Pondělí 29. dubna 2024, svátek má Robert
130 let

Lidovky.cz

Kultura

Celý život mimo hlavní autostrádu. Zemřela malířka Kateřina Černá

Kateřina Černá: Vernisáž feministek (2001) foto: Museum Kampa

Malířka, grafička i literátka Kateřina Černá zemřela v Praze 23. ledna ve věku nedožitých 87 let. Patřila k nejosobitějším umělkyním z generace, která se etablovala v šedesátých letech. Její dílo plné hravosti a poezie bylo osobité a těžko zařaditelné. Byla vždy solitér mimo skupiny a proudy. V loňském roce měla v Museu Kampa výstavu s názvem Sny zaznamenané.
  12:30

Kateřinu Černou obdivovaly různé osobnosti od Arséna Pohribného až po Pavla Šruta, který o ní napsal, že nikdy nezávodila, ale prochodila si vlastní pěšinku mimo hlavní autostrádu a má na ní pořád co k vidění.

Vystudovala figurální malbu na AVU v roce 1963, nejdřív v přípravce u Vlastimila Rady a pak v ateliéru Karla Součka. Byl konec padesátých let a atmosféra se přece jenom začala trochu uvolňovat.

„Malovala jsem si, co jsem chtěla, a spolužáci taky, kluci tajně dělali abstrakci. Kluci, to byli Karel Machálek, Antonín Málek, Luboš Přibyl. V ročníku byl i Jiří Načeradský, který pak přešel do jiného ateliéru, to byl výtržník,“ vzpomínala v rozhovoru pro Lidovky.cz.

Kateřina Černá

Kateřina se ale přátelila i se staršími spolužáky, její celoživotní přítelkyní byla třeba Naděžda Plíšková. Pozdější zakladatelé skupiny Šmidrové Jan Koblasa, Bedřich Dlouhý, Karel Nepraš a Čestmír Janošek ji požádali, aby je portrétovala.

„Bylo to ve školním roce 1959–60, malovala jsem v Součkově ateliéru a hoši mi seděli jeden po druhém, každý se svým nástrojem,“ popisuje. Na jejich přání ještě namalovala do pozadí Hradčany a obraz s názvem Koblasova dechovka byl na světě.

Říkala, že nemá povahu na to, aby se prosazovala. „Kdo si vás všimne, když nikoho neobcházíte? Mě si naštěstí všiml Arsén Pohribný, to bylo v roce 1962, a udělal mi výstavu v Mánesu,“ vzpomínala na své začátky.

Vlastní pěšinka utkaná ze snů. Starosvětsky působící malířka Kateřina Černá má smysl pro absurdity života

Tehdy se také seznámila se svým mužem, pozdějším restaurátorem Janem Pasálkem. Vdala se a v roce 1963 se jí narodil syn Jan. S manželem se brzo rozvedli a Kateřina se musela nějak živit.

Přemýšlela, že by mohla ilustrovat, a v roce 1964 dostala zakázku na ilustrace ke knize Julese Superviella Mladý muž v neděli a ve všední den. Jsou to krásné perokresby, ale pravidelná spolupráce z toho nevzešla, Kateřina se opravdu neuměla drát dopředu. Pár kreseb jí otiskl Host do domu a v 80. letech ještě ilustrovala pár knížek pro Albatros, ale to nebylo živobytí.

Dlouhá léta si psala do šuplíku autorské knihy a jsou to malé skvosty, už tituly napoví, že jde o zvláštní děje. Je to Dobrodružství slečny Madlenky v Paříži, Madlenčino utrpení a pomsta, Sny ve skříni, Branický pivovar a australská divočina, Máchovy vlasy.

Kateřina Černá: Praha od Ládví (1962)

Když se pak začala zabývat grafikou, tiskla knížečky technikou leptu. Takhle vznikly Mé obrazy I. a II., Cesta za obrazy, Obrazy, které nenamaluju. Několik knížek tvoří linoryty, třeba titul Viděla jsi černošky?, který v roce 1995 získal cenu nejkrásnější knihy roku.

Psané knížečky vydávalo nakladatelství Bylo nebylo a jednu také spojila s Lidovými novinami. Její Politicko-erotické sny čtenáře Lidových novin jsou ohromně zábavné. Například v nich potkala Václava Havla, který na rande s ní spadl z parníku do Vltavy, a z vody vytáhli tři jemu podobné osoby.

Když to s pravidelnou prací pro nakladatelství nevyšlo, Kateřina od roku 1970 vedla dvacet let výtvarné oddělení v Lidové škole umění v Modřanech. „Spoustu věcí jsem si začala zkoušet kvůli dětem, třeba linoryty nebo malbu na skle. Práce s dětmi mě přivedla i ke koláži a asambláži,“ shrnula.

Vzpomínky a sny Kateřiny Černé. Museum Kampa připravilo reprezentativní výběr z její tvorby

Ve svém ateliéru měla ještě před pár lety starší velká plátna, třeba ležící Modelku z roku 1940 v pastelových barvách, ale také menší obrázky, kresby, barvotisky, koláže, linoryty a spoustu další artefaktů, podložky pod dorty, na nichž jsou kaligraficky vyvedené recepty.

V posledních letech už obrazy nemalovala, ale před lety vyšla její objemná monografie v nakladatelství Gallery a z ní si lze udělat dobrou představu o jejím díle.

Hrdinky jejích koláží, kreseb, malovaných pohlednic byly často ženy. Panenky, princezny, bruslařky, plavkyně, nevěsty, dívky na břehu mořském, paní kněžna, Hortensie. Přicházejí ze světa pohádek a vyprávěnek stejně jako z reality, jsou křehké i silné a ve světě kolem nich lze zažít vše možné.

Dílo malířky Kateřiny Černé.
Dílo malířky Kateřiny Černé.

Dílo Kateřiny Černé

Kateřina měla báječný smysl pro humor i jako autorka čtyř loutkových miniher. První byl Kouzelný čínský stoleček, který se dočkal uvedení v roce 2005 ve studiu Paměť. Pojednává o princi a Madlence. Princ tak dlouho usiluje o svou vyvolenou, až oba zestárnou a už jen spí u televize, kde po iksté vysílají majora Zemana.

Černá napsala ještě hry Čest a sláva třem odvážným kočičkám, Jasná zpráva aneb Tragédie oponářek a Goya (ten se také dočkal uvedení).

Tvorba Kateřiny Černé okouzluje hlavně tím, s jakou hravostí a fantazií dokázala využívat různé techniky. Má v sobě něco z přímočarosti naivistů i nezkaleného půvabu lidového umění, ale přitom jsou její dílka rafinovaná až sofistikovaná, mají své příběhy vyprávěné s nadhledem a ironií.

Svých témat se zmocňovala po ženském způsobu, ale šlo spíš o metodu, která jí přinášela volnost, než o genderovou příslušnost.

Dobře to vystihla kunsthistorička Naďa Řeháková, když napsala, že se Kateřina Černá stylizovala do prostoty, snad právě proto, aby se mohla typicky žensky – někdy sentimentálně a někdy i s jistou dávkou laskavé poťouchlosti, vyjádřit k tématům, ke kterým by prostřednictvím tzv. velkého malování přistupovala s ostychem.