Festival v Kutné Hoře začíná v sobotu 2. června a během sedmi dnů a večerů pozve posluchače na čtyři koncerty do chrámu sv. Barbory, dvakrát do kaple Božího těla, dva koncerty se odehrají v Jezuitské koleji – GASK a na závěr se účastníci sejdou 9. června na produkci s názvem Horečka sobotní noci v kutnohorské základní umělecké škole, v níž po roce opět zazní folk-funk-jazzová fantazie Betty Lee a jejích Lidí z kosmu.
Fakt, že letos vystoupí více interpretů než v minulých ročnících, si vyžádal chystaný mimořádný projekt nazvaný Potopení Titaniku Gavina Bryarse a orchestrální večer 8. června v katedrále sv. Barbory věnovaný W. A. Mozartovi. Umělecký ředitel festivalu, violoncellista Jiří Bárta se zde ujme role dirigenta.
Nekonečné tóny utonulých
Koncert, který se uskuteční v chrámu sv. Barbory v pondělí 4. června, je po všech stránkách pozoruhodný. Bude na něm v české premiéře uvedeno multimediální dílo britského autora Gavina Bryarse Potopení Titaniku. Skladatel a kontrabasista Gavin Bryars je stvořil na motivy známé tragédie jako otevřený koncept reagující na nové poznatky a nové interprety. Byl to první větší skladatelův projekt, jímž dosáhl světového ohlasu.
Mezinárodní hudební festival Kutná HoraVioloncellista Jiří Bárta si vždy na začátek června pozve do Kutné Hory vynikající domácí a zahraniční sólisty, společně během týdne intenzivně zkoušejí a večer pak publiku předvedou své umění. Tentokrát pozvání přijali například fenomenální houslista ruského původu Ilya Gringolts, už podruhé přijede francouzský klarinetista Michel Raison, počtvrté se vrací klavírista Konstantin Lifschitz. |
Idea „Titaniku“ se zrodila u příležitosti výstavy v roce 1969. Jde o multimediální dílo inspirované vzpomínkami svědků neštěstí. Vychází z opakovaných tvrzení, že hráči lodního orchestru v době neštěstí vytrvali na palubě a hráli až do chvíle, kdy se loď potopila. Gavin Bryars prostudoval všechny výpovědi přeživších a ze slov telegrafisty identifikoval nápěv, za jehož tónů klesal kolos ke dnu: šlo o episkopální hymnus Autumn.
Tato melodie je hlavním stavebním prvkem Bryarsovy kompozice a v jejím průběhu se různě proměňuje, mísí se s úryvky promluv svědků, signály morseovky a dalšími zvukovými efekty, jimiž Bryars navozuje iluzi nekonečně znějících tónů utonulých hudebníků ve vodách oceánu.