Obvyklý bonmot, že se svět a umění za poslední půlstoletí radikálně proměnily, je v kontextu současnosti vyčpělá fráze. Nikdo totiž neví, co se děje a kudy kam. Umění, jeho smysl a jeho prezentace jsou v krizi. Galerijní instituce většinou tápají. Málokterá z nich dokáže sestoupit z vrcholku své domýšlivosti a hledat v daném kontextu jiné cesty, jak oslovit věrné, ale i nové diváky.
Jednou z těch, které ukazují směr kudy z vichru beznaděje, je Alšova jihočeská galerie na Hluboké. Jako jedna z mála zkouší víc, než je běžné, riskuje a vychází jí to. Důkazem je rozsáhlá retrospektivní expozice švýcarského umělce Hanse Rudolfa Gigera, jehož umělecký svět zná jako HR Gigera. Až do 19. listopadu tak může tato velice kontroverzní osobnost, narozená v roce 1940 ve švýcarském Churu, vířit vášně mezi odborníky, z nichž mnozí si při vyslovení jeho jména ťukají na čelo a trousí slovo kýčař, a současně lákat publikum, které je navýsost početné a neméně tak nadšené.