Úterý 7. května 2024, svátek má Stanislav
130 let

Lidovky.cz

Kultura

Záznam společného koncertu Hradišťanu a Javory Beatu stmeluje sdílení inspirace moravskou lidovou hudbou

Javory Beat a Hradišťan foto: Indies Scope

Premium
Petr Ulrych (78) a Jiří Pavlica (68) jako kdyby dospěli k osobité autorské tvorbě, více či méně protkané ohlasy moravské lidové hudby, cestou po zdánlivě protilehlých březích muzikantské řeky. Aby se brzy potkali ve stejném spodním proudu. Snaha spojit na jediném koncertu, potažmo živém dvojalbu písně sourozenců Ulrychových, pocházející v několika případech až ze 60. let a repertoáru beatové kapely Atlantis, a skladby Hradišťanu, do kterých Pavlica po studiích folkloru i klasiky zapustil prvky folku a populární hudby vůbec, tudíž nepůsobí nijak křečovitě.
  15:00

Existuje navíc personální spojnice, v době, kdy Jiří Pavlica dokončil studia hudební vědy a stal se primášem zprvu folklorního, postupně čím dál víc autorského Hradišťanu, byl zároveň v letech 1978 až 1980 členem kapely Petra Ulrycha.

Na sérii společných vystoupení se kapelníci domluvili symbolicky během Koncertu lidí dobré vůle na Velehradě v roce 2019. Na 2CD se nakonec ocitl záznam ze 21. listopadu 2021 z Domu kultury v Kroměříži. S publikem stejně vstřícným a s interpretací stejně emotivní jako profesionální, jaká je na vystoupeních obou kapel vlastně „samozřejmá“.

JIŘÍ PAVLICA & HRADIŠŤAN / HANA A PETR ULRYCHOVI & JAVORY BEAT – SPOLEČNÝ KONCERT

Indies Scope, 2022

Dramaturgicky logický a přirozeně plynoucí koncertní snímek se vzpírá vypichování jednotlivostí, ale nelze neobdivovat fenomenální hlasovou formu Hany Ulrychové. Nejen když s nadhledem a jistotou vystřihne např. finále písně Půlnoční lidé. Což nijak nezastiňuje stejně brilantní a přesvědčivou Alici Holubovou, ani přirozený, více civilní projev Petra Ulrycha a Jiřího Pavlici. Ani vklad instrumentalistů, namátkou baskytaristy Jakuba Šimáně.

K nejzajímavější momentům alba patří pochopitelně ty, kde se obě kapely prolínají a zvukově obohacují. Zvláště některé písně Hradišťanu získaly díky v podstatě rockové rytmice a soundu odlišný rozměr. A ještě větší naléhavost, což nápadně ukazuje skladba Účtování na vesmírných kontech. Právě ona svojí zdůrazněnou potemnělou náladou a varovnou naléhavostí zpestřuje jinak spíše konejšivé vyznění koncertního alba.

Instrumentální násobení Javorů s Hradišťanem doslova synergicky funguje také ve skladbě Vstávej. Zahajuje ji improvizovaný trialog perkusí Ctibora Bártka a Josefa Fojty se zachovanými Pavlicovými houslemi. Do písně ovšem hladce zapadne i sólo Milana Strouhala na zkreslenou elektrickou kytaru, komunikující s houslemi i jazzově rozvolněným klarinetem Davida Burdy. Nemluvě o elektrických klávesových nástrojích v hammondkovém rejstříku a rockově přiostřených riffech.

To nejlepší, ale žádné novinky

Stejnou nepřeplácanou, účelnou košatostí přispívá Hradišťan k aranžmá Javorů, do kterého cimbál či housle přirozeně patří. Mimochodem, právě na albu Javorů Hany a Petra Ulrychových Ententýny (1979), ze kterého pocházejí písně Zvon, Putovali kdysi hudci a Jízda králů, účinkoval také Jiří Pavlica. To by bylo, aby se nevydařilo i koncertní repete.

Koncertní dvojalbum tentokrát bohužel nepřináší nic repertoárově nového, jde prostě o „best of“ obou kapel. Na rozdíl od předchozího kolaborativního titulu Hradišťan & Jiří Pavlica, Spirituál kvintet & Dagmar Pecková (2020), který zdobilo několik vůbec poprvé vydaných kusů. Rozhodně ale stálo za to zaznamenat a vydat důvěrně známé písně v nových verzích, pojaté z jiného aranžérského a interpretačního úhlu. Hlavně proto, jak se na albu podařilo zachytit pozitivní, vstřícnou atmosféru vystoupení. Koncepce přátelských nadžánrových setkání muzikantů, které se Pavlica s Hradišťanem věnuje nejen od dob televizního cyklu Sešli se doslova programově, se nijak nevyčerpala.

Vydáním záznamu vystoupení z Hanáckých Athén přitom spolupráce Hradišťanu a Javorů nekončí. V plánu zůstává ještě několik společných koncertů, včetně těch 27. června v Brně na nádvoří hradu Špilberk a 9. září v pražském Rudolfinu.

Autor: