Své žáky učil Kocman nejen řemeslo, ale také jak najít cestu k originálním nápadům. V Muzeu umění Olomouc se nyní představuje Kocmanova tvorba a práce třiceti absolventů jeho ateliéru.
Na počátku 90. let byla v olomouckém Muzeu umění založena tematická sbírka Kniha 20. století. Jejím hlavním těžištěm je česká knižní avantgarda v období mezi dvěma světovými válkami. Kurátorkou sbírky je kunsthistorička Gina Renotiere, která na aktuální výstavu vybrala desítky exponátů z brněnského ateliéru Jiřího H. Kocmana. Tento výtvarník byl původní profesí veterinář, v 60. letech však vstoupil do uměleckého světa. Zajímala ho nejen literatura, ale také kniha jako řemeslný objekt, který může překvapit originálním zpracováním. Kocman se dlouhodobě věnoval technologii zpracování ručního papíru nebo restaurování knih. Na Fakultě výtvarných umění VUT v Brně působil nejdříve externě a teprve v roce 1998 založil Ateliér papír a kniha, kterým prošlo bezmála padesát studentů, než byl v roce 2011 zrušen. Na jeho místo nastoupila doba multimediálního umění...
Výstava v Berlíně představuje českého designéra Jiřího Pelcla |
„Kocmanův ateliér byl v mnoha směrech výjimečný, u nás ani v zahraničí neměl konkurenci, protože jen u Kocmana se učilo zároveň řemeslo i konceptuální tvorba. Jeho studenti uměli pracovat s nejrůznějšími materiály, experimentovali s formou i obsahem a navíc byli schopní srozumitelně vysvětlit, proč zvolili právě toto řešení,“ vysvětluje Gina Renotiere. Dva výstavní sály jsou jako přehlídka naprosto různorodých stylů. Na několikametrovém stole leží bezpočet variací na téma kniha. Jan Slivka je autorem čtyř gramofonových desek / knih. Okouzlí nejen precizním provedením, ale také zvukovým záznamem.
Kouzlo fantaskní krajiny
Zajímavý experiment představuje Šimon Chloupek, který vytvořil publikaci Prolínání II, kam zapracoval reprodukce obrazů Holbeina a Ingrese. Na stránkách se střídají jejich portréty, v každém z nich je vyříznutý kruhový otvor, kterým můžeme vidět podobnou partii obličeje.
Zcela nepřehlédnutelná je Krajina od Julie Kačerovské. Autorka ořízla knižní blok do tvaru, který evokuje rozmanitou přírodní scenerii. Namísto papírových vrstev vnímáme nekonečné záhyby fantaskní krajiny. Hravou formu zvolila výtvarnice Adéla Imreczeová, která na výstavě prezentuje zdánlivě obyčejnou krabici s nugátovými bonbony. Při bližším „ohledání“ však rozpoznáte namísto čokoládových pamlsků dvacet miniaturních knih. Na této výstavě knižního „lahůdkářství“ v Olomouci se podílel výtvarník Zbyněk Baladrán, několikanásobný finalista Ceny Jindřicha Chalupeckého, který je autorem grafického designu výstavy.