díky kterému se zpřísnily možné sankce.
OTÁZKA (19.7.2012 10:40) Milan
Jsou ve smlouvě ukotveny sankce vůči dodavateli v případě stavu jaký nastal?Jelikož registr nefunguje jak má, přestože by měl, a zdá se že zaměstnanci registru nyní fungují jako testeři a nevěnují se práci kterou mají vykonávat a tuto práci budou dohánět později (pokud se systém podaří zprovoznit), budete vymáhat na firmě finanční kompenzaci pro zaměstnance? Budete usilovat o pozastavení plateb a případně neproplacení oněch měsíců dokud nebude novy systém funkční?
ODPOVĚĎ (19.7.2012 12:52)
Dobrý den, ano, sankce ukotveny jsou. Výše případných sankcí se bude odvíjet také od toho, kdy dodavatel kompletně splní zadání a zajistí bezproblémový provoz. Podle smlouvy je možnost požadovat dva miliony korun za každý den, kdy systém neběží správně.
OTÁZKA (19.7.2012 12:32) PCHe
Proc se MD tvari, ze za kolaps registru neni odpovedne? Pricemz jde o bezprecedentni selhani manazerskeho vedeni kontraktora.
ODPOVĚĎ (19.7.2012 12:59)
Hezký den, důležité je, aby byl zajištěn bezproblémový provoz nového CRV. Případné vyvození personální odpovědnosti se bude řešit posléze. Děkuji Všem účastníkům za otázky a za čas.