Výstava třinácti obrazů v Moskevském muzeu moderního umění má připomenout krach expozice, který v roce 1962 na několik desetiletí v sovětském bloku zpečetil nadvládu socialistického realismu. K radosti pamětníků organizátoři uspořádali dnešní výstavu v síni Manéž v centru Moskvy, tedy přesně tam, odkud ji Chruščov před půlstoletím vyhnal.
Kurátorka výstavy Darja Kurďukovová s velkým úsilím vyhledala kdysi zatracovaná díla umělců, kteří po Chruščovově kritice dlouhá léta nesměli vystavovat. Chruščov tehdy mladé avantgardní umělce označil za břídily a mazaly a svůj odsudek doprovodil narážkami na jejich sexuální orientaci. Podle svědků na jeden z obrazů Chruščov dokonce plivl.
Záměrná provokace?
Expozice nebyla přístupná veřejnosti ani jeden celý den. Jak vyplývá z archivních dokumentů, výstava byla v roce 1962 uspořádána narychlo a dokonce z iniciativy samotného šéfa kulturního oddělení ústředního výboru komunistické strany. V Moskvě se spekulovalo, že šlo o záměrnou provokaci ortodoxních stalinistů, kteří chtěli Chruščova poštvat proti umělcům vzpírajícím se stranické linii. Pokud tomu tak skutečně bylo, záměr se dokonale vydařil.
Chruščov nešetřil emotivní kritikou a obrazy putovaly do trezoru. Tehdejší hlavní organizátor výstavy Elij Beljutin, který letos v Moskvě zemřel ve věku 86 let, přišel o svůj ateliér a musel se uchýlit za Moskvu do obce Abramcevo. Podle některých ruských historiků právě skandál na prosincové výstavě v roce 1962 definitivně ukončil etapu chruščovovského "oteplení" a odstartoval dekády stagnace v Sovětském svazu.