Francouze Daniela Gulka pojí dlouholeté vazby s Cirkem La Putyka a českou novocirkusovou scénou vůbec. Také domácí publikum jej dobře zná, stejně tak i jeho soubor Cahin-Caha, který opakovaně vystoupil na festivalu Letní Letná.
Do nové inscenace, která podle něj balancuje na hraně absurdity a humoru, obsadil deset herců, akrobatů a hudebníků. Diváci se mohou těšit na cirkusové disciplíny jako vzdušná akrobacie, pozemní akrobacie, cyr wheel, žonglování či perská tyč. Tvůrci v ní také rafinovaně využívají iluzivní prvky jako třeba létající klavír, ale také zvířecí masky.
Svobodný, hravý a nevysvětlitelný. Takový je podle finského Komara režiséra cirkus |
„Jde o veselé a divoké cirkusové představení volně inspirované Kafkovým světem povídek a románů jako Proces, Proměna, Zámek, Zpráva pro jistou akademii, Umělec v hladovění a Zpěvačka Josefína aneb Myší národ. Spojuje estetické prvky spisovatelovy doby a současného světa,“ říká Daniel Gulko, který v devadesátých letech studoval v Praze u Ctibora Turby a vedle vlastního souboru Cahin-Caha působí v současné době ve Švédsku.
Daniel Gulko se vyznává, že vždy chtěl nějak zpracovat Kafku a jeho existenciální témata. „Myslím si, že máme společný určitý kritický a zároveň bláznivý pohled na společnost. Takže chci míchat smích s černým humorem, který sdílím s mnoha českými umělci. Naším záměrem ale není nabídnout jen divadelní ztvárnění spisovatelových příběhů, přenášíme je do současnosti a bereme si z nich hlavně vztahy a obrazy. Proto jsme inscenaci dali podtitul halucinačně-komiksový výlet, zdůrazňujeme absurditu a humor v jeho díle a proměnný charakter skutečnosti,“ vysvětluje Gulko svůj přístup k Franzi Kafkovi.
Inscenace K se bude v holešovických Jatkách78 hrát v blocích, nejprve od 3. do 8. října a od 14. do 19. listopadu. Vedle tohoto projektu uvede do konce roku soubor Cirk La Putyka ještě jednu premiéru (7. prosince), inscenaci s názvem R. I. E. neboli Rest in Euphoria, která v režii Rosti Nováka ml. nabídne podívanou na pomezí kabaretu, dekadence, vzrušení, hudby, rytmu a pohybu. |
A dodává: „Že věci nejsou tím, čím se zdají být, že vztahy nejsou takové, jaké se zdají být, že se vše rychle mění. A tím pádem jde o magický vesmír a Kafkovy postavy se jím snaží proplouvat – některé s úspěchem, některé s velkou katastrofou.“
Gulko vysvětluje, že jako klaun a herec je zvyklý tvořit na základě improvizace. „Vždycky mám nějaký prvotní nápad či konkrétní obraz. Na začátku zkoušek jsem vzal sedm Kafkových povídek a s herci jsme si jen tak společně hráli. Třeba jsme zkoušeli masky, akrobacii, tancovali jsme, zpívali nebo mluvili o Kafkovi – velmi volně, svobodně. To je luxus, který mnoho divadelních souborů nemá nebo nevyužije.“