Sobota 4. května 2024, svátek má Květoslav
130 let

Lidovky.cz

Kaufmann sklidil v Praze úspěch, třikrát přidával

Kultura

  7:26
PRAHA - Velký úspěch měl se svým písňovým recitálem ve vyprodané Smetanově síni pražského Obecního domu uznávaný německý tenorista Jonas Kaufmann. Mnichovský rodák, který se objevuje ve všech předních operních domech, zopakoval triumf z loňského ledna, kdy na stejném místě čtyřikrát přidával. Tentokrát si nadšené obecenstvo vyžádalo jen o jeden přídavek méně. Už v průběhu večera zahrnulo elegantního Kaufmanna ovacemi i květinami.

Německý tenorista Jonas Kaufmann vystoupil v Praze na galakoncertu za doprovodu Symfonického orchestru hl. m. Prahy FOK pod vedením Jochena Riedera. foto: ČTK

Dvaačtyřicetiletý pěvec zazpíval za doprovodu Symfonického orchestru hl. m. Prahy FOK pod vedením svého krajana Jochena Riedera. Recitál tvořily známé i méně známé italské árie veristického období. Ve druhé polovině zazněla především tvorba Richarda Wagnera, kterým se Kaufmann v současnosti zaobírá například v Bavorské státní opeře.

"Společným jmenovatelem těchto skladeb je vysoká náročnost, kterou může prezentovat jen umělec naprosto zralý, bytostně spjatý s různými styly pěveckého oboru," napsal v programu k vystoupení muzikolog Ivan Ruml.

ČTĚTE TAKÉ:

Večer zahájila předehra opery Nabucco Giuseppe Verdiho, po níž se k Symfonickému orchestru hl. m. Prahy FOK přidal bouřlivě přivítaný Kaufmann.

Zhmotněný sen mnoha přítomných dam na úvod nabídl poetickou improvizaci Un di all´azzuro spazio (Jednoho dne pod modrým nebem) z opery Andrea Chénier z dílny italského skladatele Umberta Giordana.

Charismatický pěvec dále v první půli zazpíval například árii Giulietta, son io (Julie, to jsem já) z opery Julie a Romeo skladatele Riccarda Zandonaie. Známější dílo představovala opera Sedlák kavalír z pera Pietra Mascagniho. Po orchestrálním Intermezzu z tohoto díla následovala dramatická árie Mamma, quel vino é generoso (Matko, to víno zdá se být silné).

Druhou část večera otevřela 12minutová předehra k Wagnerově opeře Mistři pěvci norimberští. Kaufmann se na jeviště vrátil jako Florestan z Beethovenova Fidelia se skladbou Gott! Weich Dunkel hier! (Ach, ta tma jako hrob).

Ve Smetanově síni zazněl Wagner, Siegmund i Puccini

Poté již Smetanovou síní zněla Wagnerova hudba. Posluchači se dočkali předeher k 1. a 3. dějství Lohengrina, který uzavírá ranou etapu Wagnerova hudebně dramatického díla. Kaufmann se přidal árií In fernem Land, unnahbar euren Schritten (Je dálný kraj nepřístupný našim krokům). Z dalšího Wagnerova díla Valkýra pak zazpíval Siegmundovu árii Winterstürme wichen dem Wonnemond (Zimní bouře ustoupily máji).

Z dalších instrumentálních děl během koncertu zazněly například intermezzo Giacoma Pucciniho z jednoaktovky Sestra Angelika.

Kaufmann se na světovou scénu dostal přes první angažmá v Saarbrückenu a dále přes divadla ve Stuttgartu a Hamburku. Podle odborníků se uplatňuje jak v italském a francouzském, tak i německém repertoáru, na jevišti umí zaujmout i herectvím. Jako "zjevení" byl v mezinárodním tisku oslavován také jeho debut v titulní úloze Lohengrina v Bavorské státní opeře v červenci 2009. O rok později zahajoval sezonu v La Scale jako Don José v novém nastudování Carmen, kterou dirigoval Daniel Barenboim. K dalším jeho ceněným vystoupením patří účinkování v Metropolitní opeře v operách Carmen a Tosca a v obnoveném nastudování Humperdinckovy opery Královy děti v Curyšské opeře.

Autoři: ,

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!