Čtvrtek 2. května 2024, svátek má Zikmund
130 let

Lidovky.cz

Kultura

Parta, kde se vyučil Michal Pavlíček. Archivní dvojalbum ukazuje, jak dobří hudebníci se pohybovali na naší scéně

Hvězdná Bohemia. Nahoře uprostřed zakladatel Lešek Semelka, vlevo dole Michal Pavlíček. foto: Repro LN

Případ skupiny Bohemia je jedním z charakteristických příkladů, jak čeští rockoví muzikanti přežívali v 70. letech, po prvním velkém „zátahu“ na hudební scénu v počínající normalizaci.
  5:00

Archivní dvojalbum Bohemia s podtitulem Singly a rozhlasové nahrávky 1976–1978 ukazuje nejen to, jak dobří hudebníci se tehdy na naší scéně pohybovali, ale také, s přihlédnutím k dataci nahrávek vymezující existenci kapely, možnosti, jaké tehdy tvůrci snažící se o co nejméně kompromisů měli. A samozřejmě vypovídá také o turbulencích mezi různými přístupy v rámci tehdy populárních rockových žánrů.

Samé hvězdy

Ačkoli je Bohemia zavedena v československých rockových dějinách jako kapela jazzrocková, její kořeny jsou úplně jiné. Založil ji roku 1975 zpěvák a klávesista Lešek Semelka, který odešel ze svého angažmá v Blue Effectu (tehdy povinně počeštěném na Modrý efekt) v podstatě „na protest“ proti narůstající nadvládě instrumentální složky hudby, kterou leader Radim Hladík vedl po artrockové stopě.

K založení nové kapely oslovil dva členy vrcholné sestavy někdejšího Flamenga, basistu Vladimíra Gumu Kulhánka a saxofonistu Jana Kubíka. Vize nového „all stars týmu“ byla navázat někde tam, kde skončilo právě Flamengo svým vrcholným dílem, albem Kuře v hodinkách, tedy moderním tvrdším rockovým, ale zásadně písňovým materiálem.

BOHEMIA – SINGLY A ROZHLASOVÉ NAHRÁVKY 1976–1978

Editor Jaroslav Riedel

Vydal Tomáš Padevět, 2023

Na postu bicích hrál nejprve Pavel Frištenský, jehož po roce vystřídal Pavel Trnavský. Největší změny probíhaly u kytary. Po brzkém odchodu zakládajícího člena Josefa Kůstky zaskočili na několika koncertech flamengovský Pavel Fořt a Luboš Andršt, a nakonec se v souboru etabloval mladičký, tehdy dvacetiletý Michal Pavlíček, jehož našli protagonisté Bohemie ve skupině Expanze. Právě zde si dnešní český kytarista číslo jedna vysluhoval první profesionální ostruhy, a to nejen jako instrumentalista, ale i skladatel. Na dvojalbu najdeme pět jeho skladeb.

Čím dál delší sóla

Jistý problém kapely byl v tom, že zatímco Semelka cítil silné pěvecké ambice, které ostatně o pár let později začal realizovat na sólové dráze, zbytek instrumentalistů se stále více nořil do tehdy mimořádně populárního, dalo by se říci přímo módního, jazzrocku. Jeho hlavním exponentem v kapele byl zprvu právě Michal Pavlíček, který už tehdy vykazoval rysy instrumentální virtuozity a průběžně na svou stranu dostával i další kolegy.

Zpívané písně měly z dnešního pohledu poněkud bizarní a jistěže době poplatné texty, jejichž hlavními autory byli Boris Janíček, jehož příspěvky působí v kontextu rockové hudby poněkud šroubovaně, a Pavel Vrba, ústřední postava českého artrockového textování s až halucinogenní slovotvorbou a obrazností. Skladby Bohemie se nicméně prodlužovaly a nad zpívanými pasážemi začala nabývat vrchu instrumentální sóla. To slyšíme zejména na druhém disku, který přináší záznam z festivalu Pražské jazzové dny v roce 1977 v pražské Lucerně.

Není tedy divu, že v roce 1978, poté, co s kapelou ještě nazpíval její první a jediné dlouhohrající album Zrnko písku, Lešek Semelka ohlásil odchod ze skupiny. Paradoxně se vrátil do Blue Effectu, v němž dostal příslib exponovanějšího pěveckého uplatnění. S ním odešel i manažer skupiny Vladimír Mertlík a zbylým členům už se nepodařilo uspokojivě na předchozí činnost navázat a Bohemia se rozpadla pro nedostatek uplatnění.

Část souboru začala doprovázet zpěvačku Janu Kratochvílovou a Michal Pavlíček se v roce 1980 připojil k Pražskému výběru Michaela Kocába, aby po jeho jazzrockové etapě společně způsobili „novovlnnou revoluci“. Mimochodem, i Kocáb, bývalý přesvědčený jazzrocker, se coby host Bohemie na dvojalbu objevuje, na elektrické piano hraje právě na zmíněné živé nahrávce z Lucerny.

Dodejme, že z devatenácti uvedených položek dvojalba vychází deset úplně poprvé a pocházejí z rozhlasového archivu. Další dvě se poprvé objevují na CD.

Autor: