Neděle 28. dubna 2024, svátek má Vlastislav
130 let

Lidovky.cz

Nejsme žádný cirkus

Kultura

  8:00
PRAHA - Koncertem v pražském klubu Roxy se 14. 12. do Prahy vrací ukrajinsko-izraelsko-američtí Gogol Bordello z New Yorku.   Hovoří zpěvák Eugene Hütz (33).

Zpěvák skupiny Gogol Bordello Eugene Hutz. foto: smART communication

Říká se, že vaše rodina má kořeny u cirkusu, je to pravda?
To je pravda. Lidi se mi na to pořád ptají, nechápu proč. Můj strýc byl cirkusový akrobat, dokud ho nevyhodili, protože onemocněl astmatem. Jeho syn dodnes hraje v Ukrajinském národním cirkusu na trubku.


Myslíte, že vás kočovný svět cirkusů nějak ovlivnil?
Ne, já cirkus úplně nenávidím. Viděl jsem ho zblízka, zezadu a není to nic k obdivování, vlastně je to hrůza. Jedna věc jsou lidé v manéži, ti tam jsou dobrovolně, něco jiného jsou cvičená zvířata, ale o tom se snad nemusíme nijak zvlášť bavit. Vlastně mě štve, když lidi hledají spojitost mezi Gogol Bordello a cirkusem. Myslím že je to hloupé a povrchní, ukazuje to jedině nedostatek jejich znalostí. Cirkus je jen zábava, zároveň se v něm obyčejně děje několik věcí, které nemají na tváři země co dělat. Naše kapela je ovšem kulturní a politickou satirou a komentářem, poháněným muzikou. Na tom není nic bezmyšlenkovitého.

Prožil jste v New Yorku 11. září 2001. Změnilo se něco na "tavícím kotli", kterým Amerika je?
Východní Evropa je taky tavící kotel, možná méně pokročilý, protože lidé stále ještě nejsou dostatečně osvícení a pořád je plno hádek mezi sousedy. Všechny etnické, náboženské a politické konflikty Východní Evropy jsou hádkami mezi špatnými sousedy, nejde v nich o žádné ideály, ale většinou o něco opravdu hloupého. Pocházím ze smíšené rusko-ukrajinsko-romské rodiny. Samozřejmě se líp cítím v multikulturním prostředí, kde mi nad hlavou nevisí sekyra identity. Tavící kotel tedy v mém případě funguje určitě.

Málo se ví, jak vaše kapela vlastně začínala - kde jste po příchodu do New Yorku roku 1998 sháněl muzikanty?
Nedával jsem si žádné inzeráty nebo něco takového, nevěřím, že tak můžete najít ty pravé. Jde o to, jestli spolu budete vůbec vycházet, abyste kromě hudební stránky spolu vyšli i lidsky.

Jak jste tedy spoluhráče našel? Chodil jste poslouchat do klubů, nebo jste se ptal známých?
Víte, kapela je pro mě v prvé řadě životní styl. Musejí to být lidi, kteří smýšlí podobně jako vy, mají podobný cíl. To je nejdůležitější. Přinesl jsem si to z Ukrajiny, kde lidi nezakládali kapely jen proto, že to dělá každý druhý. Hrát rokenrol vám pomohlo jedině ke ztrátě zaměstnání nebo vyhazovu ze školy. Některé spoluhráče v New Yorku jsem nejprve viděl hrát, o dalších jsem třeba dlouho slýchal a později jsem měl štěstí, že jsme se spřátelili. 

Gogol Bordello se objevili ve filmu Kill Your Idols o hudební scéně New Yorku. Cítíte s lokální scénou nějakou sounáležitost?Kompletní složení Gogol Bordello.
Myslíte s kapelami, které se tam objevují? Mám rád newyorské kapely ze 70. a 80. let, ale kapely jako Yeah Yeah Yeahs nebo Strokes jsou podle mě dětinské a neskutečně pitomé.  Ale máme vlastní scénu. Když jsem se přestěhoval do New Yorku, byl jsem tamním undergroundem hluboce zklamaný. Spousta z toho, o co se Gogol Bordello snaží, je výsledkem frustrace  a snahy obnovit newyorské podzemí takové, jaké by podle nás být mělo. Vlastně je to touha splnit si sen - udělat New York takový, o jakém jsem kdysi ještě na Ukrajině snil. Ale to umění není nic nového, vyplňuje prázdno tam, kde  by podle vás nemělo existovat. Proto je dnes takový zájem o umění, které v sobě má alespoň trochu autenticity.   

Novou desku jste natáčeli s proslaveným producentem Stevem Albinim (Nirvana, Pixies, PJ Harvey). Někdo říká, že se kapelám do natáčení příliš neplete, je to pravda?
Jedině když nevíte, o co vám ve studiu jde, a netušíte, jak Albini pracuje. On neudělá zázraky tam, kde žádné nejsou. Je skvělý dokumentarista, zároveň dokáže kapely zmobilizovat. Věděli jsme, o co nám ve studiu půjde, takže to fungovalo výtečně. 

Hrajete ve filmu Everything is Illuminated režiséra Lieva Schreibera. Byl vám příběh mladého Žida z USA hledajícího na Ukrajině ženu, která za války zachránila jeho dědečka, něčím blízký?
Řekl bych, že hlavní paralela mezi mým a filmovým příběhem je v tom, že ve filmu hledá hrdina své židovské kořeny. Já jsem do svých čtrnácti nevěděl, že naše rodina je zčásti romská. Obzvlášť na Ukrajině je to stigma, v zásadě nejčastěji přehlížený problém. Začal jsem hledat další členy širší rodiny, další informace. Ti lidé mě inspirovali jsou nezlomností i svým optimizmem. To je pro mě spojnice s tím filmem. Pokud neznáte svoji minulost, vaše budoucnost je něco jako střelba naslepo do tmy. Ne že by minulost byla nějakým předurčením, ale ukazuje vám, jaké zbraně máte po ruce. V dospívání jsem chtěl cestovat, poznat svět, vymanit se svým kořenům. Později jsem zjistil nejen to, že jsem se z žádných kořenů nevytrhl, ale opakuji příběh svých předků tím nejklasičtějším způsobem. Hraji muziku, žiji na cestě a nadchnou mě stejné věci, jako kdysi je.  
Autoři:

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!