Čtvrtek 2. května 2024, svátek má Zikmund
130 let

Lidovky.cz

On-line o silnicích a dálnicích

Alfred Brunclík

UKONČENO

Ředitelství silnic a dálnic před Vánoci otevřelo dalších sedm kilometrů dálnice D3. Po Novém roce pak zahájilo ražbu brněnských Královopolských tunelů. Nejen na nové dálnice, ale i na údržbu stávajících komunikací jste se ptali 23. ledna v 10:00 generálního ředitele Ředitelství silnic a dálnic Alfreda Brunclíka.

položených otázek: 89 | jak se správně ptát | Aktualizovat
  1. Otázka má být stručná a jasná, maximálně tři řádky.
  2. Není možné reagovat na otázku zakládající se na externím odkazu.
  3. Přestože konfrontační otázky vítáme, nesmí překročit hranici slušnosti.
  4. Nepište otázky VELKÝMI PÍSMENY.
  5. Podepište se.
  6. Neopakujte dotazy, které už položili jiní.

Zodpovězené otázky

OTÁZKA (21.1.2008 22:06) Václav Kotásek
Nedávno jsem četl v tisku názor, že bývalý ministr dopravy pan Šimonovský nepřál přípravě urychlené výstavby R 35 přes Pardubický kraj. Já se naopak domnívám, že pan Šimonovský dotlačil vedení Pardubického kraje k rozhodnutí o volbě jižní varianty známého problémového úseku R 35 a schválení územního plánu s touto variantou. Oproti tomu mám dojem z jednání či spíše nejednání Ministerstva dopravy i Ředitelství silnic a dálnic pod vedením současného ministra pana Řebíčka, že je jim výstavba R 35 lhostejná. Můžete vysvětlit, proč stát netrvá na znění Memoranda o výstavbě R 35 mezi státem a Pardubickým krajem, podapsaném za ministra Šimonovského? Proč stát nechává dohodnutou trasu R 35 vedením Partdubického kraje opět zpochybňovat a odsunovat tak zahájení výstavby? Opravdu všichni na Ministerstvu dopravy i ŘSD čekají, až se D 1 zhroutí?
ODPOVĚĎ (23.1.2008 10:42)
Protože jsem na to téma slyšel řadu stanovisek a prohlášení, troufám si zodpovědně prohlásit, že Ministerstvo dopravy považuje urychlenou výstavbu R35 za prioritu v rámci budoucí páteřní dálniční sítě v ČR. Situace je ovšem skutečně taková, že kraj nemá dosud trasu toho, co označujete za problémový úsek, ve svém regionu zakotvenou a schválenou, a to za něj ŘSD neudělá. V okamžiku, kdy bude zřejmý výsledný koridor R35, začneme neprodleně s další přípravou – zadáme technické studie trasy a předpokládaných vyvolaných investic, poté bude pokračovat proces posouzení vlivů na životní prostředí a tak dále. Jinak ale příprava R35 na území Pardubického kraje pokračuje. První. úsek od dálnice D11 Sedlice – Opatovice je v realizaci a na další úseky po Ostrov se zpracovávají investiční záměry, na které naváže příprava dokumentace územního rozhodnutí. ŘSD rozhodně realizaci nebrzdí – a mám informaci, že Pardubický kraj dnes oficiálně zveřejní své definitivní stanovisko k vedení trasy onoho „problematického“ úseku.
OTÁZKA (22.1.2008 16:15) Šťovíčková Jana
Dobrý den,ví se už něco konkrétního o stavbě R35 Českým rájem?Dozvídáme se stále jen rozporuplné informace.Děkuji. .
ODPOVĚĎ (23.1.2008 10:43)
I tato otázka se týká trasování – na aktuální vývoj se prosím ptejte v Libereckém kraji, Ředitelství silnic a dálnic ČR není tím, kdo rozhodne kudy a jak R35 povede, ale tím, kdo podle přijatého rozhodnutí trasu připraví a zainvestuje.
OTÁZKA (22.1.2008 8:57) Jiří Kenáreb
Dobrý den, jak je možné, že ŘSD uvolní do provozu nehotovou silnici (např. bez namalovaných krajnic) a nutí řidiče, aby si sami dávali na nějaký takovýto technický nedodělek pozor (srovnejte s jinými výrobci, kteří nesmějí uvést na trh nebezpečný - nehotový - výrobek).
ODPOVĚĎ (23.1.2008 10:45)
V případě rekonstrukcí povrchů silnic I. třídy může nastat situace, kdy kvůli nepříznivým klimatickým podmínkách není možné namalovat vodorovné dopravní značení. Po tuto dobu je komunikace vždy označena provizorním dopravním značením upozorňujícím na tuto skutečnost, a to především snížením předepsané rychlosti. Je to jistě pro plynulost provozu lepší opatření, než kdyby se silnice na přechodnou dobu zcela uzavřela a zřídila se objízdná trasa.
OTÁZKA (22.1.2008 9:08) krkavec
Myslite, ze se vyplati zadluzit nase deti a vnuky, abychom postavili par kilometru predrazenych dalnich?
ODPOVĚĎ (23.1.2008 10:45)
Určitě nestavíme pár kilometrů. A určitě komunikace potřebujeme, jak už jsem ostatně napsal v odpovědi na jednu z Vašich dalších otázek.
OTÁZKA (22.1.2008 18:24) Přidal
Kdy se začne stavět propojení Poděbradské a Brněnské dálnice a kudy přesně povede ?
ODPOVĚĎ (23.1.2008 10:48)
Asi myslíte přísušnou část Pražského okruhu. Detaily prosím hledejta na webu www.rsd.cz, úsek 511 D1-Běchovice. Předpokládám, že územní rozhodnutí bude na světě v roce 2009 a zahájení zhruba 2010, dokončení 2013.
OTÁZKA (22.1.2008 9:36) Reo
Dobrý den. Prosím pěkně, chtěl bych se zeptat, proč se víc neopravuje mimo špičku o večerech, v noci při světlech či o víkendech. Jistě nic snadného. Ale nesnadné neznamená nemožné. V zahraničí se jistě často využívá času lépe . U nás už odpoledne a v podvečer - ještě za světla na pracovišti není nikoho vidět. Předpokládám, že na drahotu stavby našich dálnic se již jistě ptá někdo jiný, pakliže ne, proč tedy je u nás výstavba dálnic tak drahá, jak je a odpovídá tomu pak konečná kvalita? (I kdyby byla stejně drahá, očekávám stejně kvalitní povrch, - odolný proti rozježdění, estetickou úroveň italských dálnic, veškeré ekologická zaopatření žabích podchodů a i rychlost výstavby) Cena našich dálnic totiž zcela jistě nemůže naskakovat nadstandardě drahou pracovní silou - by naopak, očekával bych, že o to budou naše dálnice levnější - jakto, že se tato naše výhoda kamsi vytrácí? Kam?
ODPOVĚĎ (23.1.2008 10:51)
Často se setkáváme s tím, že lidé zevšeobecňují svou jednorázovou zkušenost. Je to i tento případ. Za prvé není pravda, že se u nás nepracuje o víkendech a svátcích. V často vychvalovaném Německu či Rakousku se v těchto termínech prakticky neděje nic, jsou to katolické státy, jistě dobře víte, že ani velká část obchodů tam o víkendech nemá otevřeno tak dlouho, jak je zvykem u nás. Pravda je, že práce přes noc jsou u nás méně časté, což ale neznamená, že je vůbec neznáme. Ve větším využití nám brání řada faktorů, například norma hluku v nočním období u obydlených zón – s tím se setkáváme často! Bezpečnostní předpisy pro noční práci jsou daleko přísnější, například staveniště musí být dobře osvětleno – řidiči ale zase nesmí být oslněni a výstavba bariér je drahá. Toto vše zvyšuje ceny a význam to má pouze v některých případech. Rychlost výstavby je druhý nejdůležitější parametr, kterým hodnotíme nabídky ve výběrových řízeních – samozřejmě hned po ceně, práce o víkendech od zhotovitelů vyloženě vyžadujeme. Takže není pravda, že bychom aspekt délky rekonstrukce ignorovali.
OTÁZKA (22.1.2008 10:26) log-in
Uvažuje se o sjednocení nákladů na výstavbu 1 km silnic u nás s EU,nebo bude lépe počkat až nám to EU doporučí?Nebo to necháme na nové ministry nových vlád?
ODPOVĚĎ (23.1.2008 10:54)
Náklady se nikdy sjednotit nepodaří, ať už nám to EU doporučí nebo ne, protože nejsou dva stejné úseky dálnic, pracovat s průměrnou cenou za kilometr nemá smysl. Netřeba přitom srovnávat ceny u nás a venku – před vánocemi jsme otevřeli dva úseky nedaleko od sebe, zahájené zhruba ve stejné době. U jednoho stálo 17 km asi 14 miliard, u druhého přišlo 8 km na necelé dvě miliardy. A přesto tvrdím, že obě ceny jsou v pořádku – ten první úsek, dálnice D47 kolem Ostravy je v poddolovaném terénu, zahrnuje sanaci skládky, 340 milionů stála rekonstrukce přilehlých komunikací, dělalo se skoro 100 km přeložek různých sítí včetně plynu, elektřiny atd. A jsou tam čtyři mimoúrovňová křížení s celkem více než 10 kilometry větví, tedy těch odboček z dálnice, po kterých z ní auta vyjíždějí a najíždějí. A dálnice má šířku 28 metrů. Ten druhý úsek, R48 u Tošanovic, je ve venkovské krajině, tedy s podstatně menším počtem přeložek sítí, bez mimoúrovňových křižovatek, široký 22,5 metru... Jak chcete tohle průměrovat?
OTÁZKA (22.1.2008 13:30) Jindřich Volný
Pane generální řediteli, jaké řešení vidíte k vylepšení dálnice D1?
ODPOVĚĎ (23.1.2008 10:58)
Osobně považuji za prioritní postup přípravy a realizaci R35, po jejímž dokončení můžeme přistoupit ke komplexní rekonstrukci D jedničky. Pro nejbližší dobu připravujeme významný zásah do zlepšení plynulosti provozu formou doplnění dalších informačních tabulí – nyní jich je 6, přibyde jich ke třiceti. A v nejvytíženějším úseku z Prahy do Mirošovic plánujeme zavést takzvané liniové řízení, které automaticky hodnotí intenzitu provozu a podle ní navádí řidiče k optimální rychlosti, při které úsekem projedou plynule. Pokud to budou řidiči respektovat, sníží se riziko náhlého výskytu stojících kolon, které je vážným zdrojem kritických situací. Ale vy možná narážíte na existující úvahy ohledně rozšíření dálnice na třípruh v každém směru. Jako stavař říkám, že by to bylo extrémně drahé. Ta dálnice jde velmi kopcovitým terénem, často v zářezech, po mostech, které nejsou na rozšíření připravené... Ale rozhodně počítáme s tím, že v silně zatíženém úseku kolem Brna na třípruh v dohledné době počítáme.
OTÁZKA (22.1.2008 13:50) Sindler karel
Vážený pane,můžete mi vysvětlit,že nový obchvat kolem Plzně ,když ho projíždím,mně připomíná tankodrom.Nedavno ,je to 10 dní jsem byl v Mnichově a musím Vám říct,že 20 let stará dálnice do Mnichova je stále bez otřesů mého auta.Na naší dálnici se mi málem utřepal pytlik. Přitom cenový rozdíl je nesrovnatelně dražší,oproti německu.Navíc se zde platí za ten tankodrom hříšné peníze,když ho chcete používat.
ODPOVĚĎ (23.1.2008 10:59)
Pane Šindlere, také jsem tam nedávno jel. Asi jsme každý jeli jinudy. Nevím, co na Vaši připomínku napsat. Snad se jen mohu podivit, jestli je tisícikoruna za dálniční známku něco, o čem lze mluvit jako o hříšných penězích.
OTÁZKA (22.1.2008 14:23) Pavel
Dobry den, jak to vypada s vystavbou silnice R55 v useku Otrokovice-Hulin?
ODPOVĚĎ (23.1.2008 11:02)
Mezi Otrokovicemi a Hulínem začneme letos stavět další úsek, v současné době připravujeme výběrové řízení na zhotovitele. Rychlostní silnice R55 v budoucnu spojí Olomouc s Břeclaví, celkem bude měřit 86 kilometrů. Hotové jsou dva úseky, tříkilometrový obchvat Otrokovic a přibližně kilometr dlouhá část u Olomouce. Obecná poznámka je, že u této komunikace je hlavně v jižní části velký tlak ochranářských iniciativ, které mohou mít na postup přípravy velký vliv.
OTÁZKA (22.1.2008 14:21) Čestmír Střídal
Kdy bude vyřešen problém ohledně náhradních pozemků pro statek paní Havránkové (dokončení D11na Hradec Králové). Podle médií to vázne na straně ŘSD.
ODPOVĚĎ (23.1.2008 11:02)
Mezi ŘSD ČR a paní Havránkovou či jejím právním zástupcem probíhala řadu let jednání, která teprve v loňském roce dospěla k výsledku ve formě společného doladění textu směnné smlouvy s tím, že ceny jednotlivých směňovaných pozemků budou stanoveny soudně znaleckým ústavem v době bezprostředně před uskutečněním samotné směny. Při řešení tohoto problému se ŘSD spolu s Pozemkovým fondem ČR shodlo na tom, že prvním krokem bude převod příslušných pozemků pro paní Havránkovou z Pozemkového fondu na ŘSD a následně druhým krokem bude směna pozemků mezi ŘSD (získaných od Pozemkového fondu) a paní Havránkovou. Uskutečnění obou kroků je přitom samozřejmě podmíněno souhlasným stanoviskem vlády. V tuto chvíli, kdy se blíží realizace prvního z obou kroků, k tomu nemám více co říci.
OTÁZKA (22.1.2008 13:19) Martin
Dobrý den, pane generální řediteli, chtěl jsem se zeptat na výstavbu dálnice D3, jelikož jsem jihočech, tak především na úseky od Tábora na hranice s Rakouskem? Mám na mysli způsob financování tohoto úseku a harmonogram výstavby ( dohady PPP nebo SFDI ?) Předem děkuji a přeji pěkný den
ODPOVĚĎ (23.1.2008 11:06)
Také přeji pěkný den. Rozhodnutí o způsobu zajištění financování, výstavby a provozu je zatím v kompetenci Ministerstva dopravy. Nicméně počítám s tím, že od Tábora po státní hranici s Rakouskem bude dálnice D3 budována na principu PPP projektu a že příprava tohoto projektu bude na naše poměry probíhat opravdu rychle.
OTÁZKA (21.1.2008 21:41) Ivet Komárková
Rok se hovoří o reorganizaci Ředitelství silnic a dálnic a pořád není nic jasné. Není to divné otálení?
ODPOVĚĎ (23.1.2008 11:07)
Myslím, že neotálíme. Že se o reorganizaci nepíše v médiích, ještě neznamená, že neprobíhá. V uplynulém roce pracoval na přípravě reorganizace tým interních i externích odborníků, v polovině roku jsme o naší vizi jednali s ministerstvem, průběžně s představiteli krajů a v závěru roku se širším managementem. Zdá se nám férovější tyto věci projednat nejdříve uvnitř resortu. Počátkem tohoto roku nás ještě čeká jednání s odbory a pak postupná realizace. Věřím, že v polovině 2008 bude zcela jasno a že rok přípravy a půl roku realizace není s ohledem na rozsah našich činností tolik – musíme například samozřejmě brát ohled na to, aby se prováděné změny nijak neodrazily v naší hlavní činnosti, tedy zejména v přípravě staveb.
OTÁZKA (22.1.2008 9:00) Jiří Kenáreb
Dobrý den, na svých cestách potkávám občas vyloženě špatně značené úseky silnic, může normální řidič nějak iniciovat změnu? Má šanci na úspěch? Děkuji.
ODPOVĚĎ (23.1.2008 11:10)
Z praxe mohu potvrdit, že probíhá velmi častá komunikace mezi řidiči a námi, správci dálnic, rychlostních silnic a silnic I. třídy. Dotazy a oznámení tohoto typu vždy prověřujeme a pokud jsou správná, zjednáme co nejrychleji nápravu. S připomínkami prosím kontaktujte náš informační servis na www.rsd.cz. Jinak se tomuto tématu věnujeme průběžně, například v polovině března bude v Žďáru nad Sázavou zvláštní seminář, kterého se samozřejmě zástupci ŘSD zúčastní a pokud mi to vyjde, pojedu tam i já. Samozřejmě můžete i vy.
OTÁZKA (22.1.2008 20:30) Jan Vilek
Je pro vas prace i konickem, sledujete dalnicni stavby i pri svych cestach po EU? Preji vice konkretna, mene politiky.
ODPOVĚĎ (23.1.2008 11:11)
Sleduji všude, kam přijedu, hlavně tunely, protože ty jsem velkou část svého profesního života stavěl. Za přání děkuji, ale bez politiky tahle práce nejde, protože právě politici na všech úrovních rozhodují o tom, co a kde se bud stavět. Koneckonců, zřizovatelem ŘSD je ministerstvo, což je samozřejmě instituce, kterou od politiky oddělit nejde. ŘSD je subjekt, který naplňuje dopravní politiku ČR.