Neděle 28. dubna 2024, svátek má Vlastislav
130 let

Lidovky.cz

Na řadu přichází Trosečník a Bar

Kultura

  9:05
PRAHA - Česká televize i komerční Nova chystají na podzim talentové soutěže, další show už v létě uvede také stanice Prima.

Místo vily ostrov. Děj reality show Trosečník televize Prima se odehraje na Perlových ostrovech v Tichém oceánu.

Dalšího milionáře vypustila v sobotu z libeňské vily na „svobodu“ komerční televize Prima. Cestu vítěze druhé řady reality show VyVolení sledovalo v průběhu letošního jara téměř o polovinu méně lidí než loňskou první sérii.

Rekord v počtu diváků (průměrně 2,7 milionu) tak stále drží první, předloňská řada Česko hledá SuperStar konkurenční Novy. I loňské druhé pokračování ukázalo, že diváci raději sledují talent soutěžících (začínajících zpěváků) než „přežívání“ v uzavřeném prostoru.

Televize Nova proto sahá po osvědčeném receptu: na podzim uvede již třetí řadu soutěže o nejlepšího zpěváka. Česká televize chce vzápětí najít nejlepší tanečníky.

Dva nové pokusy na Primě
Ani televize Prima nehodlá žánr, který ji loni učinil silnějším soupeřem dosud vedoucí Novy, opustit. Díky novému spolumajiteli, skandinávské mediální skupině MTG, přivede do Česka dvě reality show, úspěšné v řadě zemí světa.

Průměrné počty diváků reality show

ČESKÁ TELEVIZE
Vypadáš skvěle
- letos 440 tisíc
Největší Čech - 879 tisíc (květen - červen 2005)
Pošta pro tebe - letos 943 tisíc
Udělám cokoliv - 1,1 milionu (od ledna 2006)

NOVA
Česko hledá SuperStar
- 2,7 milionu (únor - červen 2004)
Milionový pár - 1,2 milionu (září - říjen 2004)
Česko hledá SuperStar II - 2,3 milionu (leden - červen 2005)
Big Brother - 934 tisíc (srpen - prosinec 2005)
Výměna manželek - 1,76 mil. (září - prosinec 2005)
Výměna manželek II - 1,95 mil. (duben - červen 2006)

PRIMA
Balírna, 1. řada
- 745 tisíc (říjen 2004 - leden 2005)
Balírna, 2. řada - 786 tisíc (březen - červen 2005)
VyVolení - 1,47 milionu (srpen - prosinec 2005)
VyVolení 2 - 824 tisíc (únor - červen 2006)
Můžu u vás přespat? - 496 tisíc (od února 2006)
Chůva v akci - 1 milion (od března 2006)

Zdroj: ATO - Mediaresearch

Desátého července začne první z nich - Bar. Diváci budou moci hlasováním rozhodovat o výhře jednoho ze skupiny lidí, kteří se budou v pražském Podolí starat o chod a návštěvníky skutečné restaurace. Pořad přináší několik novinek: do baru budou moci lidé přijít, nechat se soutěžícími (část z nich budou osobnosti ze showbyznysu) přímo obsloužit, a sledovat tak jejich vztahy a průběh show přímo na místě, nejen v televizi. Soutěžící tedy budou v částečném kontaktu s okolním světem. Soutěžící personál navíc produkce na rozdíl od jiných show nevybírá v konkursech, ale přímo, liší se i vývoj diváckého zájmu - dle Primy si Bar v jiných zemích získal v dalších sériích vždy větší publikum než v předchozí řadě.

„Bar dokázal změnit televizní trh v mnoha zemích, kde se vysílal. Nemám důvod se domnívat, že by u nás nezískal minimálně stejný ohlas jako v zahraničí,“ doufá šéf televize Prima Martin Dvořák.

Přes léto bude také tým Primy v čele s moderátorem Markem Vašutem na Perlových ostrovech v Tichém oceánu natáčet „přežívání“ šestnáctičlenné skupiny lidí, na podzim je uvede v rámci show Trosečník. V exotickém prostředí budou hráči přebývat bez civilizačních vymožeností a kromě plnění úkolů se musejí vyrovnat i s počasím či nástrahami přírody. Na vítěze, který vzejde z hlasování diváků, čekají peníze.

Boduje i „reálný“ dokument
S postupujícím rozdrobováním trhu a vznikem nových stanic, které nemohou investovat tolik peněz do programu, roste podle analytika Primy Petra Gottwalda obliba docusoap, kombinace dokumentu a seriálu s „reálnými“ prvky: „A tak už vnikly pořady, kde si vyměňují tchyně nebo převychovávají psy.“ Prima připravuje na podzim show o životním stylu a jídelníčku Jste to, co jíte. Od konce dubna dává sérii z cirkusového prostředí Pane JOO!, již od února běží cyklus Můžu u vás přespat?, v němž obyčejné rodiny na den hostí známé osobnosti. „Jeho nasazením Prima zabavila diváckou skupinu, která do té chvíle sledovala VyVolené,“ míní Petr Lesák, podepsaný i pod pořadem stejného typu Vypadáš skvěle, který vysílá Česká televize.

Žánru docusoap zatím v Česku vévodí Výměna manželek televize Nova. O víkendu skončivší druhá série nejen že byla úspěšnější než loňská, úvodní, ale s bezmála třemi miliony diváků vede i nad SuperStar. „Diváci se setkali s úplně novým typem pořadu, který zachycuje odlišný život reálných lidí v jejich reálném prostředí. Docusoap budeme chtít vysílat i nadále,“ říká mluvčí Novy Veronika Šmítková.

Ochudit nechce Nova diváky ani o oblíbenou soutěž začínajících pěvců. Třetí řadu Česko hledá SuperStar spustí po létě, bude prý dynamičtější a výrazně omlazená - letos poprvé se mohli hlásit soutěžící již od patnácti let. V porotě znovu zasednou hlasový pedagog Eduard Klezla a hudebník Ondřej Hejma, nově také zpěvačka Ilona Csáková, jediným moderátorem bude Leoš Mareš. „Hvězdná pěchota zůstane,“ ujistil šéf projektu Petr Erben.

Podobnou soutěž, jenže v tanci, chystá na poslední měsíce roku i Česká televize. Podrobnosti o show Tanec hvězd, již stejně jako Největšího Čecha převzala od BBC, oznámí až v létě.

Nejen v televizi
Reality show nejsou pouze výsadou televizí. Měsíčník pro muže Maxim hledal v „časopisové reality show“ Holka od vedle nové modelky, pražské studentské Rádio Akropolis nabídlo mladíkovi tři dny bez domova v ulicích Prahy.

Velký ohlas v zahraničí vzbudila „tak trochu jiná reality show“ nové digitální stanice Českého rozhlasu Leonardo, jejíž cyklus Odhalení, první multimediální projekt ČRo, představil život goril v pražské zoo a přispívá k jejich záchraně ve volné přírodě.

Zhubnout a celkově změnit vizáž umožnil letos soutěžícím v internetové show Proměna server iDnes. Pěti finalistům, které lidé určili z předvýběru redakce, poskytl iDnes služby dietoložky či trenéra. Proměna zaujala na 360 tisíc návštěvníků, pozitivnější než obvykle byly prý i diskusní příspěvky. „Tři měsíce nejsou ideální doba, aby soutěžící zhubli tolik, jak chtěli, všichni ale berou Proměnu jako počáteční impuls k zdravějšímu životnímu stylu,“ podotýká vedoucí projektu Adéla Dražanová.

Autor:

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!