Úterý 30. dubna 2024, svátek má Blahoslav
130 let

Lidovky.cz

Kultura

Přítel poutníků a bláznů. Režisér Jakubisko si musel najít cestu, jak se vyhnout cenzuře

Deana Horváthová-Jakubisková a Juraj Jakubisko (Praha, 19. listopadu 2021) foto:  Petr Topič, MAFRA

Ve věku 84 let zemřel v pátek v Praze slovenský režisér Juraj Jakubisko, jeden z nejvýraznějších a nejosobitějších tvůrců slovenské a české kinematografie. Tvůrce obdařený mimořádnou fantazií, náklonností k vyděděncům i fanfarónům a smyslem pro magickou obraznost.
  18:40

Proslavil se rozličnými skutečnostmi. Třeba v roce 2012 se o tehdy čtyřiasedmdesátiletém Juraji Jakubiskovi psalo jako o nejstarším pacientovi v Česku, který se podrobil transplantaci srdce. (Operaci tehdy v pražském Institutu klinické a experimentální medicíny vedl Jan Pirk.) Věhlas získal i díky vekofilmu Bathory (2008), který s rozpočtem přes 320 milionů korun dlouho nesl označení nejdražšího středoevropského projektu všech dob. To nejcennější z jeho tvorby má ale kořeny už v mimořádné éře šedesátých let.

Zemřel legendární režisér Juraj Jakubisko, „Fellinimu východu“ bylo 84 let

Jedním z určujících zdrojů jeho poetiky bylo místo jeho narození, na svět přišel 30. dubna 1938 ve východoslovenské vesničce Kojšov. Do rodné krajiny a za tamními obyvateli se ve své tvorbě opakovaně vracel, často prostřednictvím magických obrazů a fantaskních přeludů. Z mládí si do svého dalšího života a tvorby přinesl i mimořádnou energii a chuť věnovat se široké škále činností: jak se lze dočíst na jeho oficiálních stránkách, ještě před nástupem na umělecká studia se věnoval různorodým zálibám – maloval, psal básně, komponoval, hrál amatérské divadlo, běhal, závodil na kole, byl leteckým modelářem, skákal s padákem, létal na větroni...

Na shledanou v pekle

Umělecké ambice jej přivedly do Prahy, kde vystudoval nejprve UMPRUM a v roce 1962 byl přijat ke studiu režie na FAMU. Svůj první celovečerní film Kristove roky natočil v roce 1966, do konce dekády následovaly tituly Zbehovia a pútnici, Vtáčkovia, siroty a blázni a Dovidenia v pekle, priatelia.

Jeho filmy byly od počátku charakteristické svou obrazností, syrovostí a zároveň hravostí, tíhnutím k metafoře a alegorickému přesahu. Východoslovenský rodák se záhy stal nejen originálním tvůrcem v kontextu československé nové vlny, ale zároveň přirozeným souputníkem vrcholných představitelů tehdejší italské či francouzské kinematografie: notorická je ostatně jeho přezdívka „Fellini východní Evropy“. Povídkový film Zbehovia a pútnici (1968) natočil Jakubisko v československo-italské koprodukci a dostal se s ním do soutěže festivalu v Benátkách, film Vtáčkovia, siroty a blázni měl francouzského koproducenta, snímek Dovidenia v peklezase italského...

Všechny tyto snímky vynikají mimořádnou prací s obrazem, zejména ve Zbězích a poutnících například hraje klíčovou roli barva, která svými vlastními významy komunikuje s dalšími složkami filmu. Zároveň Jakubiskovy filmy z tohoto období nesou vzdorovitou aktuální výpověď. Ve Zbězích, jejichž hrdinové se pohybují v apokalyptické realitě válečných konfliktů, se polemizuje s povinnou představou ušlechtilých partyzánů a do filmu se operativně dostaly i záběry ze sovětské okupace Československa v roce 1968.

Groteskní podobenství

Z tvorby Juraje Jakubiska

  • Kristove roky (1967)
  • Zbehovia a pútnici (1968)
  • Vtáčkovia, siroty a blázni (1969)
  • Dovidenia v pekle, priatelia (1970/1990)
  • Postav dom, zasaď strom (1979)
  • Nevera po slovensky (1980)
  • Tisícročná včela (1983)
  • Perinbaba (1985)
  • Pehavý Max a strašidlá (1987)
  • Teta (TV seriál, 1987)
  • Sedím na konári a je mi dobre (1989)
  • Lepší je být bohatý a zdravý než chudý a nemocný (1992)
  • Nejasná zpráva o konci světa (1997)
  • Bathory (1998)
  • Perinbaba a dva světy (2023)

Vtáčkovia, siroty a blázni (1969), na jehož scénáři se podílel spisovatel Karol Sidon, líčí osudy trojlístku přátel, dvou mužů a jedné ženy, kterým zbývá jedině bláznovství, aby přežili v nepřátelském světě prodchnutém beznadějí. A film Dovidenia v pekle, priatelia, rovněž vytvořený ve spolupráci s Karolem Sidonem, kde si skupinka lidí v odlehlém venkovském sídle chce žít vlastním životem, daleko od celosvětové katastrofy a diktátu budování „rudé archy“, je už vír zběsilé, kruté fantasmagorie.

Normalizační logika pochopitelně uvrhla všechna tato mimořádná díla do trezoru, přičemž film Dovidenia v pekle, priatelia nesměl být ani dokončen. Režisér svou vizi definitivně dotvořil až v roce 1990, přesvědčivě navázat na původní záměr se mu však již nepodařilo. Svůj vracející se motiv vyděděnců putujících válkou zmrzačeným prostředím nicméně úspěšně zúročil také ve filmu Sedím na konári a je mi dobre (1989), natočeném těsně před pádem komunistického režimu, kde hlavní role ztvárnili Bolek Polívka a Ondřej Pavelka.

Někdejší znejisťující fantasknost v tomto filmu z velké části vystřídala hořká ironie a znatelně větší vstřícnost vůči širšímu publiku, neztratila se však osobitá poetika ani působivá výpověď o lidství ve vymknuté době.

Komedie, pohádky i velkofilmy

Než ovšem mohl Juraj Jakubisko natočit Sedím na konári, dokončit Dovidenia v pekle a pokračovat ve svobodné (ale ne vždy umělecké kvalitě přející) éře přes filmy Lepší je být bohatý a zdravý než chudý a nemocný či Nejasná zpráva o konci světa až k velkofilmu Bathory, musel se vyrovnat s existencí v normalizačních mantinelech: nejprve přišel úplný zákaz tvořit hrané filmy, pak přece jen povolení natočit snímek Postav dom, zasaď strom (1979), režimu zdánlivě konvenující, ale následně rovněž zakázaný.

V 80. letech si Juraj Jakubisko našel způsob, jak se vyhnout cenzuře a dostat se ke svým divákům skrze mainstreamovou, ale zároveň nikoli tuctovou tvorbu: nejvýznamnějším dílem z tohoto období je sága slovenského zednického rodu Pichandů Tisícročná včela (1983), zpracovaná jako film i televizní seriál v československo-rakousko-německé koprodukci.

Oblíbené zůstávají i pohádkové a „fantasy“ příběhy, natáčené rovněž v koprodukci se západními partnery – seriál Teta (1987) či filmy Pehavý Max a strašidlá (1987) a Perinbaba (1985). V posledně jmenovaném filmu si zahrála manželka Federika Felliniho Giulietta Masina a druhý díl této pohádky je také posledním dokončeným filmem Juraje Jakubiska: snímek Perinbaba a dva světy by měl mít odloženou a zatím přesně neurčenou premiéru letos.

Jednou z velkých ambicí režiséra Juraje Jakubiska a jeho manželky, herečky a producentky Deany Horváthové-Jakubiskové bylo natočení snímku Slovanská epopej, který by se odehrával v 9. století. Projekt ohlášený v roce 2010 měl stát více než 400 milionů korun, tedy více než velkofilm Bathory, a na snímku se měly vedle Česka a Slovenska podílet také Rusko, Bulharsko, Norsko, Ukrajina a Kazachstán.

Autor: