Pondělí 29. dubna 2024, svátek má Robert
130 let

Lidovky.cz

Měla to být reklama, ale je to křeč

Kultura

  9:39
FILMOVÝ DIÁŘ - Čeští filmaři objevili v románech Michala Viewegha zlatý důl. Úvaha je to víc než logická: je to nejčtenější domácí autor, proč by nemohl být i nejsledovanější.

Účastníci zájezdu - komedie podle bestselleru Michala Viewegha foto: FALCON

Navíc se na prodejné jméno dobře nabalují sponzoři a koproducenti: zprava projekt podepře TV Nova, zleva, zepředu i zezadu hned několik movitých firem, jejichž produkty pak přijdou ke slovu na filmovém plátně. Nic proti tomu, děje se to tak všude ve světě. Problém je ale v tom, jak obratně se s produkty nakládá.

Stále mám v paměti scénu z Románu pro ženy, v níž je vana v koupelně viditelně obložená ze všech stran lahvičkami s logem jedné jediné kosmetické firmy. Je to asi stejně pravděpodobné, jako že si dva adolescentní snowboarďáci budou cestou na hory listovat v časopisu Bravo. V Účastnících zájezdu zase přijde hojně ke slovu jistý prostředek na povzbuzení sexuálního apetitu. Naštěstí tu nikdo netřese v záběru krabičkou s pilulkami, vše se odehraje jen ve verbální rovině, ale zato prostřednictvím hodně veselých špílců. Podobně toporné -nicméně opravdu nepřehlédnutelné - jsou záběry na telefony s logem jistého mobilního operátora.

Dá se to shrnout do věty: čeští filmaři s produkty ve svých filmech neumějí zacházet. Reklama tohoto druhu je vnímaná jako nutné zlo, k němuž se přičítá většinou křečovitá snaha vyhovět sponzorovi. Přitom by diváka určitě neurazila ani okázaleji pojatá reklama, kdyby měla oporu ve scénáři, byla smysluplně zakomponovaná do příběhu a nepůsobila jako pěst na oko. Ale aby to v našich filmech plynulo tak hladce jako třeba v bondovkách, si budeme ještě muset počkat. A nejde jen o product placement.

Autoři:

Jak na rychlou a jednoduchou večeři s rýží?
Jak na rychlou a jednoduchou večeři s rýží?

Díky své všestrannosti se rýže LAGRIS už dlouho stávají nedílnou součástí mnoha pokrmů z celého světa. Bez ohledu na to, zda se používají k...