Nedávno si svou firmu Karel Gott Agency založil i nejpopulárnější tuzemský zpěvák. Vedle velkých hráčů na hudebním trhu v Česku přitom funguje i několik stovek malých agentur, jež zajišťují vše od diskotéky na firemním večírku až po koncert velkých hvězd.
Karel Gott má tiskovou mluvčí, poprvé v kariéře. Inspirovaly ho světové hvězdy |
„Karel Gott potřebuje podle mě nějakým způsobem uspokojit rodinu a rodinné zájmy. Asi se doma se svou ženou Ivankou shodli, že bude nejlepší, když všechno zůstane doma. Při vší úctě ke Gottovi si myslím, že dneska už by bylo úplně jedno, kdo by mu dělal manažera. Klidně i cvičená opice by zvládla brát ty žádosti o koncerty, protože je za ním tolik práce, že i kdyby žil do sta let, tak o něho bude zájem,“ řekl Petr Šiška, hudebník a vlastník firmy Petarda production, která se stará o interprety jako Jaromír Nohavica, Markéta Konvičková, Ladislav Křížek nebo mladá zpěvačka vystupující pod jménem Elis.
„Asi to vznikne tak, že umělec potřebuje zaměstnat manželku nebo přítelkyni a začíná mít trochu nespravedlivý pocit, že to, co pro něho udělal manažer nebo agentura už nestojí za těch 15 nebo 20 procent ze zisku, který by měli dostávat,“ uvedl Šiška. Podle jeho slov si kapely a interpreti v budoucnosti stále častěji budou ‚rodinný byznys‘ dělat samy, protože velké firmy nechtějí podporovat hudebníky se stále nižšími prodeji nahrávek. „Muzikanti si sami budou vydávat alba v malých nákladech a peníze si budou muset vydělávat živým hraním,“ míní Šiška.
V Česku je několik stovek agentur
Dodal, že spoléhat na příjem z koncertů mohou jen umělci na vrcholu popularity, kteří nemusí obvolávat pořadatele a nabízet se na vystoupení, ale naopak musí nabídky odmítat. To je případ Jaromíra Nohavici, který vystupuje pouze tam, kde sám chce, nebo skupiny Wohnout. „My můžeme hrát na velkém festivalu i na malé akci, takže se stane, že na jeden termín máme třeba i čtyřicet nabídek,“ sdělila manažerka kapely Wohnout Gabriela Pánková.
Nová deska bude o postávání nad temnou propastí, říká Tomáš Klus |
Na situaci, kdy umělci berou svoji kariéru do vlastních rukou reaguje největší tuzemské vydavatelství Universal Music, které se zároveň stalo uměleckou agenturou. „Vedle spolupráce se zavedenými jmény se strategie našeho vydavatelství stále úžeji propojuje s činností umělecké agentury, zabývající se kompletním managementem a koncertní činností umělce,“ uvedl před časem umělecký ředitel Universal Music Marcel Vyšín.
Vedle velkých hráčů na hudebním trhu v Česku funguje i několik stovek malých agentur, které zajišťují vše od diskotéky na podnikovém večírku až po koncert velkých hvězd. Podle Šišky jde o jakési ‚překupníky s hudbou‘, kteří využívají svých kontaktů v showbyznysu.