Sobota 20. dubna 2024, svátek má Marcela
130 let

Lidovky.cz

Antikrist von Triera šokoval brutalitou

Kultura

  7:27
CANNES - Krvavé vězeňské drama Prorok ani brutální mafiánský western Pomsta neměly v hlavní soutěži v Cannes tak radikální reakce jako novinka kontroverzního režiséra Larse von Triera s názvem Antikrist.

Antichrist (2009) foto: Zentropa EntertainmentsReprofoto

Soutěž právě probíhajícího filmového festivalu v Cannes má první titul s příchutí skandálu. Natočil jej dánský režisér Lars von Trier, který si snímky jako Prolomit vlny, Idioti či Tanec v temnotách vysloužil pověst provokatéra amanipulátora s diváckými emocemi. V posledních letech svou tvorbu poněkud „uklidnil“, ale tomu se zdá být konec: jeho novinka Antikrist při první projekci v neděli večer vzbudila bouřlivé reakce.

Přestože by název evokoval spíš žánr satanského hororu, von Trierův film je podivným hybridem mezi psychologickým dramatem, konfrontací mužských a ženských rolí a meditací nad lidskou přirozeností – tedy pokud v něm lze nějakou strukturu a témata vůbec hledat, což u tohoto režiséra není vždy jisté. V autorské explikaci konstatuje, že Antikrista natočil „na půl plynu“ a v podstatě náhodně, ale zároveň jej označuje za nejdůležitější film své kariéry.

Nejdřív v listopadu
Prakticky jedinými postavami filmu jsou manželé, kteří nedávno tragicky přišli o malého syna. Vrámci terapie se uchýlí do chaty v lesích nazvané Eden. Ukáže se však, že jejich duše a nakonec i těla mají daleko k nápravě.

Bouřlivé reakce vyvolal výtvarně bohatý a stylizovaný Antikrist zejména některými extrémně vypjatými obrazy. Patří mezi ně například provrtání lýtka vrtačkou a následné přišroubování brusného kamene kněmu, ejakulace krve či ustřihnutí klitorisu nůžkami. Publikum zaplněného sálu při nich nahlas nevěřícně lapalo po dechu, nebo se rozpačitě chichotalo.

Při mezititulku s nápisem „epilog“ úlevně vydechlo, hysterický smích potom vzbudilo věnování slavnému ruskému režiséru Andreji Tarkovskému. Závěrečné titulky provázelo nesouhlasné bučení, smíšené s potleskem – možná ironickým. Podobné reakce se opakovaly i na dalších projekcích. Film pro tuzemský trh zakoupila společnost Artcam. Česká premiéra se podle jejího zástupce Přemysla Martinka chystá nejdřív na listopad.

Antichrist (trailer)

Z nezkaženého mladíka mocný boss
Nejvýše kritika ze soutěže ke konci víkendu naopak hodnotila snímek Un Prophete (Prorok). Film francouzského režiséra Jacquese Audiarda z prostředí vězení a etnických mafií je zatím nejžhavějším kandidátem na Zlatou palmu, přestože ji loni poprvé po jednadvaceti letech vyhrál jiný francouzský film Mezi zdmi. Mladičký představitel hlavní role Tahar Rahim má také velké šance na získání ceny za nejlepší herecký výkon.

V Prorokovi hraje devatenáctiletého Malika, který je kvůli banálnímu přečinu odsouzen k šestiletému vězení. Za mřížemi je korsickou mafií donucen dodržovat tamní nepsané zákony. Původně nezkažený mladík arabského původu se postupně vypracuje v mocného bosse. Téměř dokumentárně natočený snímek možná trpí přílišnou délkou, ale tu bohatě vynahrazují autenticita, skvěle vystavěný scénář a herecké výkony Rahima a jeho protihráče Nielse Arestrupa.

Z hereckých hvězd do Cannes přijeli například Sylvie Testud a slavný zpěvák Johnny Hallyday, kteří podpořili uvedení soutěžního filmu Vengéance (Pomsta). Hallyday v něm hraje šéfkuchaře a bývalého gangstera, odhodlaného pomstít vyvraždění rodiny své dcery mafií v Macau. Jedné z projekcí Pomsty se zúčastnil i americký režisér Quentin Tarantino, jenž má vhlavní soutěži půltřetihodinové válečné drama Hanebný pancharti s Bradem Pittem v hlavní roli.