Dopravní podnik k výročí renovuje historickou tramvaj číslo 223, která byla v roce 1996 prohlášena kulturní památkou. Premiéru ale bude mít až v červnu, zatím je v krnovských strojírnách na renovaci skříně a technologie. Práce za 6 milionů korun uhradí zčásti veřejná sbírka, která trvá do konce roku 2009.
Výroční den připomene také nová publikace Miroslava Bureše, kterou vydává dopravní podnik. „Zájemci si ji budou moci zakoupit v prodejnách dopravního podniku,“ uvedla mluvčí podniku Magdaléna Kopřivová.
Budování tramvajové trati v Olomouci začalo v roce 1897, jejím hlavním úkolem bylo spojit centrum města se vzdáleným předměstím. Na nové trati dlouhé 5353 metrů cestující vozilo devět motorových a čtyři vlečné vozy. Zajímavostí je, že vozy olomoucké dráhy byly nejmenší z vozů ze srovnatelných měst - tramvaje měřily jen šest metrů a široké byly dva metry. Do prvních vozů se vešla asi třicítka lidí a nejvyšší rychlost byla osmnáct kilometrů v hodině.
První trasa vedla z nádraží do centra, dále ke hřbitovu a nemocnici. Tramvaje zpočátku jezdily dvěma linkami, zlom v rozšíření tramvajové dopravy v Olomouci přinesla II. světová válka.
V současnosti jezdí tramvaje v České republice na sedmi místech, na další desítce míst je zrušili.
Vydání| Tato zpráva vyšla v prvním vydání
Regionální mutace| Lidové noviny - Morava